۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۰۵

چالشهای نظام آموزشی حوزه ۱-

مدرک‌گرایی در حوزه علمیه جدی نیست

مدرک‌گرایی در حوزه علمیه جدی نیست

دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مدرک گرایی در حوزه علمیه خیلی جدی نیست، به تلاش عده‌ای اشاره کرد که با افراط‌گری یا بی‌اطلاعی درصدد هستند حوزه را مدرک‌گرا جلوه دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، نظام آموزشی حوزه با وجود تربیت هزاران نخبه و عالم دینی، امروز در مواجهه با پدیده‌های نوظهور و مدرن، وارد چالش‌های جدیدی شده است.

از یک سو عده‌ای معتقدند که منشا افول تحصیلی طلاب علوم دینی را می‌توان در کمرنگ شدن سنت‌های اصیل و کارآمد حوزه همچون پیش مطالعه، انس بین طلاب و استادان، مباحثه و... یافت. این افراد عمدتا از استادان شاخص حوزه‌های علمیه هستند که بارها نسبت به کمرنگ شدن این سنت‌ها در حوزه هشدار داده‌اند.

عده‌ای دیگر معتقدند که پیشرفت علوم و پیدایش مسائل جدید ایجاب می‌کند که طلاب علوم دینی همپای سایر نظام‌های آموزشی، راه مدرنیته را در پیش بگیرند.

اما به نظر می‌رسد تفکر بیشتر نخبگان حوزوی به در هم آمیختن سنت و مدرنیته باشد؛ روشی که ضمن حفظ سنت‌های اصیل حوزه، طلاب علوم دینی را به تبحر در پاسخگویی به مسائل روز و بکارگیری از تجهیزات مدرن رهنمون می‌کند.

خبرگزاری مهر برای بررسی عمیق‌تر این پرونده، سلسله گفتگوهایی با طلاب، استادان و نخبگان حوزوی خواهد داشت تا مسائلی همچون دلایل کمرنگ شدن سنت‌های اصیل حوزه، گرایش طلاب علوم دینی به دریافت مدرک دانشگاهی، افت تحصیلی در حوزه‌های علمیه و موارد اینچنینی را واکاوی کند.

آیت‌الله سیدمحمد غروی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تحولات ایجادشده در حوزه‌های علمیه اظهار کرد: اگر تحولاتی که در حوزه‌های علمیه ایجاد شده را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که چه اقدامات عظیم و بزرگی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای با افراط‌گری یا بی‌اطلاعی به دنبال این هستند که حوزه‌های علمیه را مدرک‌گرا جلوه دهند، ادامه داد: من مدرک‌گرایی در حوزه را خیلی جدی تلقی نمی‌کنم، زیرا حوزه علمیه نیز یک ارزیابی دارد و به طور طبیعی هر سطح و مقطعی باید با همان مدرک ارزیابی شود.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: از ویژگی‌های سطح سه و چهار این است که غیر از برنامه‌های درسی و امتحانات، طلاب باید رساله علمی تدوین کنند که این ویژگی باعث می‌شود طلاب به قلم‌زدن هم مسلط شوند. در واقع گاهی اوقات با همین مدارک سطح علمی افراد ارزیابی می‌شود تا حق معنوی و علمی آنان ضایع نشود.

آیت‌الله غروی با اشاره به طولانی‌بودن دوره‌های آموزشی حوزه‌های علمیه، گفت: طولانی بودن دوره‌های آموزشی برای طلاب لازم است، زیرا طلبه باید مایه و قوت علمی داشته باشد و این مهم مستلزم گذراندن این دوره‌هاست.

وی عنوان کرد: بافت حوزه‌های علمیه ایجاب کرده که طول دوره قبل از دروس خارج حوزه برای متعارف طلبه‌ها حدود ۱۰ سال است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: طلاب حوزه‌های علمیه می‌توانند با مطالعه زیاد دوره‌های آموزشی خود را کوتاه‌تر کنند؛ برخی از بزرگان و اساتید حوزه‌های علمیه دوره صرف را ۵ ساله گذرانده‌اند.

کد خبر 2539202

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha