۵ فروردین ۱۳۹۴، ۰:۱۰

مهر گزارش می دهد؛

گنج خفته مناطق گردشگری لرستان/ ردیف بودجه تعطیل؛ سرمایه گذاری صفر

گنج خفته مناطق گردشگری لرستان/ ردیف بودجه تعطیل؛ سرمایه گذاری صفر

خرم آباد - در حالی استان لرستان دارای ۳۵ منطقه نمونه گردشگری است که هیچ کدام از این مناطق هنوز شاهد حضور سرمایه گذار نبوده تا چرخ صنعت سبز در لرستان نچرخد.

به گزارش خبرنگار مهر، مناطق ۳۵ گانه گردشگری استان لرستان به رغم تصویب در هیئت دولت همچنان با ضعف های جدی در بخش زیرساختها مواجه هستند تا تمایل سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه کمرنگ باشد.

این در حالیست که مطالعات جدی در زمینه ظرفیتهای این مناطق گردشگری نیز صورت نگرفته تا اواسط سال گذشته شاهد تدوین مطالعات اولیه ۳۵ منطقه گردشگری این استان توسط مشاور باشیم.

غفلت از ظرفیت مناطق گردشگری لرستان

عدم تدوین مطالعات در این زمینه موجب شده بود که استعدادهای هر منطقه برای سرمایه گذاری کمتر شناخته شده باشد و همین امر اولویت بندی مسئولان برای جذب سرمایه گذار به این مناطق گردشگری را با چالش مواجه کرده است.

این در حالیست که برخی مناطق گردشگری لرستان در سطح کشور کم نظیر و گاه بی نظیر هستند که در صورت معرفی مناسب و انجام مطالعات لازم ظرفیت سرمایه گذاری در بخشهای مختلف را دارا هستند.

در حال حاضر مشکلات جدی برای جذب سرمایه گذار به مناطق نمونه گردشگری لرستان وجود دارد به طوریکه مهمترین مشکل لرستان در این زمینه عدم وجود زیرساخت های مناسب است به طوریکه به رغم وجود جاذبه های گردشگری بی نظیر در لرستان این جاذبه ها دور از راه دسترسی قرار دارند و تامین آب و برق آن ها نیز یکی از مشکلات عمده در این مناطق است.

از سوی دیگر پس از تعیین محدوده مناطق نمونه گردشگری که از اداره کل منابع طبیعی استان استعلامات مورد نیاز گرفته شد مشخص شد ۹۰ درصد این مناطق جزو اراضی ملی محسوب می شوند.

ردیف بودجه ای تعطیل؛ سرمایه گذاری صفر

جلال تاجیک مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت های گردشگری سازمان میراث فرهنگی ظهر سه شنبه در حاشیه سفر به لرستان و در پاسخ به سوالات خبرنگار مهر اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی از محل سه ردیف ۸۰۰۱، ۸۰۰۴ و ۸۰۰۵ هر ساله ردیف های بودجه ای در اختیار ما قرار می دهد که ما نیز از این سه محل می توانیم به لرستان کمک کنیم.

وی افزود: اعتبارات این ردیف ها ویژه کمپ ها و مناطق نمونه گردشگری هستند که ردیف بودجه ای ۸۰۰۵ در لرستان تعطیل بوده چرا که این استان با وجود ۳۵ منطقه نمونه گردشگری حتی یک سرمایه گذار در این رابطه ندارد.

مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت های گردشگری سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی استان و به دلیل علاقمندی استاندار لرستان به سرمایه گذاری در ارتباط با مناطق گردشگری می توان امیدوار بود که در این استان و در آینده نزدیک پیشرفت هایی در بخش توریسم و گردشگری صورت گیرد.

کم لطفی بانکها به سرمایه گذاران حوزه گردشگری

تاجیک در ارتباط با ضعف زیرساختهای گردشگری در این مناطق و وضعیت تسهیلات دهی بانکها به سرمایه گذاران گفت: در این زمینه بانک ها کم لطفی می کنند چرا که طی هشت سال دولت قبلی احساس کرد با مشارکت در طرح های گردشگری متضرر شده اند و این امر باعث شده اکنون اجازه ندهند اعتباراتشان به سمت گردشگری سوق داده شود.

وی ادامه داد: با وجود تلاش های سازمان میراث فرهنگی و بانک مرکزی، بانک ها برای مشارکت در بخش گردشگری متقاعد نشده اند و می گویند ما در طرح هایی مشارکت می کنیم که بعد از یکسال مبلغ تسهیلات پرداختی برگشت داده شود در صورتیکه این امر در بخش گردشگری عملا امکان پذیر نیست.

مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت های گردشگری سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد: بخشی از مشکلات لرستان در زمینه تعداد هتل و مراکز گردشگری را می توان در حوزه تسهیلات بانکی داخل استان حل کرد و برای طرح هایی که کمتر از یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند می توان از تسهیلات بانک ها استفاده کرد.

وعده اعتبارات ویژه برای لرستان

وی در خصوص تخصیص اعتبار برای تامین زیرساخت های گردشگری در لرستان بیان داشت: این سازمان در خصوص تامین زیرساخت های گردشگری لرستان کوتاهی نکرده و همردیف استان هایی همچون اصفهان و فارس به لرستان نیز توجه داشته است.

مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت های گردشگری سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: اضافه بر اعتبارات محل طرح های ۸۰۰۱ و ۸۰۰۴ نگاه ویژه ای به لحاظ اعتباری در سال جاری به استان لرستان خواهد شد و پاییز آینده در حوزه های متفرقه برای تامین زیرساخت های استان اعتبارات ویژه ای تخصیص داده خواهد شد.

تاجیک از اصلاح و تکمیل کمپ های گردشگری استان در سال جاری خبر داد و گفت: با اعتباراتی که در اختیار اداره کل مناطق نمونه و زیرساخت های گردشگری قرار دارد طی امسال تمامی کمپ های استان اصلاح و تکمیل خواهند شد.

سرمایه گذاران برای حضور در مناطق گردشگری لرستان تشویق شوند

وی با بیان اینکه اعتقادی به افزایش تعداد مناطق نمونه گردشگری در کشور ندارم و دولت نیز در این خصوص همراهی ندارد افزود: وجود هزار و ۱۶۸ منطقه نمونه گردشگری در کشور خیلی زیاد است و اگر بتوان روند تکمیل ۱۰۴ منطقه ای که در اختیار سرمایه گذار قرار دارند ادامه داد سودمندتر خواهد بود.

مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت های گردشگری سازمان میراث فرهنگی یادآور شد: متراژ مناطق نمونه گردشگری کشور زیاد بوده بطوریکه در قالب ۳۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۳۰۰ هکتار هستند و در چهار بخش محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی تقسیم می شوند.

تاجیک با بیان اینکه احیای ۳۵ منطقه گردشگری نمونه لرستان از اولویت ها در این حوزه است گفت: اگر بتوانیم طی امسال برای پنج منطقه نمونه گردشگری در استان سرمایه گذار پیدا کنیم کار بزرگی انجام داده ایم.

وی از رسانه ها و مسئولان خواست نسبت به تشویق سرمایه گذاران برای حضور در این مناطق نمونه گردشگری استان اقدام کنند و وعده کرد که در صورت تحقق این امر موانع پیش روی واگذاری این مناطق به سرمایه گذاران از طرف سازمان میراث فرهنگی رفع خواهد شد.

کد خبر 2522842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha