۲۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۱۰

آیت‌الله سبحانی:

مدیران حوزه برای ساماندهی تعطیلی‌ها فکری کنند

مدیران حوزه برای ساماندهی تعطیلی‌ها فکری کنند

یکی از مراجع تقلید از مدیران حوزه‌های علمیه خواست برای ساماندهی تعطیلی‌های حوزه فکری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی روز چهارشنبه در آخرین درس خارج فقه و اصول خود در سال 93 با اشاره به فرارسیدن تعطیلات نوروزی به طلاب علوم دینی توصیه کرد که در ایام تعطیلات، مطالعه و نوشتن را رها نکنند.

وی با بیان اینکه تعطیلی‌ها نباید بر دروس حوزه غلبه کند، اظهار کرد: مدیران حوزه‌های علمیه باید برای تعطیلی‌های حوزه فکری کنند.

استاد برجسته حوزه با ذکر نمونه‌هایی از مجاهدت علمی و آموزشی علمای گذشته تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله گلپایگانی در روز عید هم درس می‌داد.

وی در مورد شروع درس خارج فقه و اصول خود در سال آینده گفت: روز شنبه 8 فروردین ماه که ساعت به جلو کشیده می‌شود، درس را از ساعت 9 و 15 دقیقه آغاز می‌کنیم.

آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر روایتی از امیرالمومنین علیه السلام اظهار کرد: دو گروه جاهل متنسّك و عالم متهتّك، کمر حضرت علی علیه السلام را شکستند.

وی در تشریح این روایت گفت: جاهل متنسّك به ظاهر عبادت می‌کند ولی مردم را فریب می‌دهد.

این مرجع تقلید خوارج را از این گروه ذکر کرد و افزود: پیشانی خوارج از عبادت پینه بسته بود، ولی علیه حضرت علی(ع) شعار می‌دادند.

آیت‌الله سبحانی در تبیین خصوصیات عالم متهتّك اظهار کرد: عالم متهتّك فردی است که ظاهرا عالم است، ولی برخلاف شرع رفتار می‌کند و در عمل ضعیف است. عالم ظاهرگرا باعث می‌شود مردم از دین خارج شوند.

وی شریح قاضی را یکی از این عالمان ظاهرگرا دانست و افزود: شریح، مردم کوفه را به جهاد دعوت کرد و در ظاهر، تظاهر به عبادت و زهد می‌کرد.

به گفته آیت‌الله سبحانی این افراد در ظاهر محاسن طویلی دارند و دائماً تسبیح به دست هستند و مرتب سبحان الله می‌گویند ولی به علم خود عمل نمی‌کنند و مردم وقتی این عالمان را مشاهده می‌کنند می‌گویند که اگر دین حقیقت داشت، خود این عالم به آن عمل می‌کرد.

استاد درس خارج فقه و اصول معتقد است اگر این دو گروه که باعث گمراهی مردم شده‌اند، در اسلام نبودند، وضعیت اسلام بهتر از این بود.

کد خبر 2520900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha