۶ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۳۶

تدوین مجموعه گفتارهایی در باب «مناسبات سبک زندگی و قانون»

تدوین مجموعه گفتارهایی در باب «مناسبات سبک زندگی و قانون»

گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اقدام به تدوین مجموعه گفتارهایی در باب «مناسبات سبک زندگی و قانون» کرده و حاصل کار را در قالب یک جزوه منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سبك زندگى، موضوعى بين‏ رشته‏ اى و مرتبط با زندگى اجتماعي انسان است که چارچوب كلى زندگى هر فرد و جامعه‏ اى را مشخص ساخته و به‌ لحاظ مفهوم و كاربرد، شئون مختلف زندگى انسان‏ها را دربر مى ‏گيرد.

این مفهوم که خود برگرفته از فرهنگ است تاکنون هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ کاربردی و در عرصه عمل مورد بحث و بررسی‌های فراوان واقع شده است. یکی از جنبه‌هایی که شایسته است در ارتباط با سبک زندگی مورد بررسی قرار گیرد، تحلیل رابطه این مفهوم با قانون است.

در اثر حاضر که حاصل مجموعه گفتارهایی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در عرصه سبک زندگی اسلامی است، سعی شده تا حدی این ارتباط مورد کنکاش قرار گرفته و مفهوم و آسیب‌شناسی این رابطه مورد توجه قرار گیرد.

از این‌رو ابتدا به تعریف مفهوم سبک زندگی، گستره و منابع آن و نیز تحلیل رابطه دین و سکب زندگی می‌پردازیم؛ در ادامه ازآنجاکه سبک زندگی یک مفهوم فرهنگی است، به تحلیل رابطه فرهنگ و قانون می‌پردازیم.

در بخش بعدی رابطه سبک زندگی و قانون را مورد نقد و بررسی قرار داده‌ایم.

همچنین از آن‌رو که کشور ما محل زیست اقوام مختلف است، به بررسی نحوه ورود قانون به عرصه سبک زندگی با توجه به تفاوت قومیت‌ها و فرهنگ‌ها پرداخته و در پایان از آنجا که انقلاب اسلامی در راستای پی‌ریزی سبک زندگی اسلامی و در واقع تمدن نوین اسلامی بوده است، به بررسی روند اقدامات صورت‌گرفته در این راستا پرداخته و ضمن آسیب‌شناسی آن، به ارائه پیشنهاداتی در راستای رفع کاستی‌ها پرداخته‌ایم.

برای مشاهده این جزوه اینجا لیک کنید!

کد خبر 2506151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha