۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۱۴

سروی:

راهکار برون رفت از خشکسالی الگوی کشت با پایه علمی است

راهکار برون رفت از خشکسالی الگوی کشت با پایه علمی است

اردبیل - رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل تاکید دارد که راهکار برون رفت از بحران خشکسالی توجه به الگوی کشت با پایه علمی و تحقیقاتی است.

به گزارش خبرنگار مهر، عدیل سروی پیش از ظهر پنج شنبه در شورای تحقیقاتی کشاورزی اردبیل تصریح کرد: با توجه به اینکه کشاورزی با موجود زنده عجین است متاسفانه همه ساله به نحوی از انحاء بخش کشاورزی با مشکل خشکسالی و کم آبی روبرو می شود.

وی با بیان اینکه تغییرات ناگهانی و پیش بینی نشده شرایط جوی فضای کشت و کار را با محدودیت هایی روبرو می سازد، افزود: راهکار برون رفت از حوادث و بحران خشکسالی استفاده ازکشت هایی است که الگوی آن بر مبنای خروجی موثر نتایج تحقیقاتی و پژوهشی محققین باشد  

به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان امروزه اثرات کارساز و ارزشمند محققین در تحقیقات در سطح گسترده ای مشهود است و باید تمامی بخش های اجرایی کشاورزی طبق نقشه ترسیمی تحقیقاتی اقدام به فعالیت های کشت و زرع کنند.

سروی تصریح کرد: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی مقابله با بحران خشکسالی را با تشکیل کمیته های تخصصی جزو رئوس سیاست های کاری خود قرار داده است و مقام عالی وزارت با جدیت در تمامی بخش های ذیربط اقدامات موثر آنها را رصد می کند.

این مسئول با تاکید به مزیت و ویژگی های بخش کشاورزی نسبت به بخش های صنعتی و گردشگری گفت: این حوزه از بخش های اثر بخش محسوب می شود و در عین حال با مشکلاتی نیز در استان مواجه است.

وی با ذکر مثالی اضافه کرد: متوسط سطح سواد کشاورزان در کمترین حد آموزشی قرار گرفته که در مقابل آن متوسط سن کشاورزان نسبت به فعالان دیگر بخش ها از جمله  صنایع  و گردشگری بسیار بالاست که از این جهت ریسک پذیری این بخش را افزایش داده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تاکید دارد که با در نظر گرفتن مشکلات مدیریت و ورود به تارو پود این جمعیت هنر علمی و فنی خاص خود را می طلبد.

سروی معقتد است مزیت این بخش این است که بخش کشاورزی به علت درون زا بودن و اتکا به سرمایه بخش خصوصی تطابقی جدی با مبانی اقتصاد مقاومتی دارد.

وی تاکید کرد: برای فائق آمدن به مشکلات ناشی از خشکسالی و سرما زدگی استفاده از یافته های تحقیقاتی و بکارگیری آن در مزارع مناسبت ترین شیوه است و ضروری است محققین با تلاش در راستای حل مسائل و مشکلات کشاورزان گامهای موثری در استفاده بهینه از منابع بردارند.

این مسئول نقش ترویج را به عنوان حلقه واسط در اقتصادی کردن نتایج تحقیقات جدی دانست و اضافه کرد:  ترویج بایستی نتایج تحقیقات و پژوهش ها را بازبان ساده و قابل فهم به عرصه های تولید ببرد تا بتوانند آنرا به ثروت تبدیل نمایند.

وی از محققین کشاورزی خواست به همراه کارشناسان ترویج و آموزش درعرصه های کشاورزی حضور مستمر داشته باشند.

رئیس جهاد کشاورزی استان افزود: با توجه به اقلیم استان و کمبود آب کشاورزی در طرحهای تحقیقاتی مسئله الگوی کشت، ارقام با نیاز آبی کمتر واقتصادی بودن نتایح تحقیقات اهمیت ویژه دارد.

کد خبر 2507139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha