۳ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۰۸

پیشنهاد نوروزی هنرمندان به مردم

«یادگار زریران» بخوانید/ لزوم بازخوانی ادبیات کهن ایران

«یادگار زریران» بخوانید/ لزوم بازخوانی ادبیات کهن ایران

رحمت امینی نویسنده و کارگردان تئاتر به علاقمندان به کتابخانی پیشنهاد داد تا در ایام نوروز سراغ مطالعه ادبیات کهن ایران از جمله «یادگار زریران» بروند.

رحمت امینی نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر با اشاره به اینکه تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای مطالعه است به خبرنگار مهر گفت: تصمیم دارم در ایام تعطیلات نوروز به سراغ مطالعه تاریخ ادبیات کهن ایران بروم چون در حال حاضر مرور این آثار و لزوم دوباره خواندن آنها را احساس می کنم.

وی ادامه داد: به هموطنان عزیز نیز پیشنهاد می کنم در صورت علاقه خواندن کتاب هایی چون «شاهنامه» فردوسی و یا «یادگار زریران» را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهند. «یادگار زریران» از جمله ادبیات مغفول مانده ایران زمین است که لزوم توجه و بازیابی آن احساس می شود چون این کتاب ارزشمند قدیمی ترین کتابی است که از داستان هیا پهلوی برای ما به یادگار گذاشته شده است.

«یادگار زریران» رساله حماسی و مذهبی کوتاهی است در اصل به زبان پارتی و ظاهرا نثر توام با شعر بوده است اما به صورت کنونی آن به خط و زبان پهلوی است. این متن که در سال ۵۰۰ میلادی یا کمی دیرتر نوشته شده است، قدیمی‌ترین داستان پهلوانی است که به زبان‌های ایرانی برای ما باقی‌مانده است.

اگرچه «یادگار زریران» اثری از ادبیات دوره ساسانی است، اما اصل آن به زمان اشکانی می‌رسد و نکته دیگر در این متن پارتی وجود نام رستم در آن است. این کتاب در واقع این قدیمی‌ترین متنی هست که نام پهلوان بزرگ روایت ملی ایران را در خود حفظ کرده است. این امر از یک طرف قدمت افسانه رستم را تا زمان اشکانی بالا می‌برد و از طرف دیگر مدرکی است در تایید این نظر که نه تنها روایات حماسی مربوط به رستم و خاندان او از روایات ملی زمان اشکانی است، بلکه شخصیت‌های تاریخی و افسانه‌ای زمان اشکانی در شاهنامه حفظ شده‌اند.

کد خبر 2519646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha