۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۳۳

جباری اعلام کرد؛

نبود زیر ساختهای حمل و نقلی مهمترین ضعف گردشگری آذربایجان غربی

نبود زیر ساختهای حمل و نقلی مهمترین ضعف گردشگری آذربایجان غربی

ارومیه- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نبود زیر ساختهای حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی مناسب را مهترین ضعف گردشگری استان دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، جلیل جباری پیش از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران تبلیغات و اطلاع رسانی را یکی از  مشکلات حوزه گردشگری آذربایجان غربی دانست و افزود: با وجود جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان در استان، متاسفانه به صورت شایسته نتوانسته ایم  این ظرفیت ها را در سطح ملی و بین المللی معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه فقدان حمل و نقل ریلی،  هوایی و جاده ای مناسب را از دیگر ضعف های حوزه گردشگری استان بر شمرد و اظهار داشت: گردشگری مقوله ای فرابخشی بوده و هم افزایی و همکاری دستگاههای اجرائی و همدلی مردم در این زمینه مصداق عینی  شعار" دولت و ملت، همدلی و هم زبانی" است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه گردشگری به همراه کشاورزی و صنعت و معدن به عنوان یکی از محورهای توسعه استان مطرح است، عنوان کرد: این امر مسئولیت دستگاهها و مسئولین اجرائی را  دو چندان می کند.

جباری بر لزوم سرمایه گذاری دولت در زیرساختها و حضور بخش خصوصی در حوزه گردشگری تاکید کرد و ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این زمینه با اعطای تسهیلات کم بهره از سرمایه گذاران این حوزه حمایت می کند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۵۰ مورد نظارت بر مراکز اقامتی و مجتمع های بین راهی آذربایجان غربی از ابتدای اجرای طرح نوروزی تا کنون انجام شده است، عنوان کرد:امسال با همکاری شهرداری های ارومیه، خوی و نقده اتوبوس  های گردشگری در این  شهرها راه اندازی شده و  مسافران  می توانند به این وسیله از اماکن تاریخی بازدید کنند.

جباری از استقرار ۳۵ راهنمای گردشگری در  موزه ها و اماکن تاریخی استان خبر داد و گفت:  این راهنمایان در لباس متحد الشکل در ۱۷ موزه ، کاخ موزه و  اماکن تاریخی استان حاضر بوده که همزمان با ساعات کاری موزه ها یعنی از ساعت ۹ صبح الی ۱۹ عصر همه روزه در خدمت مسافران هستند.

وی از تعیین ۵ محور گردشگری در نقشه راهنمای جدید گردشگری آذربایجان غربی نیز خبر داد و یادآور شد: در نقشه جدید راهنمای گردشگری ۵ محور ارومیه به پیرانشهر، ارومیه به مهاباد و سردشت، ارومیه به میادواّب و تکاب در جنوب استان و محور ارومیه به ماکو، بازگان و پلدشت و ارومیه سلماس، خوی و چالدران مشخص شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ظرفیت اقامتی ۱۶ هزار نفر در سطح استان خبر داد و گفت:  از این تعداد ۱۱ هزار نفر مربوط به ظرفیت اقامتی ستاد اسکان مدارس آموزش و پرورش بوده و ۵ هزار نفر نیز شامل مراکز اقامتی، هتل و مهمانپذیرها می باشد که تا نیمسال اول سال جاری یک هزار نفر نیز به این آمار افزوده می شود. 

آذربایجان غربی از لحاظ جاذبه های تاریخی رتبه دهم  را در کشور دارد؛ داشتن ۱۴۷۱ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، دو اثر  جهانی مجموعه تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران و دو پایگاه ملی تپه حسنلوی نقده و دژ بسطام چایپاره  نشان از  تاریخ و تمدن بالای آذربایجان غربی است.

وجود ۱۰ موزه باستان شناسی فعال با بیش از ۳۰ هزار قلم اشیای تاریخی در استان، آذربایجان غربی را به گنجینه غنی اشیای تاریخی در کشور تبدیل کرده است.

از نظر تنوع جاذبه های طبیعی نیز استان آذربایجان غربی با داشتن جنگل های سر سبز و طبیعت بکر، جزو ۵ استان برتر کشور در این حوزه می باشد که در صورت فراهم شدن زیرساخت ها می توان استان را به مقصد گردشگری طبیعی در کشور تبدیل کرد.

تنوع اقوام ادیان و مذاهب و همچنین مهمان نوازی و مهماندوستی مردم بازترین ویژگی مردم آذربایجان غربی است که زبانزد خاص و عام بوده و  علت  اصلی جذب مسافرین به استان است.

 

کد خبر 2523961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha