۲۵ فروردین ۱۳۹۴، ۸:۴۰

گزارش مهر از مازندران/

فراموشی لایروبی و رودخانه هایی که سرکش شدند

فراموشی لایروبی و رودخانه هایی که سرکش شدند

ساری - بررسی های اولیه سیل غرب مازندران حکایت از فراموشی لایروبی رودخانه از یکسو و معضل تجاوز به بستر آن از سوی دیگر دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، درحالی سیلاب روزهای اخیر در غرب مازندران خسارتهای کلان برجای گذاشته است که به تاکید متولیان امر، بی توجهی به لایروبی رودخانه، ساخت و ساز و تجاوز حریم و شدت و بالا آمدن آب براثر ذوب شدن برفها را می توان ریشه این خسارتها برشمرد.

فرماندار  چالوس گفت: با توجه به شرايطي که در حال حاضر در شهرستان چالوس به ويژه بخش مرزن آباد وجود دارد نياز است به حضور اعضاي ستاد بحران استان مازندران در این شهرستان احساس می شود.

محمدناصر زندی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با توجه به بارش باران که از دو روز گذشته شاهد آن بودیم موجب شد تا رودخانه چالوس طغيان کرده و موجب سیل شود که خساراتی به سر دهنه عسلسر وارد کرده است.

رودخانه چالوس درست و بموقع لایروبی نشد

وی اظهار داشت: با جاری شدن سيل که همراه با آن درخت، بوته ها و سنگ های فراواني نيز به سمت پايين دست در حال حرکت بود نشان از لایروبی نشدن درست وبه موقع بستر رودخانه ها را می دهد و لایروبی مسیر در دستور کار قرار گیرد.

زندی بيان کرد: در حال حاضر تعداد ۸ دهنه پل روستايی و بسياری از نقاط جاده چالوس دچار خسارت و تخريب شده است وهمچنین تعداد زيادی از واحد های پذيرايی در حاشيه رودخانه چالوس بصورت غیرمجاز فعال بوده است.

مسدود شدن جاده چالوس بر اثر طغیان رودخانه

فرماندار چالوس خاطرنشان کرد: مهمترين بخش خسارت در حوزه راه است که در منطقه دربند تقريبا بيش از ۵۰ درصد جاده تخريب شده و قسمت شمال و جنوب جاده کنداون را مسدود کرد که در حال حاضر تيم راه و شهرسازي شهرستان در تلاش است تا بتوانند موقتا نسبت به بازگشايي محور اقدام کنند.

زندی گفت: در حال حاضر نیاز به چند فروند بیل مکانیکی وبلدوز در حوزه بخش مرکزی داریم و با توجه بحث ساخت دیوار حفاظتی باید بررسی بیشری صورت گیرد تا شاید راه حلی برای کاهش خسارات بعدی باشد.

فرماندار چالوس در پایان گفت: اگر لایروبی به موقع صورت می گرفت خسارات به این اندازه نبود واکنون يکي از مهمترين تلاش ما خالی کردن مراکز پذيرايی و منازل مسکونی حاشيه رودخانه چالوس و تلاش براي بازگشايي جاده چالوس است.

جعفر ردایی رئیس شورای شهر مرزن آباد نیز گفت: علاوه بر لایروبی، می توان با ساخت دیوار محافظتی رودخانه ها مانع خسارت شد واگر این دیوار وجود داشت اکنون خسارت 100 میلیونی و تخریب زمین ورزشگاه صورت نمی گرفت.

وی خاطر نشان کرد: مسئولین باید در خصوص ساخت وساز غیر مجاز در حریم رودخانه ها به صورت قوه قهریه عمل کنند.

جاده کندوان در حال پاکسازی است

محمدرضا کاوه رئیس اداره راه و شهرسازی چالوس گفت: بخشی از جاده کندوان در محدوده این شهرستان بر اثر جاری شدن سیل تخریب شد ولی با اعزام اکیپ های راهداری از زمان بروز حادثه مشغول بکار شدیم.

وی با بیان اینکه با ششم تیم در طول محور مسقر کردیم که چهار تیم در قسمت بالادست و دو تیم در پایین دست مشغول بکار هستند گفت: پاکسازی این محور رو به پایان است.

مسدود شدن جاده چالوس بر اثر طغیان رودخانه

علی نبیان معاون امور عمرانی استاندار مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار گفت: گرمای شدید و آب شدن یخ ها و برفها و در پی آن بارندگی سبب طغیان رودخانه ها شد.

جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه ها

وی بیان داشت: در منطقه رامسر، عباس آباد و نوشهر مشکل خاصی نداریم و در منطقه کلاردشت با همکاری نیروهای امدادی، بحران مدیریت شد و تجهیزات لازم برای برون رفت از مشکل ارسال شد.

وی گفت: در منطقه بلده، چند دهنه پل دچار آب شستگی شد که تردد در آن با مشکل مواجه شده است که برای مرمت مسیر تجهیزات مورد نیاز ارسال شده است.

به گفته نبیان، جاده کندوان در حوزه مازندران پاکسازی و مرمت شده است و برای بازگشایی آماده است اما در محدوده استان البرز مسیر مشکلاتی دارد و در محور هراز هر چند شاهد مشکلاتی بودیم اما مسیر باز است.

وی با بیان اینکه سیل مازندران تلفات جانی نداشته است از مردم خواست تا از ساخت واحد مسکونی در حریم رودخانه خودداری کنند.

کد خبر 2533694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha