۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۵۵

کوشش تبار در گفتگو با مهر:

تهیه لایحه جامع دهیاری‌ها/ مدیریت منظومه‌ای روستایی شکل می‌گیرد

تهیه لایحه جامع دهیاری‌ها/ مدیریت منظومه‌ای روستایی شکل می‌گیرد

بابلسر - معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، شمار دهیاری های فعال کشور را ۳۱ هزار دهیاری اعلام کرد و گفت: لایحه جامع قانون دهیاری‌ها تهیه شده است.

محسن کوشش تبار در حاشیه همایش سراسری بخشداران و دهیاران استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این دهیاری ها در استانهای کشور به اجرای امور روستایی می پردازند و در روستاهای بالای ۳۰ خانوار فعالیت می کنند.

وی از دهیاران به عنوان مدیر ارشد روستا یاد کرد و گفت: دهیاران به عنوان آخرین حلقه حاکمیتی بین مردم و حکومت امور روستا را انجام می دهند.

قانون دهیاری ها بازنگری می شود

وی در پاسخ بر برنامه هایی برای بازنگری در قانون دهیاری ها با بیان اینکه آسیب شناسی در از ابتدای کار دولت تدبیر و امید داشتیم گفت: ما ضربه پذیری نامطلوبی را در مدیریت روستایی به جهت بروز نبودن مجموعه قوانین و مقررات روستایی برخوردار هستیم و لازم دیدیم که بر اساس آسیب شناسی صورت گرفته، شرایطی را فراهم کنیم که قانون به روز رسانی شود.

کوشش تبار از تهیه لایحه جامع دهیاری ها خبر داد و گفت: این لایحه توسط وزیر کشور دو ماه قبل به دولت تقدیم شد و در سال آتی در کمیسیون های تخصصی دولت مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون امور هیاری های سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور گفت: در این لایحه نقاط قوتی وجود دارد که جایگاه قانونی دهیار و دهیاری در حوزه اجرا و پشتیبانی قانونی بسیار خوب دیده شده است و مورد حمایت قانونی قرار گرفته اند.

وی وضعیت بکارگیری دهیاری ها را از دیگر بندهای لایحه جامع قانون دهیاری ها برشمرد و گفت: بر اساس آیین نامه وزارت کشور، دهیاران ساماندهی می شوند.

کوشش تبار گفت: بحثهایی مانند حریم روستا، نحوه ورود دهیاریها به عنوان دستگاه اجرایی در امور عمرانی روستا و جامع نگری برای تداوم و بقای زندگی روستایی در حوزه های ۲۶ گانه دستگاههای اجرایی در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است.

معاون امور دهیاری سازمان شهرداری ها و دهیاری کشور یادآور شد: امیدواریم با تحقق و زمینه سازی اجرای این لایحه و تصویب آن در مجلس، مجموعه مشکلات عدیده موجود رفع شود.

وی با بیان اینکه دولت در برنامه ریزی یکسال اول و به به رغم مشکلات موجود نگاه ویژه ای به مدیریت شهری و روستایی داشته است گفت: امسال ۶۰۰ میلیارد تومان از محل قانون ارزش افزوده به شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر و دهیاری ها تخصیص داده است.

کوشش تبار افزود: ماحصل این توجه، ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار جدای از اعتبار همیشگی به حوزه روستایی تخصیص داده شده است که این اعتبار به دو هزار و ۹۰۰ دستگاه ماشین آلات عمرانی و خدماتی شده است.

وی اظهار داشت: همچنین با ۴۵ میلیارد تومان اعتبار نیز بیل های یارانه ای تامین و خریداری شد که سهم استان مازندران از ماشین آلات ۱۴۱ دستگاه شامل ماشین آلات خدماتی، آتش نشانی، عمرانی و ایمنی بوده است.

معاون امور دهیاری سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور یادآور شد: بند ه با همت نمایندگان و گزارشات خوب سازمان، در سال ۹۴ نیز پایدار شد و اعتبارات خوبی نیز برایش منظور شده است.

وی تصریح کرد: در کنار دهیاری ها نیز روستاهایی که دهیاری ندارند از محل بند ه در سال آتی کمکهایی دریافت خواهند کرد.

محسن کوشش تبار درباره بودجه پیشنهادی سال ۹۴ سازمان شهرداریها و دهیاریها بیان داشت: در این بودجه رشد قابل توجه ای خواهیم داشت و این درحالی است که بودجه سال جاری نیز نسبت به سالهای قبل دو برابر شده است که نشان از توجه دولت به حوزه روستایی است.

شکل گیری مدیریت منظومه ای در روستاها

وی یادآور شد: آنچه که مهم است ایجاد درآمد پایدار و مدیریت مشارکتی در رونق اقتصادی روستاهاست.

کوشش تبار با عنوان اینکه تشکیل دهیاری هزینه هایی برای مردم و دولت دارد گفت: استراتژی ما این بوده که روستاهای بالای ۳۰ خانوار دهیاری داشته باشند اما این به معنی نیست که روستاهای کمتر از ۳۰ خانوار رها شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بررسی های صورت گرفته که مدیریت منظومه ای شکل گیرد تا همه روستاها از وجود دهیار برخوردار شوند و چند روستا توسط دهیار مدیریت شود و در این صورت حتی در کوچکترین روستاهای کشور نیز مدیریت ارشد خواهیم داشت.

کد خبر 2519825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha