۲۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۰۷

رشد ۱۶ درصدی واردات در سال ۹۳

رشد ۱۶ درصدی واردات در سال ۹۳

مديركل دفتر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از افزایش ۱۶ درصدی میزان واردات در سال گذشته نسبت به سال ۹۲ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرامرز مداح با اشاره به آمار صادرات و واردات کالاها، اظهار داشت: در ۱۲ ماهه سال ۹۳، در مجموع ۴۴ ميليون و ۱۷۹ هزار تن كالاهاي نفتي و غيرنفتي از مرزهاي زميني و آبي وارد و ۵۸ ميليون و ۹۸۲ هزار تن كالا از مرزهاي كشور صادر شده است، كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ميزان واردات ۱۶ درصد افزايش داشته است.

مديركل دفتر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، افزود: از مجموع كالاهاي صادر شده، ميزان ۶ ميليون و ۶۲۸ هزار تن كالا از طريق مرزهاي جاده‌اي از كشور خارج و ميزان يك ميليون و ۴۳۵ هزار تن از مرزهاي جاده‌اي به كشور وارد شدند.

وی با اشاره به اين كه از مجموع واردات و صادرات سهم جاده ۸ درصد و سهم دريا ۹۲ درصد است، اظهار داشت: از ميان مرزهاي جاده‌اي كشور، مرز بازرگان با سهم ۵۸ درصدي فعال‌ترين مرز در زمينه واردات كالا به كشور به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي آستارا و ميرجاوه با ۱۷ و ۱۱ درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

وي افزود: عملكرد مرزهاي جاده‌اي در زمينه صادرات كالا از كشور نشان مي‌دهد طي ۹ سال ۹۳، مرز بازرگان با ۱۹ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي دوغارون با ۱۴ درصد و آستارا با ۱۲ درصد قرار دارند.

 با بيان اين كه سهم كاميون‌هاي ايراني در صادرات كالا ۶۲ درصد و در جابه‌جايي واردات كالا ۴۰ درصد بوده است، افزود: از مجموع كالاهاي صادر شده بيشترين ميزان به كشورهاي افغانستان و تركيه و از مجموع كالاهاي وارد شده بيشترين ميزان از كشورهاي تركيه و آذربايجان بوده است.

وي با اشاره به اين كه طي مدت مذكور، ۲۱۱ هزار نفر مسافر توسط ۲۳ هزار دستگاه وسيله‌نقليه مسافري وارد كشور شدند، افزود: در جابه‌جايي اين مسافران سهم اتوبوس ۴۸ درصد، ميني‌بوس ۷ درصد و سواري ۴۵ درصد است.

همچنين تعداد ۳۷۱ هزار نفر توسط ۳۸ هزار دستگاه وسيله‌نقليه مسافري از كشور خارج شدند كه سهم اتوبوس ۵۶ درصد، ميني‌بوس ۲ درصد و سواري ۴۲ درصد بوده است.

مداح درخصوص آمار تردد وسايل‌نقليه مسافري در مرزهاي كشور گفت: در مدت مذكور، بيشترين تردد وسايل‌نقليه مسافري در مرزهاي دوغارون با ۲۸ درصد و بيله‌سوار با ۱۹ درصد بوده است.

وي خاطرنشان كرد: از مجموع مسافران وارد شده به كشور ۱۱۵ هزار نفر مسافر خارجي و ۹۶ هزار نفر مسافر ايراني بوده و از مجموع مسافران خارج شده از كشور ۱۵۸ هزار نفر مسافر خارجي و  ۲۱۳ هزار نفر مسافر ايراني از مرزهاي جاده‌اي كشور خارج شدند.

کد خبر 2536520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha