۲۲ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۴۴

ابراهیم حقیقی در گفتگو با مهر:

تلاش برای رسیدن به رفتاری تازه در عکاسی/ ایران را در آینه ببینید

تلاش برای رسیدن به رفتاری تازه در عکاسی/ ایران را در آینه ببینید

ابراهیم حقیقی با اشاره به اینکه در نمایشگاه عکاسی «ایران در آینه» که در گالری شیرین برپا شده، تلاش کرده است به رفتاری جدید در تصویر برسد درباره حضور آینه ها و بازتابشان در هنر سخن گفت.

ابراهیم حقیقی در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه عکس «ایران در آینه» که با حضور تعداد زیادی از علاقمندان در گالری شیرین برگزار شد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این پروژه عکاسی از شش سال گذشته آغاز شد زمانی که من عکاسی از کلوت کرمان را آغاز کردم، در همان زمان پیش خودم فکر کردم با توجه به اینکه چندین بار از این منطقه عکاسی کرده ام دیگر فقط از منظره ای که با آن مواجه می شوم عکس نگیرم چرا که هم خودم تعداد زیادی عکس از این منطقه داشتم و هم دیگران به اندازه کافی از این منطقه عکاسی کرده بودند.

وی افزود: من با مواجه شدن چندباره با این فضا بود که فکر کردم با احجامی به شکل آینه روی عکاسی آن کار کنم. البته شما در این نمایشگاه با آن تصاویری که اغلب با حجم های مکعب و هرم ساخته شده اند، مواجه نیستید. چرا که این تصاویر مربوط به شیوه ای دیگر است که درباره آن توضیح خواهم داد. به هرترتیب در سال بعد فکر تازه تری به ذهنم رسید اینکه از آینه به صورت تک تک استفاده کنم به طوری که در حقیقت این فضا بازتاب آسمان روی زمین و زمین روی آسمان است یعنی اینکه تلاشی است برای اینکه طبیعت، آب، خاک و آسمان با هم در این تصویرهای آینه ای پیوند داده شود.

این گرافیست صاحب نام کشورمان بیان کرد: در سال سوم تعدد آینه ها و اشکال آنها را متنوع کردم یعنی در این فضا مثلث، مستطیل، مربع، دایره و بیضی را همراه بردم که با همکاری تعدادی از دوستانم شکل گرفت و به من نتایج تازه تری داد که واقعا برایم جذابیت داشت. در سال پنجم باز یک فکر تازه تری به ذهنم رسید اینکه اشکال رنگی مثلث، مربع و دایره را هم به اینها اضافه کنم. البته شما در این نمایشگاه عکس های طبیعت را زیاد نمی بینید چرا که من تصمیم گرفتم عکاسی هایی را که از سال سوم پیرامون معماری و میراث فرهنگی شروع شده بود را در اینجا استفاده کنم.

حقیقی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: معماری ما با کاشی کاری هایش ظرفیت های بسیار زیادی برای عکاسی دارد که در این عکس ها حضور آینه ها و بازتابشان بسیار کمک کرد که من بتوانم این تکثیر شوندگی را با ترکیب دیگری در عکس پیدا کنم. مضاف بر اینکه هنگامی که ما با آینه کاری در معماری روبه رو می شویم در آنجا نیز اتفاقات تازه ای برای من افتاد که لذت کار را برای من دو چندان کرد. البته این حضور آینه، من را در حقیقت به ترکیب های تازه ای از عکس رساند وگرنه خود من و بسیاری از عکاسان هنرمند کشورمان از تمام این معماری ها و منازل عکس های بسیار زیبا و فوق العاده ای دارند بنابراین من می خواستم رفتار تازه تری در تصویر به دست بیاورم.

این هنرمند در پایان صحبت هایش تاکید کرد: همین ترکیبی که شما می بینید یک رفتار تازه است. این عکس ها بدون وجود آینه امکان نداشت چرا بدون آینه همان منظری را می بینید که با دوربین با آن مواجه می شوید بنابراین این اتفاق با حضور آینه ها و رنگ ها یک اتفاق دیگر شد. فقط همین. البته این عکس ها تنها مربوط به ایران نیست بلکه من عکس های دیگر از کشورهای دیگر دارم که امیدوار هستم عکس های کشورهای دیگر را به تعداد بیشتری برسانم و یک نمایشگاه جداگانه از این تصاویر برپا کنم. دیگر اینکه می توانم نمایشگاه مستقل دیگری از با این شیوه از طبیعت داشته باشم که می تواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

نمایشگاه « ایران در آینه» از ۲۱ فروردین تا اول اردیبهشت در گالری شیرین واقع در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۵ برپا است.

کد خبر 2530444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha