۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۲۴

علی نژاد:

کارگاه آموزشی پژوهشکده شورای نگهبان در گلستان برگزار شد

کارگاه آموزشی پژوهشکده شورای نگهبان در گلستان برگزار شد

گرگان- مسئول روابط عمومی پژوهشکده شورای نگهبان از برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با جایگاه و صلاحیت های شورای نگهبان در گلستان خبر داد و گفت: برای اولین بار این کارگاه در شهرستان گرگان برگزار شده است.

احمد علی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این نکته که این دوره آموزشی با همکاری هیات پیروان طریقت اهل بیت گرگان برپا شده، افزود: برای اولین بار در خارج از پایتخت و با هدف استفاده از سایر ظرفیت ها این کارگاه برگزار شده است.  

 وی با اعلام این مطلب که این کارگاه با دو هدف اصلی در گلستان اجرا شده، افزود: اجرای عدالت آموزشی و فعال شدن هیات های مذهبی در سایر حوزه ها از اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی بوده است.

مسئول هیات پیروان طریقت اهل بیت گرگان ادامه داد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و مراجع تقلید در خصوص اینکه هیات های مذهبی نباید صرفا به جنبه عزاداری و ولادت ائمه بپردازند و بهتر است درباره مسائل مربوط به آینده کشور نیز مشارکت داشت باشند، این کارگاه آموزشی به میزبانی هیات مذهبی برگزار شد.

وی از فراخوان عمومی کارگاه آموزشی آشنایی با جایگاه و صلاحیت های شورای نگهبان در استان خبر داد و تصریح کرد: از طریق صدا و سیما مرکز استان و تبلیغات سطح شهر به عموم مردم اطلاع رسانی شد تا علاقمندان در این دوره ثبت نام کنند.

علی نژاد از توزیع پوستر در دانشگاه های استان خبر داد و گفت: تلاشمان بر این بود تا بیشتر قشر علمی در این دوره شرکت کنند اما برای حضور افراد غیر دانشجو نیز محدودیتی وجود نداشت.

اعضای هیات علمی پژوهشکده شورای نگهبان به عنوان استاد تدریس داشتند

وی با بیان این نکته که در این کارگاه آموزشی در چهار کلاس به صورت همزمان  تدریس می شود، افزود: چهار استاد که اعضای هیات علمی پژوهشکده شورای نگهبان هستند در کلاس ها با حداکثر ظرفیت ۵۰ نفر آموزش می دهند.

علی نژاد با اعلام این مطلب که ۲۰۰ نفر از گلستانی ها در این دوره شرکت کردند، افزود: در پایان دوره مدرک معتبر علمی از طرف پژوهشکده شورای نگهبان به این شرکت کنندگان ارائه خواهد شد.

وی در توضیح اهمیت مدرک ارائه شده، گفت: مدرک دریافتی جزء رزومه علمی محسوب می شود و برای تحصیلات تکمیلی موثر خواهد بود ضمن اینکه زمینه همکاری این دوستان با شورای نگهبان در بخش های  مختلف نظارتی نیز به شمار می رود.

مسئول روابط عمومی پژوهشکده شورای نگهبان در خصوص وظیفه اصلی پژوهشکده شورای نگهبان، اذعان کرد: وظیفه اصلی این بخش انجام کار علمی در کنار بدنه شورای نگهبان است.

وی اضافه کرد: وقتی که حقوقدانان می خواهند یک نظر حقوقی را در شوراها بحث و بررسی کنند ۶نفر حقوق دان و ۶نفر فقیه در شورای نگهبان به بررسی آن موضوع می پردازند، برای همین مجموعه پژوهشکده شورای نگهبان که شامل اساتید و دانشجویان حقوق عمومی است در این مکان مشغول به فعالیت هستند و نظرات مشورتی حقوقی را ساماندهی می کنند.

مسئول هیات پیروان طریقت اهل بیت گرگان خاطر نشان کرد: یکی دیگر از وظایف مجموعه پژوهشکده شورای نگهبان درباره افکار عمومی است که می تواند درباره شورای نگهبان از لحاظ حقوقی و قانون اساسی به صورت علمی بررسی کند.

نظارت بر انتخابات از جمله مباحث این کارگاه آموزشی است

وی از جمله مباحث مطرح شده در این کارگاه آموزشی را نظارت بر انتخابات دانست و تصریح کرد: امکان دارد خیلی ها سوالاتی در ذهنشان بابت مسئولیت هایی که شورای نگهبان بر عهده دارد، داشته باشند که در این جلسات به این مباحث پرداخته می شود.

به گفته مسئول روابط عمومی پژوهشکده شورای نگهبان، شاید خیلی ها سوال چالشی و ابهام برایشان ایجاد شده باشد که در این کلاس با توضیحات اساتید تمام این شبهات برطرف خواهد شد.

وی بحث نظارت بر قانونگذاری را از دیگر مباحث کارگاه آموزشی پژوهشکده شورای نگهبان دانست و تصریح کرد: در این کلاس به بحث نظارت بر قانونگذاری پرداخته می شود، به این صورت که مجلس شورای اسلامی هر مصوبه ای که دارد شورای نگهبان باید آن را  از دو جهت تائید کند، اول اینکه مخالف با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نباشد و دوم اینکه  مخالف با شرع مقدس نباشد.

علی نژاد در خاتمه اظهار کرد: بحث تفسیر قانون اساسی از دیگر موارد مطرح شده در این کارگاه آمورشی است که  اگر هرجا ابهامی در قانون اساسی باشد در صلاحیت شورای نگهبان است که تفسیر کند که منظور اصل قانون اساسی چیست.

کارگاه آموزشی آشنایی با جایگاه و صلاحیت های شورای نگهبان با حضور ۲۰۰ نفر از گلستانی ها در آموزشکده فنی شهید چمران با حضور دانشجویان حقوق، برخی مسئولان و علاقمندان به مباحث حقوقی برگزار شد.

 

 

 

 

 

کد خبر 2507156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha