۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۲۶

حجت الاسلام قطبی:

به قیمت رفتنم با منکرات در موسیقی مقابله می‎کنم

به قیمت رفتنم با منکرات در موسیقی مقابله می‎کنم

اصفهان- مدیر کل ارشاد گفت: من با منکرات در موسیقی در صورت اثبات شدنشان مقابله می‎کنم حتی اگر به قیمت نبودنم تمام شود، ماندن در سمت فعلی من هنوز مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد قطبی در نشست خبری پیش از ظهر امروز با بیان اینکه، اصفهان باید به کانون آفرینش‎های هنری تبدیل شود، اظهار کرد: می‎توان اقتصاد و هنر را با هم رقم زد که در این راستا اداره فرهنگ و ارشاد با همکاری میز اصفهان شناسی به منظور تقویت و احیاء هنرهای ایرانی جشنواره فیلم مستند به دو زبان فارسی و انگلیسی برگزار می‎کند.

وی ادامه داد: یکی از بهترین راه‎های معرفی اصفهان مستندسازی است چرا که هنر اصفهان، می‎تواند در دنیا افق ایران باشد، افتخار ما این است که اصفهان در قالب‎های مختلف به عنوان نام و نشان ایران معرفی شود و در زمینه تأمین هزینه‎های آن نیز همه دستگاه‎ها نیز پیش نیاز این امر را مهیا کردند.

مدیر کل ارشاد اصفهان با اشاره به علل برگزار نشدن جشنواره فجر در اصفهان ادامه داد: امسال تهران مایل به این نبود که جشنواره فجر در سایر استان‎ها برگزار شود و به همین جهت امسال اصفهان محروم شد زیرا نتوانست هزینه‎های آن را مهیا کند، امید است در سال آینده وزارت خانه خود برای برگزاری این جشنواره در شهرهای دیگر تصمیم بگیرد.

وی گفت: موضوعی که سه سال پیش به وزارت ارشاد سپرده شد معاونت قرآن بود که شورای توسعه قرآن در استان‎ها برگزار شد و پیرو آن مسابقات بین‎المللی برگزار شد و علی رغم انتقاد اهل سنت مبنی بر بی‎توجهی به قرآن توسط شیعیان، جوانان شیعه‎ رتبه‎های خوبی در این رده کسب کردند و می‎توان گفت جریان قرآن در اصفهان رو به تعالی است.

قطبی ادامه داد: اما نکته‎ای که مورد غفلت قرار گرفت این است که احساس شد باید اتفاق خاصی در این زمینه رخ دهد و کار عمیق انجام شود طوری که ما نباید تکرار مسابقات صوت و حفظ انجام دهیم و قرآن و معارف که پیوند نزدیکی با هم دارند در کنار هم قرار بگیرند به همین جهت جشنواره تنزیل با هدف اینکه قرآن به فهم انسان نزدیک شود، برگزار می‎کنیم.

وی در بیان دیگر اهداف جشنواره تنزیل تصریح کرد: معرفی و حمایت از تولیدات فاخر در انس و ترویج و آموزش قرآن کریم، ایجاد زمینه برای استاندارد سازی و ضابطه مند کردن الگوها و روش‎های انس و ترویج قرآن و تشویق ترغیب فعالان عرصه آموزش و ترویج قران و معارف به سوی خلاقیت و ابتکار عمل اهداف این جشنواره است.

مدیر کل ارشاد ادامه داد: تا نیمه اردیبهشت ماه فرصت ارسال آثار به این جشنواره است و در نمایشگاه قرآن در ماه رمضان سال آینده اولین فاز آن به نمایش گذاشته می‎شود.

وی تصریح کرد: باید در حوزه موسیقی برای اینکه شأن آن حفظ شود در متن و ملودی کاری می‎کردیم که فراخوانی در این زمینه اعلام شد، در اصفهان در حوزه آهنگسازی کسری نداریم اما متون خوبی باید ایجاد شود تا روی آن آهنگ گذاشته شود.

قطبی گفت: جشنواره فرهنگی ادبی گوهرشاد با سه محور سرود، ترانه و تصنیف که لایه پشتوانه جشنواره شهناز است برگزار می‎شود و کار و تلاش، تدبیر و امید، معرفت از محورهای این جشنواره هستند که برترین‎ها اولویت آهنگ گذاری و اجرا می‎گیرد و مطالعات آن یک ماه است که آغاز شده است.

وی گفت: اصفهان در موسیقی و ادبیات دارای سبک است، اما در سینما نقطه قوت داریم و ما اساسمان این است که نقاط قوت را پیدا کنیم.

مدیر کل ارشاد گفت: در میز اصفهان‎شناسی اعزام گروه‎های هنری به کشورهای دیگر داریم که نقطه‎های ابتدایی توسعه این میز است و هدف آن جذب گردشگر است.

وی ادامه داد: پیشنهاد دادیم که سالانه تعدادی از خبرنگاران نیز برای انجام مطالعات به کشورهای دیگر اعزام شوند.

مدیر کل ارشاد گفت: تعاملی با وزارت‎خانه انجام دادیم که طبقه بالا مرکز رشد اصفهان مرکز اقامتی هنر ایجاد شود، این مرکز به عنوان مرکز تعامل هنر با جهان معرفی می‎شود و فعالیت آن این طور است که دوره‎های یک هفته‎ای با اساتید که صاحب مکتب برگزار می‎شود، و آنها هستند دانش خود را به آنها تدریس می‎کنند و دانشنامه دریافت می‎کنند.

با منکرات مقابله می‎کنم حتی اگر به قیمت نبودنم تمام شود

وی در ادامه پیگیری سوالات خبرنگاران در خصوص مشکلات موسیقی در اصفهان گفت: شرکت تهیه و تولید آثار صوتی یا موسساتی که برگزاری کنسرت در ماده  ۸ آنها باشد و ارگانها صرفا برای کارکنان خود می‎توانند مجوز کنسرت بگیرند.

مدیرکل ارشاد گفت: این افراد باید تقاضای کنسرت، زمان، تاریخ، ساعت، مکان و تعداد قطعه نمونه آلبوم و متن پرینت شده را در اختیار  ما قرار دهند.

وی ادامه داد: کنسرتی که مورد تأیید شورای ادبی و شورای فنی واقع شود، می‎تواند اجرا داشته باشد.

قطبی ادامه داد: ارائه مجوز کنسرت محلی مقامی و سنتی و کنسرت پاپ زیر ۵۰۰ نفر دست خودمان است اما بالای ۵۰۰ نفر باید دارای مجوز تهران باشد.

وی با اشاره به حواشی کنسرت شجریان گفت: در خصوص کنسرت شجریان با توتونچی تلفنی صحبت کردیم که نوازنده خانم باید حجاب داشته باشد در عین حال صف دو و سوم بنشینند و  آنها نیز رعایت کردند اما افرادی معترض شدند.

وی گفت: پیامک غلط اندازی برای معترضان به این کنسرت رفته بود که تک خوانی زن در این کنسرت وجود داشته، ما نیز اگر منکر ببینیم صدایمان بلند می شود، اما منبع آن اعتراضات را نمی‎دانم و نمی خواهم بدانم اما تعبیرم این بود که کلاه سرشان رفت.

مدیر کل ارشاد تصریح کرد: یکسال و نیم روی گام‎های تقویت موسیقی کار کردیم و موسیقی سنتی در حال یافتن جایگاه خودش است، موسیقی سنتی برتر از پاپ است ما باید از پاپ عبور و به کلاسیک برسیم تا بتوانیم به موسیقی سنتی دست یابیم.

وی با بیان اینکه استدلال کردم موسیقی سنتی بد نیست و موسیقی طیف است، گفت: من نیز در قالب موسیقی سنتی کار می‎کنم زیرا موسیقی سنتی بهترین ابزار مقابله با موسیقی غربی است.

قطبی بیان داشت: دشمن در سه ضلع تهاجمی یعنی لهو و لعب، اعتیاد و مسائل جنسی وارد می‎شود و ما موظف به مقابله با آن هستیم.

وی با اشاره به انتقادات امام جمعه موقت اصفهان در مورد کنسرت ها در اصفهان، گفت: آیت الله مهدوی استاد من هستند و من دوره های طلبگی را در محضر ایشان بودم، ایشان دو موضوع را در خطبه‎های نماز جمعه خود مطرح کردند؛ یکی اینکه باید به دنبال کسب رضایت مراجع باشیم و دیگر اینکه شایعه پیامکی که گفته بودند اعتراضات از جانب ایشان بوده‎ است، تکذیب شد.

مدیر کل ارشاد ادامه داد: اگر محرز شود که کسی خلاف کرده باشد جلو او می ایستیم اما اطلاع رسانی به افراد در خصوص کنسرت شجریان غلط بود.

وی گفت: هم پای موسیقی سنتی ایستادم و هم پای مبارزه با منکر در کنسرت موسیقی و با آن مقابله می‎کنم حتی اگر به قیمت رفتن خودم باشد.

وی در پایان در خصوص شایعات مربوط به برکناری خود و دست‎های پشت پرده در این برکناری گفت: حکم من تا ۲۹ اسفند به قوت خود باقی است و ماندن یا رفتنم هنوز مشخص نیست، اگر نباشم هم به خدمات خود در سمت فعلی افتخار می‎کنم.

کد خبر 2506494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha