۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۱۷

موسوی:

پخش سیلاب عمل مهم بازدارنده از افت آبهای زیر زمینی است

پخش سیلاب عمل مهم بازدارنده از افت آبهای زیر زمینی است

زنجان- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان گفت: منابع طبیعی برای جلوگیری از افت آبهای زیر زمینی پخش سیلاب را در فعالیتهای خود انجام داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جمال موسوی ظهر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به کاهش باران در استان زنجان افزود: استان زنجان با بحران آب مواجه است.

وی اظهار داشت: بارش هاکه از برف به باران تغییر یافته باعث کاهش آبهای زیر زمینی شده است و در این میان فرهنگ‌سازی برای استفاده مناسب از آب‌های زیرزمینی بسیار موثر است و با توجه به مشکلات آبی و بحران آب در سال‌های آینده باید فرهنگسازی لازم در دستور کار قرار گیرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: بی‌توجهی به برداشت بی‌رویه از منابع آبی موجب خسارت‌های فراوان می شود  و این امر موجبات بروز خشکسالی را فراهم می‌کند.

موسوی با بیان اینکه خشک‌سالی باید مورد توجه جدی قرار گیرد گفت: بی‌توجهی به برداشت بی‌رویه از منابع آبی موجب از بین رفتن گونه‌های مختلف گیاهی  و جانوری می‌شود.

وی افت آب های زیرزمینی را یادآور شد و افزود: این امر موجب شور شدن آب‌های زیر زمینی و آب‌های مورد نیاز بخش کشاورزی می شود و در این راستا باعث از بین رفتن زمین های کشاورزی می شود.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، به افت آب‌های زیر زمینی استان زنجان اشاره کرد و گفت: مصرف مازادی که از آب‌های زیر زمینی صورت می‌گیرد نیازمند فرهنگ‌سازی است.

موسوی افزود: بارش ها به سیلاب تبدیل شده و برف در کوهستانها نمانده است بنابراین بحران آب را داریم.

وی افزود: افت های آبهای زیر زمینی و تبدیل بارش ها از برف به باران و آب به داخل زمین نفوذ نکرده و باعث افت آبهای زیر زمینی شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان افزود: سیاست این اداره در کنترل سیلابها و تغذیه سفره های آب زیر زمینی است و این بیشتر آب را داخل زمین ترزیق و نفوذ بدهیم و از تبخیر آب جلوگیری و به نحو احسن استفاده کنیم.

موسوی افزود: تعداد چاههای عمیق و نیمه عمیق داریم و بهره برداری از آبهای زیر زمینی می شود که باعث افت آبهای زیر زمینی ۱ تا دو و نیم متر در دشت های استان شده که در این راستا برای جلوگیری از ایمن کار پخش سیلاب را انجام دادیم و ۶ فقره انجام  شده و سه فقره هم در دست مطالعه است و در صورت تامین اعتبار اجرایی می شود.

وی تصریح کرد: با این کار مانع هدر رفتن آبها شویم و همچنین استفاده لازم از تبخیر آب را هم خواهیم داشت.

کد خبر 2513117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha