۱۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۴۰

سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌ها-۳/

رهبرانقلاب پشتوانه کتابداران/ زندگی بی‌عسلویه می‌شود بی‌کتاب نه!

رهبرانقلاب پشتوانه کتابداران/ زندگی بی‌عسلویه می‌شود بی‌کتاب نه!

رئیس کتابخانه ملی در مراسم جشن سالگرد یازدهمین سال تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، خطاب به کتابداران گفت: خدا را شاکریم که بزرگ ترین پشتوانه شما، شخص رهبر انقلاب است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم جشن سالگرد یازدهمین سال تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اختتامیه دومین مسابقه خاطره نویسی کتابداران، پیش از ظهر امروز یکشنبه ۱۷ اسفند با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و جمعی از نویسندگان و کتابداران کشور، در تالار رودکی مجموعه تالار وحدت برگزار شد.

صالحی امیری در این برنامه گفت: اگر بناست در کشور اتفاقی بیافتد و روزی به قله های توسعه و تعالی برسد، راهی نداریم جز این که بعد از تمسک و توسل به ائمه، به کتاب و کتابخوانی رو بیاوریم. این مساله، منشا اخلاق و توسعه است. انسان به طور همزمان به ۲ حرکت نیاز دارد، رشد و تکامل. با این که سالیانه چندصدمیلیارد دلار برای نیازهای روزمره و معیشتی هزینه می کنیم، اما متاسفانه هر روز در جامعه، با پدیده های جدی اجتماعی و فرهنگی روبرو هستیم. بد اخلاقی ها، انگ زنی و تهمت زدن ها، طلاق، خشونت و ... دلیل همه آسیب ها در یک کلام خلاصه می شود: فقدان تولید و بازتولید معرفت و اخلاق.

توسعه اقتصادی به رشد می انجامد ولی موجب تکامل نمی شود

وی افزود: با توسعه اقتصادی می توانیم رشد داشته باشیم اما به تکامل نمی رسیم. این وجه معرفتی قضیه است. اگر بخواهیم راحت تر سخن بگوییم، باید بگوییم که بین کتاب، کتابخوانه و کتابدار و نویسنده، یک رابطه وجود دارد. سال ۵۳ انجمن کتابداران ایران در نشریه شماره ۸، مسائل و مشکلات کتابخانه های عمومی کشور و کتابداران را برشمرد که برخی از آن ها عبارت اند از: محیط و محل کتابخانه ها، ترمیم حقوق کتابدارها، افزایش حقوق، کمبود بودجه، تهیه تجهیزات و وسایل، روش شدن وضع استخدامی ها، چاره اندیشی برای کمبود کتابخانه ها، بیمه شدن، پخش کتاب در روستاها و ...

رئیس کتابخانه ملی در ادامه گفت: حالا به نظر شما اگر امروز بعد از ۴۰ سال بخواهیم مشکلات کتابخانه های عمومی را برشماریم، همین حرف ها را نخواهیم زد؟ در مخزن کتابخانه ملی، به یک مجله که برای ۱۲۰ سال پیش بود، برخوردم. عنوان سرمقاله این بود که «ایران مریض است» اگر امروز هم بخواهیم سرمقاله بنویسم، عنوان همین است. بنابراین اراده کشور و مدیرانش باید بر کتابخوانی باشد. خدا را شاکریم که بزرگ ترین پشتوانه شما، شخص رهبر انقلاب است و ایشان خودشان از کتابخوان ها هستند که پیگیر وضعیت کتابدارها هستند. بنابراین تلاش کنیم تا دولتمردان را مجاب کنیم تا در کنار توسعه اقتصادی کشور، به توسعه کتاب و کتابخوانی هم مبادرت داشته باشند.

بدون عسلویه می توانیم زندگی کنیم ولی بدون اخلاق و معرفت نه

صالحی امیری گفت: اگر امروز مشکلی را می بینید، برگردید به چند دهه قبل، اگر آسیب های اجتماعی را مشاهده می کنید، برگردید به این که روی کتاب و کتابخوانی سرمایه گذاری نکرده ایم. اگر قرار است روزی، برداشت کنیم باید در زمین کتاب و کتابخانه بکاریم. ما می توانیم بدون عسلویه زندگی کنیم، کما این که تا حالا هم زندگی کرده ایم ولی بدون اخلاق و معرفت که از کتاب ناشی می شود، نمی توانیم. چون جامعه بدون اخلاق و معرفت، جامعه ای مرده است. بنابراین باید در سیاست ها و ساختارها، مدیریت و برنامه ها و همچنین نظام نظارتی، بازنگری صورت بگیرد.

کتابدار، مانند روحانی مسجد است

وی در ادامه گفت: در غیر این صورت، تداوم وضع موجود به ناامیدی می انجامد. مشکل دیگر این است که کتابخانه ها را محیط امانت دادن و گرفتن می دانند. اما کتابخانه یک مرکز فرهنگی است. مسجد ساختمان نیست، بلکه رسالت توسعه دینی و فضیلتی جامعه را به عهده دارد. کتابدار هم نقشش، نقش روحانی ای است که در مسجد فعالیت دارد. کتابدار با فضیلت می تواند در دیگران، تولید فضل و فضیلت کند. کتابخانه یک نهاد فرهنگی است و نهاد کتابخانه های عمومی کشور هم یک مرکز برای توسعه فرهنگی. پس باید کرسی ها آزاداندیشی و بساط گفتگو در آن جریان داشته باشد. محصول کتابخانه، کتاب نیست بلکه محصولش، تولید اندیشه است. ما نمی توانیم در گذشته بایستیم و باید به آینده نظر داشته باشیم.

صالحی امیری در بخش پایانی سخنانش گفت: امروز صبح در جلسه ای بودیم که منجر به شکل گیری مجمع کتابخانه های بزرگ کشور می شود. هیئت موسس این مجمع، ۹ نفر هستند. ما در کشور ۶۰ کتابخانه بزرگ پیدا کردیم و قصد داریم این مجمع را تاسیس کنیم تا مرجع منسجمی مانند نظام مهندسی یا نظام پزشکی باشد. امید است این مجمع، با تشکیل شوراهای عالی کتاب و کتابخوانی بتواند اهداف و مطالبات کتابخانه ای را در کشور پیگیری کند.

کد خبر 2513999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha