۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۲۲

رونمایی از مستند «نبرد بلد»/ انقلاب اسلامی تاثیری فرا مرزی دارد

رونمایی از مستند «نبرد بلد»/ انقلاب اسلامی تاثیری فرا مرزی دارد

مستند «نبرد بلد» به کارگردانی و تهیه کنندگی روح الله رفیعی در سی و پنجمین جلسه سینما روایت رونمایی و جلسه نقد و بررسی آن نیز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عصر روز گذشته یکشنبه سوم اسفند ماه سی و پنجمین جلسه سینما روایت با رونمایی از مستند «نبرد بَلَد» به کارگردانی و تهیه کنندگی روح الله رفیعی برگزار شد. در جلسه نقد و بررسی این مستند که به موضوع آزاد سازی شهر «عزیز بَلَد» در عراق و حضور معنوی انقلاب اسلامی در این کشور می پردازد، علاوه بر روح الله رفیعی کارگردان مستند، محسن اسلام زاده مستندساز و کارشناس سینمای مستند و رسول شادمانی به عنوان مجری و کارشناس حضور داشتند.

رسول شادمانی مجری جلسه نقد و بررسی مستند «نبرد بَلَد» با ابراز خوشحالی از تولید این مستند و سالم ماندن مستندساز و بازگشت وی از خط مقدم درگیری ها در عراق، گفت: به نظر می رسد ما از کم کاری های مستند سازی در دوران دفاع مقدس این تجربه را حاصل کردیم که موقعیت های به دست آمده را به راحتی از دست ندهیم به همین خاطر در طول سال های اخیر شاهد حضور مستندسازان ایرانی در مناطق درگیری مانند سوریه، لبنان، افغانستان و عراق بودیم.

شادمانی با اشاره به اینکه روح الله رفیعی پیش از این نیز با مستند «FT DOWN» در سینما روایت حضور داشته است، از این مستند ساز خواست تا درباره «نبرد بَلَد» و چگونگی ساخت آن توضیح دهد.

شیعان عراق با حضور صدا به خلا هویتی رسیده بودند

رفیعی کارگردان مستند «نبرد بلد» گفت: حدود 30-35 سال پیش با طراحی چند کشور و از بد روزگار، دو کشور شیعه رو در روی هم قرار گرفتند و در خط مقدم شیعه علیه شیعه می جنگید. در طول دوران حکومت صدام، شیعیان به خلاء هویتی رسیده بودند و با حضور آمریکایی ها این خلا تشدید شد.

این مستندساز با بیان این مطلب که بیشتر وقت جوانان عراقی در قهوه خانه ها یا در کافی نت ها پای فیسبوک می گذشت بیان کرد: با حمله داعش به عراق و فتوای جهادی که آیت الله سیستانی دادند باعث شد تا هویت جدیدی در عراق به وجود بیاید که آن هویت انقلاب اسلامی است.

کارگردان مستند «نبرد بَلَد»، با بیان اینکه تاثیر انقلاب اسلامی فراتر از مرز های جغرافیایی است، توضیح داد: سال گذشته در سوریه با جوان مهندس افغانی آشنا شدم، از او پرسیدم چرا به سوریه آمدی و چرا به افغانستان نرفتی؟! تو که مهندس هستی و افغانستان اکنون بیش از هر وقت دیگری برای سازندگی به تو نیاز دارد، وی گفت من برای انقلاب اسلامی به اینجا آمده ام. با تعجب به او گفتم برای انقلاب؟! گفت بله! شما فکر می کنید که انقلاب فقط در داخل مرزهای شما است، من اگر امروز به سوریه آمده ام و می جنگم برای بشار اسد نیست بلکه برای دفاع از انقلاب اسلامی است.

رفیعی گفت: بعضی اوقات برای درک بزرگی انقلاب اسلامی باید کمی از آن دور شویم و از دور به آن نگاه کنیم تا به ابعاد وسیع آن پی ببریم.

وی ادامه داد: تلاش کردم تا این مستند شبیه آثار شهید آوینی باشد و نگاهی فطری که شهید آوینی به جنگ دارد را در این مستند بیاورم. نگاهی به آدم هایی که در جنگ شکل می گیرند و به تعالی می رسند.

این مستندساز بیان کرد: در بسیار از مستند هایی که ساخته می شوند هیچ نشانه و المان اسلامی دیده نمی شود. برعکس داعشی ها در تمامی فیلم هایی که منتشر می کنند از المان هایی مانند قرآن خواندن و نماز استفاده می کنند تا خود را مسلمان جا بزنند، اما در جناح روبرو فیلم های که ساخته می شوند همه «رمبویی» هستند و تصویری از اسلام در آن وجود ندارد.

برخی دوستان دوربین های مارا توقیف کردند

رفیعی در پاسخ به محسن اسلام زاده که چرا به سراغ چنین مستندی رفته است و آیا کسی سفارش ساخت آن را داده است بیان کرد: بسیاری از کسانی که به انقلاب منسوب هستند فکر می کنند همه کارها را باید حکومت انجام دهد. ما یک مجموعه 17 نفره هستیم که بدون اینکه حمایت شویم یا سفارشی گرفته باشیم این مستند را ساختیم. داستان «نبرد بَلَد» از بصره آغاز شد و در کوچه پس کوچه های نجف ادامه پیدا کرد تا به نبرد عزیز بلد رسید.

این مستند ساز با گلایه از مشکل تراشی های افراد مسئول در داخل ایران برای ساخته نشدن این مستند گفت: به جای اینکه از ما حمایت شود دوستان چند بار دوربین ما را توقیف کردند و دنبال دیپورت ما از عراق و ممنوع الخروج شدنمان از ایران بودند. اگر بخواهیم با مسیر دولتی پیش برویم سیستم همیشه همین است. در چنین سیستمی نمی شود فیلم ساخت و صحنه های میدان جنگ را به تصویر کشید.

رفیعی بیان کرد: متاسفانه ما عافیت طلب شده ایم، وقتی مقام معظم رهبری به سراحت می گویند از هر جریانی که بر علیه اسرائیل باشد حمایت می کنیم، ما در قبال آن چه کرده ایم. امیرالمومنین می فرمایند وای بر مردمی که در سرزمین خود بجنگند. آمریکایی ها این حدیث را استفاده کرده اند و با رفتارشان آن را نشان داده اند، اما در اینجا دیپلمات های رده چندم می گویند این حرف ها نزنید! به همین دلیل است که مقام معظم رهبری می فرمایند من دیپلمات نیستم، انقلابی ام.

محسن اسلام زاده در ادامه نشست با بیان اینکه برخی از ملاحظه کاری ها درباره خطوط قرمز تنها باعث می شود فیلمی ساخته نشود، گفت: ما نمی گویم فیلمساز خودسر عمل کند و خطوط قرمز نظام را در نظر نگیرد اما خدا رحمت کند هادی باغبانی را که با همه هماهنگی ها رفت و شهید شد! دوربینش هم به دست آنها افتاد. درصورتی که یک مستندساز باید بداند که حداقل در آن شرایط باید هر شب فیلم دوربینش را عوض کند.

کد خبر 2504570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha