۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۳۵

مهر گزارش می دهد:

کیش و مات شطرنج کارگری/ رشته ای که حمایت نمی شود

کیش و مات شطرنج کارگری/ رشته ای که حمایت نمی شود

تنکابن - وضعیت نامطلوب حمایت از رشته ورزشی شطرنج کارگری، این رشته ورزشی را گاه تا مرحله کیش و گاه مات پیش برده است.

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته کارگران شطرنج باز کشور، آشنا نبودن متولیان امر با این رشته ورزشی، حمایت ضعیف و نبود شطرنج در سبد حمایتی مسئولان از جمله مشکلات این رشته ورزشی به شمار می رود.

مس الله سرخیل دبیر انجمن شطرنج وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسئول برگزاری نخستین المپیاد شطرنج بین کارگران کشور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مسابقات شطرنج کارگری در گذشته نیز بین کارگران بصورت تیمی برگزار می شد ولیکن بدلیل آشنا نبودن متولیان امر با این امر و دور افتاده بودن رشته شطرنج، کنار گذاشته شد.

وی افزود: برگزاری اینگونه المپیادها باعث شناختن استعدادها می شود، کما اینکه در همین مسابقات ۱۰ بازیکن ریتیننگ دار هستند که اگر به مسابقات جهانی اعزام شوند قطعا حایز مقام خواهند بود.

المپیاد ورزشی در زمان مناسب برگزار شود

سرخیل اضافه کرد : اگر این المپیاد در زمانی مناسب تر و شرایط جوی بهتر برگزار می شد قطعا شرکت کنندگان بیشتری در آن حضور پیدا می کردند.

وی با بیان اینکه استعدادها در این رشته در کشور ما در رده های مختلف سنی بسیار زیاد است، اظهار داشت : متاسفانه حمایت از این رشته بسیار ضعیف بوده و یا به بیانی بهتر حمایتی وجود ندارد و تمامی هزینه ها را خانواده ها متحمل می شوند، در حالیکه هزینه مسابقات شطرنج یک هزارم مسابقات توپی نیست.

مسابقه شطرنج سیمولتانه در تبریز

برای اعزام تیم به کره هزینه ندادند

مربی تیم شطرنج نابینایان و کم بینایان شطرنج کشور در ادامه افزود : برای اعزام این تیم به کشور کره به ما هزینه ندادند و گفتند " بودجه نداریم. "

سرخیل با اشاره به هزینه های هنگفت برای رشته های توپی و تبلیغات آنها، گفت : می توان با تعامل با نهادهای در آمدزا مانند شهرداری ها،   شرکتهای نفت و گاز و ... به  این رشته ورزشی که باعث پویایی ذهن می شود، کمک کرد.

وی از آرین غلامی شطرنج باز نوجوان مازنی که به درجه استاد بزرگی رسیده است نام برد و افزود : با کمک مسئولین این نوجوان می تواند آینده موفق شطرنج مازندران باشد.

رضا زارعی  یکی دیگر از بازیکنان رشته شطرنج از استان همدان نیز به خبرنگار مهر گفت:  ورزش شطرنج را به صورت آماتور نزدیک به ۲۰ سال است که دنبال می کنم و بصورت حرفه ای یکسال است که بازی می کنم.

حمایت ضعیف مسئولان همدان از شطرنج

وی افزود: وضعیت حمایت مسئولین ورزش در استان همدان و شهرستان همدان بسیار ضعیف و کمرنگ است و اگر مسابقات بصورت تیمی برگزار می شد با استقبال بیشتری روبرو می شد.

وی تداوم المپیاد را خواستار شد و از مدیران و متولیان امر در کشور خواست تا از این رشته نیز حمایت کنند.

زارعی برگزاری این المپیاد را نقطه امیدی برای شطرنج بازان کارگر دانست و از میزبانی خوب مازندران و شهرستان تنکابن قدر دانی کرد.

مسابقه شطرنج سیمولتانه در تبریز

غلامرضا پارسا متین ۵۷ ساله از استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : حدود ۴۰ سال سابقه بازی در رشته شطرنج دارم و شش بار فینالیست قهرمانی کشور، شرکت در مسابقات آسیایی و ۵ سال کاپیتانی لیگ سایپا از جمله سوابق من در این رشته ورزشی است.

پارسا متین اضافه کرد : متاسفانه در این رشته ورزشی علیرغم اینکه قهرمانی های پیاپی داشتم اما هیچ حمایتی برای اعزام به قهرمانی کشور از سوی مدیران ایران خود رو نشدم.

وی گفت : مسابقات در سطح بالایی برگزار شد و میزبانی تنکابن هم شایسته بودولیکن تیمی برگزار کردن این مسابقات با استقبال بیشتری مواجه می شد.

برگزاری المپیاد کارگری مطلوب بود

هاجر بهروزی ۲۳ ساله از استان مازندران با سابقه ۱۲ سال بازی در شطرنج و داور این دوره از   مسابقات نیز، برگزاری المپیاد کارگری را بسیار مطلوب برای شناختن استعدادهای ناشناخته دانست و  سطح برگزاری آن را با توجه به حضور شرکت کنندگان ریتینگ دار خوب ارزیابی کرد.

در المپیاد ورزشی کارگران کشور و در رشته شطرنج که به میزبانی تنکابن برگزار شد، عابد امینی از تیم مازندران بالاتر سایر حریفان به مقام قهرمانی این رقابت ها دست یافت، حسین بریخ ازتیم البرز در جایگاه دوم ایستاد و مهدی حسینعلی از تیم زنجان و غلامرضا پارسا در جایگاه سوم قرار گرفت.

در رقابت های شطرنج اولین المپیاد فرهنگی ورزشی کارگران کشور ۲۰ شطرنج باز از ۲۰ استان کشور حضور داشتند.

کد خبر 2508880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha