۲۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۵۰

در واکنش به گزارش مهر عنوان شد/

غرفه‌های رایگان عرضه صنایع دستی همچنان مجانی است/ هشدار به خاطیان

غرفه‌های رایگان عرضه صنایع دستی همچنان مجانی است/ هشدار به خاطیان

مدیرکل توسعه صادرات صنایع دستی گفت: طبق ابلاغیه معاون صنایه دستی به ۳۱ استان، غرفه‌هایی که تا پارسال به صورت رایگان به عرضه صنایع دستی اختصاص داشته همچنان رایگاه است و با خاطیان برخورد می‌شود.

خبرگزاری مهر-گروه فرهنگ: «نمایشگاه‌های رایگان صنایع دستی پولی شد/ سه میلیون برای یک غرفه!» عنوان گزارشی بود که سه‌شنبه، ۲۶ اسفندماه ۹۳ در خبرگزاری مهر منتشر شد.

در این گزارش آمده بود، غرفه‌هایی که از شش سال پیش تاکنون، همزمان با تعطیلات نوروز، به طور رایگان در اختیار هنرمندان قرار می‌گرفت پولی شده و امسال همین غرفه‌ها در آرامگاه سعدی از یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰، در حافظیه دو و نیم میلیون، در تخت جمشید از یک میلیون و نیم تا دو و نیم میلیون، در کرمان ۸۰۰ هزار و در کاخ سعدآباد از دو میلیون و ۸۰۰ و حتی سه میلیون تومان قیمت‌‌‌گذاری شده است.

اجاره بدون سود اضافه برای فضاهای جدید

پویا محمودیان، مدیرکل توسع صادرات معاونت صنایع دستی کشور، در واکنش به این گزارش و در گفتگو با خبرنگار مهر از ابلاغیه معاونت صنایع دستی مبنی‌بر رایگان بودن فرفه‌ها خبر داد و افزود: براساس ابلاغیه دکتر بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی کشور به ۳۱ استان، همه غرفه‌هایی که تا سال پیش به طور رایگان در اختیار هنرمندان قرار می‌گرفت، امسال هم رایگان است. اما اگر علاوه بر فضاهای قبلی، محل‌های جدیدی هم در نظر گرفته شود، تنها می‌توانند اجاره این غرفه‌ها را بدون سود اضافه از تقاضیان دریافت کنند.

صنایع دستی

او در پاسخ به این‌که گلایه هنرمندان صنایع دستی این است که غرفه‌ها پولی شده و بسیاری هزینه اجاره غرفه و شرکت در نمایشگاه را ندارند گفت: ما از دیروز غرفه‌بندی‌ها و هچنین طرح یکسان‌سازی غرفه‌های صنایع دسی را آغاز کرده‌ایم. باز هم با تاکید می‌گویم حمایت از هنرمند، وظیفه معاونت صنایع دستی است و غرفه‌هایی که تا پارسال رایگان بوده‌اند امسال هم به همان صورت قبل در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرند و اگر خلاف این گزارش شود، معاونت صنایع دستی برخورد می‌کند.

 تعرفه مشخصی برای اجاره غرفه‌ها تعیین نکرده‌ایم

در گزارش مهر به قیمت‌های مختلفی برای اجاره یک غرفه اشاره شده و آمده بود که تعرفه مشخصی برای اجاره وجود ندارد. محمودیان هم با تایید این موضوع گفت: ما تعرفه مشخصی برای اجاره غرفه‌ها تعیین نکرده و همه چیز را به مدیریت میراث فرهنگی هر استان واگذار کرده‌ایم. چون شرایط استان‌ها با هم فرق دارد. استان‌هایی چون مازندران و گیلان و فارس و اصفهان و خراسان رضوی، گردشگرپذیرند و با استان‌های دیگر تفاوت دارند پس هر استان بهتر است خودش تعرفه‌ای تعیین و به هنرمندان ابلاغ کند.

هزینه اقامت و خورد و خوراک هنرمندان، یکی دیگر از مواردی بود که در گزارش نامبرده به آن اشاره شد. مدیرکل صادارات صنایع دستی کشور می‌گوید: سیاست ما این است که هنرمندان هر شهر و استان در نمایشگاه نوروزی که بیشتر جنبه محلی دارد و ویژه همان استان است شرکت کنند تا هزینه اقامت و خوراک و رفت و آمد هم نداشته باشند.

محمودیان در پاسخ به این‌که اما برخی استان‌ها بسیار گردش‌پذیرند و محصولات صنایع دستی در این استان‌ها می‌تواند فروش بیشتری داشته باشد گفت:برای مثال استان‌های اردبیل و آذربایجان غربی و شرقی، به‌خاطر سرد بودن هوا مسافران کمتری دارند اما اصفهان و مازندران و گیلان و فارس، مسافران نوروزی بیشتری دارند ما با اداره کل میراث فرهنگی این استان‌ها تماس گرفته‌ایم تا مهمان‌پذیرها و مهمان‌سراهایی را با تخفیف به این هنرمندان اختصاص دهند.

کد خبر 2521298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha