۲ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۱۵

پیشنهاد نوروزی هنرمندان به مردم

موسیقی ایرانی سیزده نوروزخوانی دارد/ شاد باشیم

موسیقی ایرانی سیزده نوروزخوانی دارد/ شاد باشیم

یک پیشکسوت و هنرمند باسابقه عرصه موسیقی به مردم توصیه کرد در ایام نوروز گوشه ای از وقت خود را به شنیدن موسیقی اصیل ایرانی اختصاص دهند و سعی کنند شاد باشند.

حاتم عسگری در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تبریک سال نو به مردم کشورمان گفت: از دورانی که با موسیقی آشنا شدم خوب یادم می آید وقتی ایام نوروز فرا می رسید به تنها چیزی که فکر می کردم و واقعا اشتیاق آن را داشتم گوش دادن به نواها و ملودی های اصیل ایرانی بود که به شدت من را مجذوب خود می کرد به طوری که ساعت ها می گذشت که فقط مشغول شنیدن موسیقی بودم.

وی ادامه داد: اولین توصیه ای که می توانم به مردم فرهنگ دوست کشورم در ایام نوروز داشته باشم این است که شاد باشند چرا که سال نو و بهار شروع خوبی برای تحول است. این ایام را خداوند برقرار کرده که با الهام از طبیعت شاد باشیم و به این فکر باشیم که در ایام دیگر سال چگونه زندگی کنیم که بتواند در ساعت تحویل سال بعد بهترین لحظه ها را برای ما رقم بزند.  

این هنرمند با اشاره به نقش پررنگ موسیقی در بهاریه های ایرانی گفت: ما در موسیقی ایرانی مرتبط با نوروز سیزده فضای موسیقایی دارم که در ایران فقط سه عدد از آنها از جمله خارا، عرب و صبا معرفی شده است بنابراین تصمیم دارم در ایام نوروز که فراغت بیشتری داریم روی  قطعات دیگری مرتبط با موسیقی نوروز کار کنم که تصور می کنم اتفاق خوبی است.

عسگری در پایان به مردم پیشنهاد داد در ایام نوروز بعد از همه دید و بازدیدهایی که دارند حتما وقتی را برای شنیدن موسیقی اصیل ایرانی اختصاص دهند و مطمئن باشند اگر کمی با تمرکز به این نوع موسیقی گوش دهند در آخر متوجه می شوند که این نغمه ها چه شگفتی هایی دارند که می توانند تعمق و اندیشه را در آنها بارور کنند.

حاتم عسگری از هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایرانی است که  در ابتدا آواز را نزد پدر و سپس نزد ضیا الذاکرین که بر گوشه‌های آوازی و ضربی‌های موسیقی ایران اشراف داشت آموخت. وی از سال ۵۵ با عنوان استاد ردیفِ آوازی وزارت فرهنگ و هنر و پس از آن استادیار دانشگاه هنر و دانشگاه تهران به آموزش ردیف آوازی موسیقی ایران پرداخت. عسگری که دارای نشان درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است دارای مدرک معادل دکترای ردیف آوازی موسیقی ایران نیز هست.

مجموعه آلبوم آموزشی «ردیف موسیقی سنتی ایرانی» به روایت و آواز حاتم عسگری و همراهی تار زنده یاد استاد داریوش صفوت از جمله آثار این هنرمند در عرصه موسیقی است.

کد خبر 2517574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha