به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تشییع پیکر زندهیاد خسرو فرخزادی که در سن ۷۵ سالگی و بر اثر سانحه تصادف دار فانی را وداع گفت، ساعت ۱۱:۳۰ روز ۱۹ فروردینماه در تالار وحدت و با حضور هنرمندانی چون مصطفی عبدالهی، نادر برهانیمرند، ناهید مسلمی، فرهاد شریفی، احمد ایرانیخواه، میرطاهر مظلومی، داود فتحعلیبیگی، سیدجمال ساداتیان، محمدحسین ناصربخت و علی میلانی و همچنین مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و اتابک نادری مدیر امور استانهای ادارهکل هنرهای نمایشی برگزار شد.
بعد از قرائت آیاتی چند از کلامالله مجید، فریدون محرابی به عنوان یکی از شاگردان زندهیاد فرخزادی، طی سخنانی او را صاحب صدای اسطورهای دانست که به اساطیر پیوست. وی ادامه داد: به طور حتم دل آقای فرخزادی برای احمد آقالو تنگ شده بود و حالا به همراه آقالو، همایون ایرانپور و امیر بختیاری دور هم جمع شدهاند. او برای من به حق حکم پدر را داشت و از اولین کسانی بود که تحلیل را وارد نمایش رادیویی کرد و کارگردان مؤلف بود.
مردی شبیه لیرشاه
محرابی با بیان اینکه زندهیاد فرخزادی از دیدگاه او پدر نمایش رادیویی است، درباره شخصیت این هنرمند فقید گفت: او دل بزرگی داشت و زندگیاش بیشباهت با لیرشاه نبود و هر چه داشت با میل به دیگران هدیه میکرد. او شریف زندگی کرد و با وقار و مانند یک پادشاه بود.
سپس صدرالدین شجره از هنرمندان با سابقه نمایشهای رادیویی به ایراد سخنانی پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود گفت: یکسالی هست که بیمار هستم و بیشتر درباره خودم این انتظار را داشتم و امیدوارم که دیگر شاهد چنین اتفاقی نباشم. متأسفانه ارکان رادیو در حال از بین رفتن است.
وی زندهیاد فرخزادی را به عنوان یکی از اولین دانشآموختگان دانشکده هنرهای زیبا نام برد که با دانش وارد رادیو شد و مدام در کارهایی که میکرد تحلیل دیده میشد. شجره با اشاره کلاسیک کار بودن زندهیاد فرخزادی، ادامه داد: او کارهای مدرن را هم میدانست و اولین بازیگری بود که حمید سمندریان برای بازی در نمایش «نگاهی از پل» او را انتخاب کرد.
این هنرمند با سابقه رادیو، تئاتر و تلویزیون درباره نحوه درگذشت زندهیاد فرخزادی متذکر شد: چرا در جامعه ما فرهنگ رانندگی وجود ندارد و کسانی که در ماشینهای مدل بالا یا پایین خود سوار هستند، جلوی چشمشان را نمیبینند؟ مگر چند نفر مثل خسرو فرخزادی داشتیم که بر اثر چنین بی مبالاتی و بیفرهنگی رانندگی باید از دست میدادیم؟
شجره سپس به دغدغههایی که ذهن هنرمندان را مغشوش میکند اشاره کرد و یادآور شد: چرا باید شرایطی وجود داشته باشد که ما به سختی بتوانیم حتی اسم نزدیکانمان را به یاد بیاوریم؟ خواهش میکنم مسئولان به فکر بازماندگان باشند. چرا باید افکار به قدری پریشان باشد که فرخزادی صدای بوق ماشین را نشود؟ اگر دلیل این سانحه بیمبالاتی در رانندگی باشد که باید دید چرا باید وقتی عابری روی خط عبور عابر پیاده است، چنین اتفاقی برایش رخ دهد.
عمو خسرو برای همه ما الگو بود
بعد از این سخنان شجره از محمدرضا ورزی کارگردان مجموعه در حال ساخت «معمای شاه» دعوت کرد که به دلیل تجربه چندین همکاری با زندهیاد فرخزادی، سخنرانی کند. ورزی با بیان اینکه خیلی حالم بد است، توضیح داد: در ۱۸ اثر تلویزیونی در خدمت عموخسرو بودم و او همیشه برای ما عموخسرو بود. حسن رفتار این مرد شریف و بزرگ را به همه گوشزد میکنم. عمو خسرو برای همه ما الگو بود. از اولین کارم تا به امروز، افتخار همکاری با ایشان را داشتم.
این کارگردان تلویزیونی با اشاره به اولین آشنایی خود با زندهیاد فرخزادی در هنگام ضبط مجموعه تلویزیونی «وزیر مختار» به کارگردانی سعید نیکپور، افزود: من آن زمان ۲۰ سال داشتم و هر بار که به پشت صحنه سریال میرفتم، نوبت بازی آقای خسرو فرخزادی بود. او صدای عجیبی داشت و سلطان فن بیان بود.
بهزاد فراهانی آخرین سخنران مراسم تشییع پیکر زندهیاد فرخزادی بود و سخنان خود را با این جمله که از خبر رسانان میخواهم حرفهای ما را به گوش مدیران و مسئولان برسانند نه آنچه خود میخواهند، گفت: از دهه ۴۰ در کنار فرخزادی بودم. چرا خسرو فرخزادی ازجمندترین بود؟ او یک استانیسلاوسکی ثانی بود و در کالبدشکافی متن و نقش بسیار متبحر بود. خسرو پاک بود چون قلب صافی داشت و صاف بود چون نمیترسید و مغرور بود چون مدیریت بدی در رادیو حاکم بود.
این هنرمندان با سابقه رادیو و تئاتر تصریح کرد: اگر به دنبال چرایی اتفاقی هستیم که برای فرخزادی رخ داد باید بدانیم که یک کارگردان و هنرمند ارشد رادیو برنامهای ۱۵ هزار تومان دستمزد دریافت میکند ولی یک دلقک تلویزیونی ۱۵۰ میلیون تومان دستمزد دارد. دیگر نباید به فکر شکسپیر و به صحنه بردن ریچاد سوم باشیم و نباید به این فکر باشیم که با رادی یا بیضایی چه رفتاری میشود چون گیشه میعار هنر شده است. ببینید چه بر سر تئاتر میآید.
۱۱ هنرمند سرطانی در خانه تئاتر داریم
فراهانی با اشاره به اینکه زندهیاد فرخزادی دوست داشت تا اندیشههایش به خوبی به دیگران منتقل شود، تأکید کرد: فرخزادی جلوی هیچ دولتمردی خم نشد تا در تلویزیون به او کار بدهند. درام نویسی در تلویزیون از بین رفته است و اکثر کارها با موضوعات جنسی و اروتیک تولید میشوند. کارهایی که اکنون در تلویزیون تولید و پخش میشوند از بسیاری از کارهایی که در تلویزیون دوره پهلوی پخش میشوند، بدتر هستند. متأسفانه در رادیو دستمزد یک درامنویس به اندازه یک کارگر هم نیست.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خسرو فرخزادی را ماشین خرد نکرد، متذکر شد: گیشه معیار قرار گرفتن هنر بود که فرخزادی را خرد کرد. ما ۱۱ هنرمند سرطانی در خانه تئاتر داریم و امشب قرار است با وزیر بهداشت جلسهای داشته باشیم تا نگذاریم این ۱۱ نفر از دنیا بروند. از همه میخواهم به فکر کالبدشکافی این اتفاقات باشند.
نظر شما