۲۴ فروردین ۱۳۹۴، ۱۷:۱۳

هفتاد و هفتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه/۶

قانون فصل‌الخطاب باشد به همدلی و همزبانی می‌رسیم

قانون فصل‌الخطاب باشد به همدلی و همزبانی می‌رسیم

سخنگوی دستگاه قضا گفت:اگر فصل الخطاب ما قانون باشد به طور قطع به همدلی و همزبانی دست پیدا می کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محسنی‌اژه‌ای در ادامه هفتادوهفتمین جلسه خود با حضور خبرنگاران درباره راهکارهای تحقق شعار سال ۹۴ گفت:  اگر بخواهیم همدلی ایجاد شود، باید همه در مرز قانونی و تعریف شده حرکت کنیم. در پاره ای موارد چنانچه اختلاف برداشت از قانون باشد، می توان با گفتگو به برداشت مشترک و نزدیک رسید، اما برای رسیدن به همدلی باید در مواردی که از قانون اختلاف برداشت داریم، صحبت کنیم تا به نتیجه مشترک برسیم.

وی افزود: اگر فصل الخطاب ما قانون باشد به طور قطع به همدلی و همزبانی دست پیدا می کنیم به عنوان مثال در مساله هسته ای و توافقی که مطرح شد یک عده به طور جدی نگران هستند و نگرانی آنها دو علت دارد نخست اینکه از دشمن بدی و بی‌اعتمادی دیده اند و آمریکا را دشمن و شیطان بزرگ می دانند، عده ای دیگر نیز که ممکن است در جریان جزئیات مذاکرات نباشند در این مورد تیم مذاکره کننده هسته ای می تواند تا جایی که مقدور است، شفاف برخورد کرده و موضوع را تشریح کند.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: اگر در موضوعاتی که نسبت به آن ابهام وجود دارد، موارد تبیین و تشریح شوند، به طور قطع گام بلندی در راستای همدلی و همزبانی برداشته می شود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص بحث نمایندگان مجلس مبنی بر ایجاد سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی  نیز گفت: چنین بحثی در مجلس مطرح است و قوه قضائیه نیز کلیت آن را رد نکرده است. نمایندگان مجلس در مقام بررسی هستند و منظور از آن راه اندازی سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی است. در حال حاضر ما سازمان بازرسی کل کشور را داریم و به طور قطع نمی خواهیم سازمان های موازی ایجاد شود.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده اسیدپاشی اصفهان اظهار داشت: متاسفانه کمتر هفته ای است که موضوع را پیگیری نکرده ام. در دو الی سه نوبت از معاونت امنیت وزارت اطلاعات و مدیرکل استان و دادستانی این پرونده را جویا شدم، اما هنوز سیستم انتظامی و اطلاعاتی ما نتوانسته اند این فرد را که جرم بزرگ و خشنی انجام داده، دستگیر و تحویل دستگاه قضایی دهند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه نتیجه نامه نمایندگان به رئیس قوه قضائیه درباره پرونده سازمان تامین اجتماعی  گفت: خیلی وقت ها در یک پرونده کاری صورت نمی گیرد که آن زمان گلایه وارد است، اما گاهی کار می شود و استعلام و نامه‌نگاری صورت می گیرد. در این پرونده مکرر به بازپرس دستور داده شده است. پرونده تامین اجتماعی از جمله پرونده هایی است که ابعاد مختلفی دارد و اگر کسی بگوید تاخیر در رسیدگی وجود دارد، ما می گوییم ماهیت کار این تاخیر را توجیه می کند. قطعا قاضی چنانچه فردی را در مظان اتهام ببیند، نسبت به تحقیق از آن اقدام می کند، اما این به آن معنا نیست که هر چه در گزارش مجلس آمده است، قطعا قاضی آن را بپذیرد.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه با اشاره به کمبود بودجه قوه قضائیه در سال ۹۴ و انجام دادرسی ها از طریق الکترونیک گفت: ما از تنگناهای دولت بی اطلاع نیستیم، اما قوه قضائیه در خصوص انجام ماموریت های خود با مشکل مواجه است. ما حرف خودمان را زده ایم، دولت و مجلس هم اعلام کردند که با توجه به سقف کلی بودجه نمی توانند بیش از این به ما کمک کنند. البته عنایاتی صورت گرفته و در بخش هایی شاهد افزایش بوده ایم که همین‌جا ، جا دارد از دولت و مجلس تشکر کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: قوه قضائیه در پیشگیری از وقوع جرم از طریق معاونت پیشگیری قوه فعال است و اگر سایر دستگاه ها به میدان نیایند، این معاونت نیز توفیق بالایی نخواهد داشت.

وی به کسانی که برخلاف قانون حرکت می کنند، گفت: هر کس برخلاف قانون در هر رده حرکت کند، به ضرر دیگران و در نهایت خودش قدم برمی دارد.

محسنی‌اژه‌ای درباره حادثه تروریستی حمیدیه خوزستان هم بیان کرد: هیچ‌کس به بازداشتگاه نمی رود و دستگیر نمی‌شود، مگر با حکم قانون، پرونده تشکیل شده، در حال بررسی است و امیدواریم دادگستری سریعتر پرونده را تکمیل و به دادگاه بفرستد.

کد خبر 2533570

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha