۱۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۵۱

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران:

برپایی نمایشگاه های تخصصی در نمایشگاه شهر آفتاب از امسال

برپایی نمایشگاه های تخصصی در نمایشگاه شهر آفتاب از امسال

نمایشگاه های تخصصی تهران از امسال و نمایشگاه کتاب از سال آینده در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید عیسی احمدی، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری تهران با بیان اینکه از امسال کلیه نمایشگاههای شهر تهران در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار خواهد شد، گفت: در راستای حل مشکلات ترافیکی که محل نمایشگاه های فعلی شهر تهران ایجاد می کرد، پروژه نمایشگاهی شهر آفتاب در جنوبی ترین نقطه تهران مکان یابی و اراضی آن از آستان حرم حضرت امام (ره) خریداری شد.

وی افزود: اراضی طرح نمایشگاه شهر آفتاب در زمینی به مساحت ۱۵۸ هکتار در مجاورت مرقد مطهر امام خمینی (ره) و به فاصله اندکی از فرودگاه امام خمینی (ره) در مسیر اتوبان تهران - قم واقع شده است که دسترسی های بزرگراه خلیج فارس و فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)، بزرگراه آیت الله سعیدی از ضلع غربی و دسترسی به مترو پرند و ادامه خط ۳ مهم ترین عناصر ارتباطی این پروژه را فراهم می کنند.

احمدی در خصوص ویژگی های نمایشگاه گفت:مجموعه نمایشگاه شهر آفتاب از سه بخش اصلی نمایشگاهها، محور چهارباغ به عنوان یک محور شهری محل گذران اوقات فراغت و مجموعه های وابسته شامل مرکز تجارت ، مرکز همایشها ، هتل ها ، ساختمانهای اداری ، پارکینگ ها و ... تشکیل شده است.

وی در خصوص سالن های نمایشگاهی اظهار داشت: این سالنها به مساحت تقریبی ۱۲۰ هزار مترمربع و سالن ملل در بخش نمایشگاهی در شمال سایت در ۲ طبقه با زیر بنای ساختمانی ۸ هزار مترمربع و به ارتفاع ۲۴ متر ساخته می شود.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب گفت: به احتمال ۹۰ درصد نمایشگاه کتاب امسال در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار نمی شود و این امر سال ۹۵ محقق خواهد شد.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهر تهران با بیان اینکه یکی از مشاوران طرح مشاور آلمانیGMP است که جز ۲۷ مشاور برتر جهان است تصریح کرد: پروژه شهر آفتاب پروژه ای ملی است که بعد از نمایشگاه چین دومین نمایشگاه بزرگ در آسیا خواهد شد.

احمدی افزود: سالن های نمایشگاهی به مساحت تقریبی ۱۲۰ هزار مترمربع و سالن ملل در بخش نمایشگاهی در شمال سایت در ۲ طبقه با زیر بنای ساختمانی ۸ هزار مترمربع و به ارتفاع ۲۴ متر ساخته می شود.

به گفته وی بخش نمایشگاهی، بخش خدمات و پشتیبانی، ساختمان ورودی جنوبی ، اداری و سمینار، ساختمان همایش (کنفرانس)، ساختمانهای خدمات جنبی، پارکینگها، ایستگاه وسایل نقلیه عمومی، محور چهار باغ، مسجد، مرکز تجارت، مرکز اقامتی و ساختمان های خدماتی و تأسیساتی از جمله بخش‌های اصلی مجموعه است.

احمدی  با بیان اینکه سالن های نمایشگاهی در سه تیپ طراحی شده اند، اظهار داشت: یک سالن بزرگ (سه قلو) به مساحت ۲۵ هزار مترمربع ، چهار سالن متوسط (۲ قلو) هرکدام به مساحت ۱۵ هزار مترمربع و چهار سالن کوچک (تک قلو) هرکدام به مساحت ۸ هزار متر مربع سالنهای نمایشگاه شهر آفتاب را تشکیل می دهد.

وی با اشاره به سالن ملل که سالن توزیع کننده جمعیت به سالنهای نمایشگاهی است گفت: طراحی این سالن الهام گرفته از سالن صد ستون اجتماعات تخت جمشید است و ستونهایی با ارتفاع ۱۶ متر دارد.

 به گفته احمدی، بخش نمایشگاه های روباز نیز به مساحت تقریبی ۳۲ هزار مترمربع شامل فضایی باز است که در برخی از نمایشگاه‌ها کاربرد دارد.

احمدی با اشاره به ساخت دو مجموعه تجارت و سه مجموعه هتل در این پروژه بیان کرد: ساختمان مرکز تجارت ۱و۲ هریک با زیربنایی حدود ۷۶ هزار مترمربع به عنوان نمایشگاه دائمی برخی از برگزار کنندگان (برندهای مشهور) و مکانی برای سازماندهی و پاسخگویی پس از هر نمایشگاه در نظر گرفته شده است؛ مراکز اقامتی نیز با مساحت تقریبی ۱۶۰ هزار متر مربع شامل دو هتل پنج ستاره و یک هتل آپارتمان با امکانات و فضاهای جانبی مناسب است که محل اسکان برگزار کنندگان نمایشگاه و بازدیدکنندگان خواهد بود.

وی در مورد تامین پارکینگ نیز خاطر نشان کرد: پارکینگ های هم سطح و طبقاتی پیش بینی شده این پارکینگ‌ها با ظرفیت ۷۵۰۰ اتومبیل نیاز بازدیدکنندگان برای پارک اتومبیل را به صورت کامل برطرف می سازد و در سه طرف این مجموعه ورودی و خروجی در نظر گرفته شده تا از انتقال بار ترافیکی در یک مسیر جلوگیری شود.

احمدی با بیان اینکه حدود ۷۰ هکتار فضای سبز در این فضا ایجاد شده است اظهار کرد: مجموعه نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب یکی از سبزترین نمایشگاههای بین المللی در سطح جهان است.

وی افزود: مسجدی نیز در بخش جنوبی محور چهارباغ احداث می شود.

پروژه شهر آفتاب در سال۸۰ با محوریت حرم حضرت امام خمینی(ره) و در جنوب استخوان بندی اصلی شهر تهران و در ضلع جنوب غربی حرم مطهر با در نظر گرفتن موقعیت این منطقه و ضرورت ایجاد توازن شهری میان شمال و جنوب شهر ، طراحی و در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شد. اراضی مجموعه شهر آفتاب شامل ۳۲ هزار هکتار است و مهمترین عناصر ارتباطی آن بزرگراه خلیج فارس و فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و خط راه آهن تهران_جنوب و خط یک و سه مترو است.

از مهمترین عملکردهای پیش بینی شده در شهر آفتاب احداث مجموعه های نمایشگاهی از جمله نمایشگاه بین المللی تهران بود که به منظور ایجاد یک مرکز بین المللی امروزی و پیشرفته و کاهش مشکل ترافیک و عدم دسترسی های لازم در زمان بزرگزاری نمایشگاهها در دستور کار قرار گرفت.

طرح مقدماتی احداث نمایشگا بین المللی شهر آفتاب در دهه ۷۰ مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفت که با مصوبه شورای شهر در سال ۸۴ شهرداری مکلف به انجام امور مقدماتی ایجاد این نمایشگاه شد.

اقدامات اولیه در این زمینه از سال ۸۵ آغاز و در سال ۸۷ طرح این مجموعه که با حضور مهندسان داخلی و مشاور آلمانی( GMP) طراحی شده بود به تصویب رسید و از ابتدای سال ۹۰ عملیات اجرایی آن زیرنظر سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی و با همکاری شرکت یادمان سازه به عنوان مجری طرح آغاز شد.

کد خبر 2526309

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha