۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۲۴

بزرگداشت پیشکسوتان و استادان موسیقی نواحی ایران در کنار سعدی

بزرگداشت پیشکسوتان و استادان موسیقی نواحی ایران در کنار سعدی

شیراز- آیین پایانی جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با بزرگداشت سعدی و پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران تجلی همدلی و همزبانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، دوشنبه شب با حضور پروفسور علی اصغر خدادوست، چشم پزشک نامدار ایرانی، مقامات استانداری فارس و گروهی از پیشکسوتان و استادان موسیقی فارس آیین پایانی نخستین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با اجرای گروه های موسیقی اقوام آذری، بلوچ و بوشهری برگزار و از استادان و پیشکسوتان این هنر تجلیل شد.

تالار حافظ شیراز در جوار آرامگاه خواجه اهل راز با برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره ملی موسیقی اقوام به مناسبت گرامیداشت سعدی، دیشب به  استقبال اول اردیبهشت ماه  یادروز شیخ اجل رفت.

این جشنواره که از ۲۹ فروردین ماه در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اجرای گروه هایی از خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، کردستان، شیراز، قشقایی و گیلان آغاز شده بود دیشب با اجرای گروه های بوشهر، سیستان و بلوچستان، تبریز و نقالی مرشد سید مصطفی سعیدی و مرشد جوان مسعود خسروی و سخنرانی دکتر یوسف نیری استاد دانشگاه شیراز در باب سعدی حکیم زبان و عارف کلام،  به کار خود پایان داد.

در این مراسم که توسط اداره کل ارشاد فارس و با حمایت استانداری فارس برگزار شد  از پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران تجلیل به عمل آمد.  سید مصطفی سعیدی از بروجرد به عنوان یکی از بزرگترین و فعال ترین نقالان و شاهنامه خوان های کشور که طومارهای نقالی شاهنامه را در دو جلد تدوین کرده است از جمله تجلیل شوندگان این مراسم بود.

پروین بهمنی بانوی موسیقی قشقایی که بخش اعظمی از عمر خود را صرف پژوهش در حوزه موسیقی قشقایی کرده است نیز امروز مورد تجلیل قرار گرفت.

مصطفی رحیم پور بیدرونی از منطقه سیاهکل هم به دلیل حفظ آوازهای نوروز و آوازهای اصیل تعزیه خوانی و محمدرضا پاسبان از منطقه کاشمر نوازنده پیشکسوت سرنا و قوشمه نیز تجلیل شد.

دراین آیین از اساتید پیشکسوت موسیقی شیرازی نیز که دراستان فارس و کشور دارای آثاربرجسته و مطرحی هستند از جمله حسن صفری و مجید روزی طلب به صورت ویژه ای تجلیل شد.

تنوع قومی در کشور سرمایه ملی است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این آیین که تا پاسی از شب ادامه داشت، تنوع قومی در کشور را یک سرمایه ملی توصیف و با طرح این پرسش که نژاد ما چیست و خون کدام اجداد در رگ های ما جاری است گفت: ۵ مولفه زبان، نژاد، دین، خاطرات جمعی و آداب و رسوم یک رنگی یک قوم را شکل می دهد و با بررسی اقوامی که از ۹ استان به این جشنواره آمدند و همه اقوام ۳۰ استان کشور به این نتیجه می رسیم که همه ما ایرانیان از یک قوم و آریایی هستیم.

بهزاد مریدی تاکید کرد: موسیقی ما را در جشنواره موسیقی اقوام گرد هم آورد تا بگوییم که از یک رگ و پی هستیم که البته سعدی با گفتار بزرگ خود نشان داد که از یک رگ و پی بودن هم برای دوستی و مودت انسان ها مهم نیست و این آدمیت است که اهمیت دارد.

موسیقی و سعدی پدیده های ایران هستند

پروفسور خدادوست نیز در این آیین با بیان اینکه لحظه ای که در خدمت مردم هستم فراموش نشدنی است، گفت: دو پدیده موسیقی و یادروز سعدی است که ما را در این جا گردهم آورده است.

وی درباره سعدی، ابراز کرد: سعدی همان روحی است که در انسان به ودیعه گذاشته شده و ما متاسفانه توانایی دسترسی به آن نداریم، زیرا او دنیایی ناشناختنی است.

این چهره جهانی چشم پزشکی درباره موسیقی نیز گفت: موسیقی غذای روح انسان است. موسیقی را دست کم نگیرید و از تغذیه تن خود بدین وسیله کوتاهی نکنید.

استقبال از این مراسم که پروفسور خدادوست، استاد رحیم هودی، کدخداپور معاون استاندار فارس و موسوی مدیرکل امور اجتماعی استانداری نیز در آن حضور داشتند  به اندازه ای بود که بسیاری از مردم پشت درهای بسته ماندند که البته اواسط برنامه با باز شدن درهای تالار حافظ بیش از ۱۳۰۰ نفر از اجرای عاشیق های آذربایجان به سرپرستی عاشیق علیشاه، گروه سیستان و بلوچستان به سرپرستی گل محمد بلوچ و گروه موسیقی شبدیز بوشهر به سرپرستی محسن حیدریه بهره بردند.

حاشیه های مراسم:

طلیعه جشنواره در شب پایانی با اجرای مرشد و میان دار مسعود خسروی شکل گرفت.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری فارس میانه های برنامه به جشنواره پیوست. توسط استاد سید مصطفی سعیدی، نقال و شاهنامه خوان پیشکسوت حکایت خوانی سعدی انجام شد.

عاشیق احمد علی شاه هنگام اجرای گروه عاشیق های تبریز گفت: ما عاشیق ها نقالیم و تا ۸۰ داستان را آواز می کنیم.

گروه موسیقی گلداز از سیستان و بلوچستان قطعه در مدح حضرت زهرا(س) اجرا کرد.

با حضور منتخبی از اعضای گروه های شرکت یافته در جشنواره به رهبری آرش اوستا قطعه «نام جاوید وطن» اجرا که با همراهی حاضران خوانده شد. این گروه در ادامه نیز سرود ای ایران را اجرا کرد.

پایان بخش برنامه که نیمه های شب آغاز شد اجرای گروه شبدیز بوشهر بود.

کد خبر 2538728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha