۱۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۴۲

آیت الله فاضل لنکرانی:

پرداخت یارانه نقدی با اقتصاد مقاومتی تضاد دارد

پرداخت یارانه نقدی با اقتصاد مقاومتی تضاد دارد

قم - رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به آیات اقتصادی قرآن کریم، پرداخت یارانه نقدی را متضاد اصول اقتصاد مقاومتی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی قبل از ظهر پنج شنبه در همایش "اقتصاد مقاومتی از منظر دین" که با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه عنوان اقتصاد مقاومتی از ابداعات رهبر معظم انقلاب است ابراز داشت: اقتصاد مقاومتی از عناوین کلیدی در اقتصاد است و باید بحث‌های عمیق پیرامون آن شکل بگیرد تا ببینیم شاخصه‌های این مسئله چیست و از چه راه‌هایی می‌توان به آن رسید.

وی ادامه داد: در کنار این مسئله نگرانی که همیشه وجود دارد را باید مورد توجه قرار دهیم و آن این است که اقتصاد مقاوتی در همین بحث‌ها و همایش‌ها بماند و در عرصه عمل از آن اثری نبینیم.

خصوصی‌سازی تفسیر به رأی شد

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی، گفت: یکی از شاخصه‌های مهم اقتصاد مقاومتی این است که بار اقتصاد روی دوش آحاد مردم باشد و از تمرکز در یک مجموعه بیرون بیاید.

وی افزود: سال‌های متمادی است که مسئله خصوصی‌سازی در این نظام مطرح شده و دولت‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که باید به سمت خصوصی‌سازی برویم تا کار روی دوش جامعه قرار بگیرد.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به ریشه قرآنی لزوم خصوصی‌سازی ابراز داشت: قرآن تأکید دارد که ثروت نباید در دست یک گروه بماند. حتی دولت و نهادهای مربوط به دولت حق ندارند اقتصاد کلان جامعه را منحصر به خودشان کنند اما متأسفانه در نظام اسلامی این آسیب وجود دارد.

وی ادامه داد: بعد از گذشت سال‌ها از شروع اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی، هنوز این اصل اجرایی نشده و حتی دولت‌هایی در عمل یا زبان با آن مخالفت کرده یا طبق تفسیر خودشان اجرا کرده‌اند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: یکی از اساسی‌ترین مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی همین است که اسلام با تمرکز ثروت در یک بخش مخالف است.

وی با اشاره به وعده عذاب قرآن برای کسانی که ثروت را راکد و نزد خود نگاه می‌دارند افزود: این موضوع از ارکان اقتصاد مقاومتی است و تا این مسئله خصوصی‌سازی انجام نشود، به هیچ وجه به اقتصاد مقاومتی نخواهیم رسید.

به گفته وی نکته دوم درباره اقتصاد مقاومتی این است که ثروت در اختیار اهلش قرار بگیرد.

اموال عمومی نباید در اختیار سفیهان باشد

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به تأکید قرآن درباره اینکه اموال عمومی را نباید در اختیار سفیهان قرار داد ادامه داد: این کار در سال‌های اخیر اتفاق افتاد.

وی توزیع ثروت به اسم عدالت را یک سیاست غلط دانست و گفت: من در سال ۸۹ در صدا و سیما مصاحبه‌ای درباره ربا داشتم. گفتم درست است در زمان ما دارند به یارانه واکنش مثبت نشان می‌دهند اما اگر از من طلبه سؤال کنند این کار با فرهنگ دینی سازگار نیست.

استاد حوزه علمیه قم افزود: وقتی اسلام می‌گوید اموال را در اختیار سفیهان قرار ندهید، نباید این کار را انجام داد چرا که مال منشأ قیام و استقامت است.

یارانه منشأ بیکاری در کشور شد

وی اظهار داشت: مسئله یارانه از نظر علمی با اقتصاد مقاومتی هیچ سازگاری ندارد. در اقتصاد مقاومتی اموال عمومی باید دقیق و به جای خودش مصرف شود نه اینکه پولی را در اختیار همه مردم قرار دهیم و این منشأ بیکاری و عدم فعالیت اقتصادی در جامعه شود.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: اینکه پول و ثروت را همینطوری به عنوان بیت‌المال مسلمین در اختیار کسی قرار دهیم که هیچ تولیدی از آن حاصل نشود حتی در تاریخ و روایات هم ریشه ندارد چرا که ثروت در اختیار اهلش باید قرار گیرد.

وی افزود: باید مسئولان اقتصادی کشور افرادی باشند که واقعاً بتوانند تحلیل و برنامه‌ریزی کنند برای اقتصاد کشور نه اینکه کسانی باشند که توان برنامه‌ریزی ندارند که این موضوع در گذشته اتفاق افتاد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی را صرفه‌جویی و عدم اسراف دانست و گفت: گاهی برخی پروژه‌ها بدون کارشناسی لازم صورت می‌گیرد و کسی هم نیست که مسئولیت هدر رفت بیت‌المال را به عهده بگیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: اقتصاد مقاومتی فقط این نیست که استقامت کنیم بلکه این است که باید تدبیر و فکر پیش از تصمیم‌گیری‌ها وجود داشته باشد.

وی با اشاره به خاطراتی از مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی گفت: در زمانی بحث بود که مقداری از بیت‌المال در کشورهای آمریکای جنوبی صرف شود و والد بنده پیام دادند که کشوری که خودش اینهمه بیکار دارد چرا باید پولش را در این راه‌ها خرج کند؟

ارزش کسب ثروت حلال

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: باید جوان‌ها را به سوی کسب و کار سوق دهیم و این را ترویج کنیم که اگر کسی کار کرد و ثروت بسیاری به دست آورد از راه کسب حلال، این ارزش است و نه ضد ارزش.

وی ادامه داد: در کتاب وسایل شیعه بابی است که درباره ثواب جمع کردن مال از طریق حلال سخن گفته است. تشویق به تجارت هم در روایات ما بسیار است.

قطع وابستگی به بیگانگان از دیگر مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی بود که رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به آن اشاره و درباره آن نیز روایاتی ذکر کرد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی اقتصاد عزتمند‌ است و اقتصادی است که یک ملت را عزتمند و از بیگانه بی‌نیاز کند.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: امروز پاساژهایی در کشور ساخته می‌شود که سراسر آن اجناس غیر ضرور و مضر در جامعه ارائه می‌شود که مسئولان باید نسبت به جولان اینگونه اجناس در جامعه حساس باشند.

وی با اشاره به توصیه اسلام به کشاورزی و نفروختن زمین کشاورزی گفت: مسئولان اجازه ندهند زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها در شهرها تبدیل به مسکونی شود.

کد خبر 2512194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha