به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی بعد از ظهر پنج شنبه در همایش بزرگداشت سید جمال الدین اسدآبادی مصلح بیدارگر با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) با بیان اینکه اسدآباد برای من خاطره انگیز است و در سال های سخت و تاریک گذشته مرتب به این شهر تردد داشتم، اظهار داشت: در روزهای سرد زمستان با مردم شریف این شهرستان آشنایی داشتم و علاقه به این شهر از آن زمان تاکنون ادامه داشته است.
وی با بیان اینکه ایام پایانی سال آکنده از عطر فاطمی است و از خداوند می خواهیم سال آینده با شمیم جانفزا، در گرو تمسک به خاندان عصمت و طهارت باشد، بیان کرد: مراسمی که درآن حضور داریم با نام و یاد الگو و منادی خیزش اسلامی و نماد بیداری جوامع مسلمان در قرون اخیر سید جمال الدین اسدآبادی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سید جمال الدین اسدآبادی شخصیتی سراسر جوش و خروش با کلام و قلمی آتشین است که با تمسک به کلام جاودانه خداوند امت اسلامی را به مقابله به استبداد و استعمار و بازگشت به خویش فرا می خواند، عنوان کرد: سید جمال الدین اسدآبادی از چهره های خود ساخته ای است که در نتیجه آشنایی با ساحات گوناگون فرهنگ درخشان اسلامی و تحمل مشقات و رنج آوارگی و مخاطرات توفیق یافت جوهر پویایی اسلام را به جوامع غفلت زده اسلامی بشناساند.
جنتی با بیان اینکه سید جمال الدین اسدآبادی از محورهای نهضت تاریخ ساز اسلامی در قرون اخیر به شمار می آید که به عنوان بارقه ای آغازگر، فضای پس از خود را روشنی بخشید و از اواسط قرن ۱۳ هجری به بعد جنبش های اصلاحی در جهان اسلام آغاز شد، ادامه داد: این جنبش ها که تا حدی در واکنش به هجوم استعمار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی غرب پدید آمد نوعی تجدید حیات و بیدار سازی در جهان اسلام به دنبال داشت.
نهضت سید جمال الدین اسدآبادی هم زمینه فکری و هم زمینه اجتماعی داردوی با بیان اینکه سلسله جنبان نهضت های اسلامی ۱۰۰ ساله اخیر بی هیچ تردید سید جمال الدین اسدآبادی است و اوست که حرکت بیداری اسلامی را در کشورهای مسلمان آغاز کرد و دردهای اجتماعی مسلمین را با واقع بینی خاصی بازگو کرد تا راه چاره و طریق اصلاح را نشان دهد، ابراز داشت: نهضت سید جمال الدین اسدآبادی هم زمینه فکری و هم زمینه اجتماعی دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سید جمال الدین اسدآبادی می کوشد هم در اندیشه مسلمانان و هم در شیوه رفتار و سبک زنگی آنان تحول ایجاد و آنان را در عین بهره یابی از علوم روز به سرچشمه های ناب و اصیل اسلام هدایت کند، افزود: سید جمال الدین اسدآبادی مهمترین درد جامعه اسلامی را استبداد داخلی و استعمار خارجی تشخیص می دهد و با تمام توان با هر دو به مقابله بر می خیزد تا آنجا که جان خود را در این راه نثار می کند.
علی جنتی با بیان اینکه سید جمال الدین اسدآبادی همبستگی دین و سیاست را ضرورت مقابله با استبداد داخلی و استعمار خارجی می دانست و اولویت او بیدارسازی وجدان مسلمین برای مبارزه با استبداد و استعمار بود، گفت: آرمان اصلاحی سید جمال الدین جامعه ای اسلامی است که وحدت در سراسر آن حاکم باشد و سخن سید جمال این است که رواج اندیشه ملیت پرستی که به صورت پان عربیسم، پان ایرانیسم و پان ترکیسم در کشورهای اسلامی تبلیغ می شد و می شود و نیز تشکیل منازعات مذهبی شیعه و سنی جز توطئه غرب آن هم متاثر از رویکرد صلیبی نیست.
وی با بیان اینکه سید جمال الدین در محضر دو شخصیت بزرگ جهان اسلام شیخ مرتضی انصاری و ملا حسین قلی همدانی درس آموخته بود و علاوه بر جهان اسلام با جهان غرب آشنایی و گذشته از فارسی و عربی به زبان های انگلیسی، فرانسه و روسی تسلط داشت، بیان کرد: سید جمال الدین به آسیا و اروپا سفر و با شخصیت های مهم علمی و سیاسی جهان دیدار و گفتگو کرده بود و اینگونه اقدامات به او دیدی وسیع و شناختی عمیق از اوضاع و شرایط زمانه اش بخشیده بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سید جمال اعتقاد داشت علاج درد جوامع مسلمان در خود اسلام و درمان دردهای مسلمانان در قرآن است، عنوان کرد: سید جمال الدین اسدآبادی می خواست مسلمانان با بهره یابی از علوم روز و فناوری های جدید از سلطه اروپا جدا و به دوران طلایی اسلام بازگردند.
جنتی با بیان اینکه سید جمال الدین یکی از بزرگترین منادیان وحدت اسلامی در طول تاریخ است که اعتقاد داشت نباید آرمان وحدت را فدای مسائل نژادی و مسلکی کرد چراکه مسلمانان از فارس، عرب، ترک، مصر، مغربی و هندی امتی واحد هستند که به یک دین تعلق دارند، ادامه داد: به گفته مقام معظم رهبری سید جمال کسی بود که برای نخستین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد و کسی استذکه مسئله حاکمیت و خیزش و نهضت اسلام را برای نخستین بار در فضای عالم به وجود آورد و سید جمال مطرح کننده، به وجود آورنده و آغاز گر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است که این مهم را نمی شود دست کم گرفت.
وی با بیان اینکه سید جمال را نمی توان با فرد دیگری مقایسه کرد و در عالم مبارزات سیاسی او نخستین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد، ادامه داد: قبل از سید جمال چیزی به نام سلطه استعماری برای مردم شناخته شده نبود و او کسی بود که در ایران، مصر، ترکیه، هند، اروپا و خاورمیانه آسیا و آفریقا سلطه سیاسی مغرب زمین را مطرح و معنا کرد و مردم را به این فکر انداخت که چنین واقعیتی وجود دارد . آن زمان آغاز عمر استعمار بود چون استعمار در اول نشر در این منطقه شناخته شده نبود.
سلسله جنبان نهضت های اسلامی ۱۰۰ سال اخیر سید جمال الدین اسدآبادی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سید جمال نخستین کسی بود که استعمار غرب را شناساند همچنان که شهید مطهری در کتاب بررسی نهضت های اسلامی در ۱۰۰ ساله اخیر در مورد سید جمال می گوید بدون تردید سلسله جنبان نهضت های اسلامی ۱۰۰ سال اخیر سید جمال الدین اسدآبادی معروف به افغانی است و او بیداری کشورهای اسلامی را آغاز کرد و دردهای اجتماعی مسلمین را با واقع بینی خاصی درمان و راه اصلاح و چاره جویی را نشان داد.
علی جنتی با بیان اینکه سید جمال الدین اسدآبادی که ماندگار شدن در گوشه ای از سرزمین خویش را برای بیدار سازی مسلمانان نارسا می دید به هیچ یار و دیاری خاطر نسپرد و آزادوار در سرزمین های اسلامی و کشورهای غربی حضور فعال داشت و به اقدامات بی بدیل و بی سابقه دست زد، ابراز داشت: سید جمال الدین اسدآبادی مصری نبود ولی جز در مصر هم نمی توانست امید به فهم دغدغه بزرگ خود از سوی ملت مسلمان داشته باشد و ملت مصر به پیروی از سید جمال الدین در صحنه مبارزات دینی و سیاسی لیاقت خود را به اثبات رسانید و در تاریخ ثبت کرد.
وی با بیان اینکه محمد عبدو و شاگردان و هواداران سید جمال الدین مردمی دنیا نشناس نبودند و از نوابغ بزرگ و شجاع و بیداری بودند که هر ملتی با پرورش یک نفر از آنان می تواند به خود فخر بفروشد، اذعان داشت: مصر با این عمق فرهنگی دینی و سیاسی به حق در جایگاه رهبری دنیای عرب قرار گرفت و وقایع اخیری که در مصر به وقوع پیوست گویای دفاع ملت مصر از عزت و کرامت خود است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سید جمال الدین برای ابلاغ رسالت خود ۳۰ سال کوشید و تحمل مصیبت ها کرد و هر کجا رفت مورد هدف، تهمت و آزار قرار گرفت، اظهار داشت: سید جمال الدین اسدآبادی هر جا بذری افشاند برای اینکه بار نیاید حیله ها کردند ولی او مقابله کرد و از تلاش فرو ننشست تا اینکه پس از ۳۰ سال کوشش در زندان عبدالحمید محبوس و معدوم شد ولی بذرهای کاشته او در ایران، عثمانی، مصر، هند و افغانستان جوانه زد.
وی با بیان اینکه سید جمال با زبان و قلم خود زمینه سازی کرد و او شالوده اصلی حکومت مشروطه جدید را در ذهن علمای روحانی کشور فراهم آورد، بیان کرد: روزی که علمای بزرگ تهران و عتبات در سر نهضت مشروطه قرار گرفتند مشخص شد حسن ظن و حدس سید جمال الدین درباره عنصر مشروطه ساز ایران به خطا نرفته بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سید جمال الدین اسدآبادی با فکر روشن، توانا، اراده نیرومند و عقیده ثابت و زبان گویا و قلم نیرومند کاری را در خاورمیانه عملی کرد که در نقاط دیگر جهان بدون کمک توپ و تفنگ میسر نمی شد، ادامه داد: تردیدی نیست که روزگار کنونی با عصر سید جمال تفاوت دارد و در روزگار او امت اسلام امیدی به آینده نداشت و متفکرانی چون او در ۱۰۰ سال گذشته برای روز سیاه مسلمانان مرثیه سرایی می کردند همچنین افق روشنی در دنیای اسلام دیده نمی شد و مستکبران تازه نفس به سرزمین های اسلامی وارد شده و زبان و حکومت های اسلامی را در دست گرفته بودند و از غفلت و خواب ملت های مسلمان سوء استفاده می کردند.
علی جنتی بیان کرد: اما امروز روزگار دیگری است و آن افق های تاریک در برابر چشم امت اسلامی به افق های روشن تبدیل شده و در هر نقطه ای از نقاط دنیا که مسلمانان در آنجا زندگی می کنند با چشم امید به آینده می نگرند و دشمنان اسلام در برابر خیزش امت اسلامی احساس ناتوانی می کنند چراکه وعده های الهی به برکت بیداری مسلمانان به تدریج خود را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه امید داریم که برگزاری جشنواره ها و مراسمی از این دست به تولید ادبیات در حوزه وحدت و بیداری اسلامی در در افق آینده جهان اسلام و گسترش تفکر منظومه ای در افق آینده جهان اسلام کمک شایان کند چراکه پاسداشت سید جمال الدین اسدآبادی پاسداشت هویت اسلامی و اتحاد امت اسلامی است، ابراز داشت: امروز در شرایطی به سر می بریم که عناصر تکفیری بی منطق در جهان اسلام در برابر اسلام عقلانی قرار گرفته و در چنین شرایطی که حفظ و تقویت وحدت اسلامی و مقابله با جریان های تکفیری برای همه مسلمانان در اولویت است باز اندیشی آثار و آرا سید جمال اهمیتی مضاعف دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در رابطه با اساسنامه بنیاد سید جمال الدین اسدآبادی تصور این بود که اینگونه بنیاد ها باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی برود و حتما در آنجا به تصویب برسد تا وجه قانونی پیدا کند، ادامه داد: اما براساس بررسی حقوقی که اخیرا در وزارت فرهنگ و ارشاد انجام شد مشخص شد که ضرورتا نباید هرچه به اسم بنیاد بود به شورای انقلاب فرهنگی برود و در همین هیئت رسیدگی برای موسسات و مراکز فرهنگی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است می توان مجوز لازم را صادر کرد که بر این اساس اگر اسامی هیئت موسس سریعا اعلام شود، در مدت یک ماه مجوز لازم برای آغاز به کار بنیاد صادر می شود.
برخی می خواهند بسیاری از شخصیت های بزرگ و برجسته علمی، فرهنگی و سیاسی کشور را به تدریج مصادره کنند
علی جنتی در رابطه با ثبت نام سید جمال الدین اسدآبادی در یونسکو، ابراز داشت: برخی می خواهند بسیاری از شخصیت های بزرگ و برجسته علمی، فرهنگی و سیاسی کشور را به تدریج مصادره کنند اما همه امروز می دانند با توجه به اینکه مقالات و کتاب ها و آثار سید جمال الدین متعلق به این کشور، استان و شهر است اصلا نباید نگران بود که اسم سید جمال را سید جمال الدین افغانی گویند و مصادره کنند.
وی با بیان اینکه بسیاری از شخصیت ها مثل ابن سینا، مولانا و غیره وجود دارند که همه در حوزه فرهنگی و تمدنی ایران بوده اند و همه به ایران تعلق دارند، عنوان کرد: مولانا در قونیه دفن است و زادگاه او در بلخ بود ولی همه او را متعلق به ایران می دانند و کسی او را متعلق به ترکیه نمی داند، همچنین ابن سینا و میر سید علی همدانی که از شخصیت های برجسته ایران هستند جزو حوزه تمدنی ایران هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه گفته شد تندیس سید جمال الدین اسدآبادی در اسدآباد در شأن شخصیت وی نیست، بیان کرد: اگر شهرداری اسدآباد همکاری کند یکی از مجسمه سازان نامدار در تهران را معرفی می کنیم تا تندیسی در شأن سید جمال دین اسدآبادی بسازند و در ورودی شهر نصب کنند تا هر کس از این شهر عبور می کند بداند که اینجا زادگاه سید جمال است.
نظر شما