۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۱۹

مهر گزارش می دهد؛

تهدیدهای فراروی بازمانده جنگلهای هیرکانی جهان/حریق عامل مهم تخریب

تهدیدهای فراروی بازمانده جنگلهای هیرکانی جهان/حریق عامل مهم تخریب

ساری – جنگل های شمال، آخرین بازمانده جنگل های هیرکانی و دوران یخبندان به عنوان نگینی می درخشد اما امکانات محافظت از این پوشش سبز ابتدایی و اولیه است.

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت مازندران را جنگل ها و مراتع پوشانده است و بازمانده جنگل های هیرکانی در برابر تهدیدهایی مانند حریق و تخریب تقریبا بی دفاع مانده است.

نبود بالگرد و هلی برد برای امدادرسانی در حریق های گسترده از یکسو، بهره گیری از امکانات اولیه مانند بیل، شن کش و کمبود نیروهای حفاظتی از جمله مشکلاتی است که عرصه های جنگلی شمال با آن روبرو هستند.

رئیس ستاد هفته منابع طبیعی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه، درخت تولیدکننده آب است، گفت: طبیعت و پوشش گیاه سبب می شود تا نزولات جوی بجای آنکه موجب بروز سیل شود، در خاک نفوذ و سفره های زیرزمینی را تغذیه کند.

دلاور حیدرپور با تاکید بر حفظ طبیعت یادآور شد: برای ادامه و تامین غذا و امنیت غذایی لازمه آنست که طبیعت پویا و زنده داشته باشیم و با توجه به اهمیت و جایگاه، ضرورت دارد در کنار حمایت از کشاورزی، منابع طبیعی را صیانت کنیم.

 زمینهای کشاورزی یک ثروت ملی و سرمایه ای که از نسل های گذشته به ما رسیده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره تغییر کاربری اراضی در استان بیان داشت: زمینهای کشاورزی یک ثروت ملی و سرمایه ای که از نسل های گذشته به ما رسیده است.

حیدرپور با اشاره به زمینهای شمال کشور دارای خاکهای درجه یک و حاصلخیز است بر حفظ این اکوسیستم تاکید کرد و گفت: اگر قرار باشد عرصه ها را تبدیل به ساخت و ساز کنیم، بتدریج طبیعت زیبا را از دست خواهیم داد.

وی گفت: در سطح استان با توجه به اهمیت اراضی کشاورزی با همکاری دستگاههای انتظامی و قضایی برای حفظ مزارع حرکتی را شروع کرده ایم و در ۱۱ ماهه گذشه بیش از دو هزار و ۶۵۰ مورد جلوگیری از تخریب های صورت گرفته شده است.

کراپ‌شده - جنگل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: بنای ما این است که قبل از آنکه در اراضی کشاورزی ساخت وساز صورت گیرد از آن جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از تغییر کاربریها اجتناب ناپذیر است گفت: اما کسانیکه نیاز به تغییر کاربری دارند به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند و اگر این تشخیص در کمیته ای مدنظر داده شود، مجوز داده می شود.

کوروش خلعتبری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اهمیت حفظ و صیانت از جنگل ها، گفت: یکی از اهداف اصلی سازمان جنگل ها، حفاظت از عرصه های طبیعی است.

وی اظهار داشت: جنگل های سبز کشور بازمانده دوران سوم زمین شناسی و دارای قدمت بیش از سه میلیون سال و بازمانده جنگل ههای اروپایی است که از دوران یخبندان مانده است.

جنگل های ما پرشیب و در معرض آتش سوزی است و در سالهای اخیر تعدادی آتش سوزی را داشتیم ولی امکانات اطفای حریق محدود است

وی با اشاره به اینکه حفظ عرصه های طبیعی نیازمند مشارکت مردم است اظهار داشت: جنگل های ما پرشیب و در معرض آتش سوزی است و در سالهای اخیر تعدادی آتش سوزی را داشتیم ولی امکانات اطفای حریق محدود است.

خلعتبری با عنوان اینکه با امکانات موجود توان حفاظت از عرصه های طبیعی را نداریم بر لزوم مشارکت مردم برای صیانت از منابع طبیعی تاکید کرد.

وی درباره امکانات موجود برای صیانت از جنگل های غرب استان بیان داشت: امکانات موجود برای صیانت و اطفای حریق، امکانات روز فردی مانند بیل و شن کش است.

وی امکانات روز و پیشرفته مانند هلی برد و بالگرد را امری ضروری دانست گفت: حضور بموقع در کمترین زمان اولویت اساسی برای مقابله با اطفای حریق گسترده است.

جنگل

خلعتبری به برنامه های هفته منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: کاشت نهال در پادگان سپاه نوشهر و شرکت در نماز جمعه همراه با توزیع نهال، رونمایی از تندیس مرحوم آشتیانی بنیانگذار پارک جنگلی سی سنگان از جمله برنامه هاست.

وی افتتاح پروژه های آبخیزداری، سمینارهای آموزشی و پژوهشی، گردهمایی قضات و جوامع محلی از دیگر برنامه هاست.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر، فعالیت نیروهای گشت و کشیک در نقاط بحرانی را از جمله اقدامات بیان کرد و گفت: زمانی بالگرد و هلی برد اجاره ای خارجی داشتیم که در امر امدادرسانی کمک می کرد.

ستار بابایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری نیز جلوگیری از فرسایش خاک، ارزشهای زیست محیطی، محل تفریح و تفرج را از جمله کارکردهای جنگل برشمرد.

 وی گفت: منابع طبیعی پشتوانه بخش کشاورزی و بانک ژن است و یک سرمایه خدادادی داریم که می توانیم از آن برای اصلاح نژاد استفاده کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری به فواید دیگر منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: تولید اکسیژن، تغییر درجه حرارت، ارزش بالای اقتصادی از جمله فواید است.

وی موجودی جنگل های منطقه ساری را ۲۸۸ مترمکعب در هکتار و در مجموع ۱۳۰ میلیون مترمکعب بیان کرد و گفت: کنترل آلاینده ها و ریزگردها از جمله فواید است.

عوامل مهمی به عنوان تهدید و تخریب سبب می شود که مشکلاتی برای اکوسیستم ایجاد شود و در سال جاری ۲۸۱ هکتار از عرصه های طبیعی ساری مورد حریق واقع شد

ستار بابایی به بحث امکانات و تجهیزات برای اطفای حریق اشاره کرد و گفت: عوامل مهمی به عنوان تهدید و تخریب سبب می شود که مشکلاتی برای اکوسیستم ایجاد شود و در سال جاری ۲۸۱ هکتار از عرصه های طبیعی ساری مورد حریق واقع شد.

وی بیان داشت: سطح جنگل های منطقه پرشیب است ولی امکانات لازم را برای ارائه خدمات نداریم و باید به بخش حفاظت و حمایت توجه ویژه شود.

جنگل

وی با بیان اینکه جنگل های شمال، خزان شونده است گفت: دسترسی به برخی مناطق جنگلی بسیار سخت است و امکان اعزام بالگرد نیز وجود ندارد.

به گفته بابایی، مجموعه امکانات، امکانات درخور و شایسته برای ارائه خدمات نیست و ۹ دستگاه خودرو دارای تانکر آب در حوزه منابع طبیعی ساری وجود دارد و این امکانات در جنگل های جلگه ای و دارای جاده کاربرد دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری، شمار پرسنل یگان حفاظتی را ۱۹۷ نیرو برای ۷۷۰ هزار هکتار عرصه های جنگلی بیان کرد.

وی با بیان اینکه نگین سبز جنگلی دارای ارزش خاصی برای کشور است زیرا پوشش جنگلی کشور زیر ۱۰ درصد است گفت: هواپیما و بالگرد از جمله نیازهاست و باید سیستم های سنجش از دور استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: یک شبکه کنترل که در اسرع وقت اطلاع رسانی کند بسیار مهم است تا بتوانیم نیروهای واکنش سریع را اعزام کنیم.

ستار بابایی، با بیان اینکه ۷۷۱ هکتار از وسعت استان را جنگل پوشانده است اظهار داشت: برای اینکه از این عرصه ها حفظ کنیم نیازمند مشارکت دستگاههای اجرایی و مردم هستیم.

وی با اشاره به اینکه جنگل و مرتع پشتیبان کشاورزی هستند گفت: هفته منابع طبیعی بصورت نمادین توزیع نهال انجام می شود و به یاد۱۰ هزارو ۴۰۰ شهید استان نهال کاشته می شود.

بابایی با بیان اینکه فرهنگ منابع طبیعی نهادینه شود گفت: همزمان با این هفته ۲۲۰ هزار اصله نهال توزیع می شود.

به گزارش مهر در اهمیت جنگل ها و پوشش سبز همین بس که درخت در تهاجم پاییز و زمستان هرچه را که از دست بدهد روح زندگی را برای خود نگه می دارد.

کد خبر 2512721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha