۲۴ آبان ۱۳۸۴، ۹:۰۴

پس از مخالفت ازبك ها با حضور نظامي واشنگتن در خاك خود؛

آمريكا: حركات ازبكستان را به دقت زير نظر داريم

سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در واكنش به قرارداد نظامي منعقد شده ميان روسيه و ازبكستان اظهار نظر مشخصي نكرده و فقط اعلام كرد: ما تمام امور را از نزديك زير نظر داريم و از هيچ يك از آنها نخواهيم گذشت.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه نيويورك تايمز، آمريكا از اظهار نظر درباره توافق نامه نظامي منعقد شده ميان روسيه و ازبكستان كه با توجه به روابط برهم ريخته شده تاشكند و واشنگتن صورت گرفته، خودداري كرد.

آدام ارلي سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد: روابط ازبكستان با كشورهاي ديگر به خودشان مربوط است.

ارلي در عين حال تاكيد كرد: آمريكا همه امور را از نزديك پيگيري مي كند.

وي افزود: ما به همراه متحدين خود در اتحاديه اروپا از هيچ يك از حركات كشورها نخواهيم گذشت و درباره آنها واكنش نشان خواهيم داد.

دولت آمريكا و اتحاديه اروپا دولت كريم اف را مسئول ايجاد حوادث خونين در انديجان مي دانند. اما اسلام كريم اف نيز در پاسخ به اين بدگماني دستور داد كه تمام پايگاههاي نظامي آمريكا در اين كشورتعطيل شود.

اما در حالي كه آمريكا هنوز در حال بستن پايگاههاي نظامي خود در ازبكستان است، اين كشور قراردادي نظامي را با هدف ارتقاء توان مندي هاي نظامي با روسيه منعقد كرده است.

"چندي پيش مجلس ازبكستان با اكثريت آراء خواستار خروج نظاميان آمريكايي از اين كشور شد و يك ضرب الاجل شش ماهه به واشنگتن داد.

 نمايندگان مجلس اعيان ازبكستان با راي قاطع تصويب كردند كه طبق طرح 29 جولاي (7 مرداد) دولت اين كشور آمريكا به مدت شش ماه فرصت خواهد داشت كه پايگاه هوايي كارشي خان آباد (Karshi-Khanabad) را در جنوب اين كشور تخليه نمايد.

اين در حالي است كه آمريكا از پايگاه هوايي مذكور براي عمليات ضد تروريستي در مورد افغانستان استفاده مي كند.

به اعتقاد تحليلگران و ناظران سياسي،علت گرفتن چنين تصميمي از سوي ازبكستان را مي توان اين چنين توجيه كرد از آنجايي كه آمريكا نيز خواسته است به بازرسي هاي مستقل در مورد حوادث انديجان ازبكستان بپيوندد، دولت اين كشور از آمريكا عصباني است و به اين شكل درصدد قطع بخشي از روابط برآمده است.

يكي از سناتورهاي ازبكستان در حالي كه آمريكا را متهم به هيزم ريختن در آتش افراطيون كرد، گفت : ما به خوبي مي دانيم هر جا كه آمريكا پايگاه نظامي داشته باشد، افراطي ها نيز در آنجا فعاليت هاي خود را آغاز مي كنند و ما نمي خواهيم دراين زمينه گرفتار شويم.

وي همچنين گفت : آمريكا ديگر نمي تواند به بهانه افغانستان در اين منطقه باقي بماند، زيرا مراحل حساس در اين كشور سپري شده است. 
 
اين در حالي بود كه كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا با كنارگذاشتن ازبكستان از برنامه سفر چندي پيش خود به كشورهاي آسياي ميانه نارضايتي واشنگتن را نسبت به عملكرد تاشكند در قبال برچيدن پايگاههاي نظامي اين كشور ، اعلام كرد .

سران ازبكستان استدلال مي كردند كه به دليل  اعلان جنگ آمريكا عليه القاعده و طالبان ، هر كشوري كه در اين جنگ با آمريكا همكاري داشته است در صدر عمليات تروريستي قرار دارد و حوادث شهر انديجان در پي يك سري عمليات تروريستي و با برنامه ريزي شخصيت هاي اسلامگرايي چون بهرام شاكروف و كابل پارپيف طراحي شده بود .

نقطه شروع اختلافها پس از آن شروع شده بود كه آمريكا ابراز تمايل كرد كه ماهيت به اصطلاح حقوق بشردوستانه خود را در مورد ازبكستان نيز اعمال كند و بازرساني مستقل به شهر انديجان براي تحقيق بفرستد ، سران ازبك به منظور پاسخگويي به ناسپاسي آمريكايي ها و عدم حمايتشان از دولت مركزي ازبكستان تصميم به اخراج نيروهاي آمريكايي از اين كشور گرفتند .

ازبكستان كه در دهه 90 قرن گذشته براي خارج شدن از يوغ سلطه مسكو، روابطش را با روسيه محدود كرده بود ، بار ديگر وزنه توازن را به سمت اين كشور تغيير داده است . واشنگتن پس از آنكه به كرات تقاضاي تمديد حضور نيروهايش از طرف مقامات ازبك رد شد، سياست خارجي متعرضانه اي را در قبال تاشكند در پيش گرفته است."

کد خبر 253622

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha