۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۲۳

در مناظره‌ای تلویزیونی مطرح شد:

از سهم «هنر و تجربه» از صندلی‌ها سینمای بدنه تا شارلاتانیزم

از سهم «هنر و تجربه» از صندلی‌ها سینمای بدنه تا شارلاتانیزم

شامگاه ۳ اردیبهشت‌ماه در برنامه «دو نيم‌ساعت» شبكه خبر طی مناظره‌ای میان اميرحسين علم‌الهدی دبیر گروه هنر و تجربه و حسین فرح‌بخش تهیه‌کننده و کارگردان سینما، عملکرد گروه «هنر و تجربه» بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدای این مناظره، مجری برنامه با اشاره‌ به جمله «من منتقد گروه هنر و تجربه نیستم بلکه اساساً مخالف ایجاد این گروه هستم» از حسین فرحبخش، از او درباره دلیل این اظهار نظر پرسید. فرح‌بخش در پاسخ گفت: کسی نمی‌تواند با مفهوم هنر و تجربه مخالف باشد اما با این روش و دکان و دستگاهی که از کنار آن باز شده مخالفم. چیزی که خلاف جریان عمومی سینما باشد و تنها افراد خاصی به آن بها دهند می‌شود هنر و تجربه. در فضای فیلم‌های معلوم الحال قبل از انقلاب بود که «هنر و تجربه» معنای خود را پیدا می‌کرد؛ مثلاً فیلم‌هایی مثل «سوته دلان» علی حاتمی و «نفرین» ناصر تقوایی که آنها را در یک سالن کاپری سابق (بهمن فعلی) اکران می‌کردند و دولت هم ریالی به آنها کمک نمی‌کرد و اکثر آنها را بخش خصوصی می‌ساخت. گذشته از اینها، فیلم‌ها در آن زمان استاندارد بود.

وی ادامه داد: فیلمی مثل «گاو» در قبل از انقلاب قطعاً «هنر و تجربه» به حساب می‌آید چون سینمای آن زمان، جایگاهی برای آن فیلم ندارد. یا فیلم «سفر سنگ» در دو سینما اکران شد. از نظر من، سینمای بعد از انقلاب، همه‌اش «هنر و تجربه» به حساب می‌آید. حتی سینمای تجاری یا مخاطب عام ما نیز اکثراً هنر و تجربه‌اند و ربطی به سینمای عام دنیا ندارند. اما حالا آمده‌ایم و بر کسانی که در خانه‌شان فیلم ساخته‌اند و مستند تهیه کرده‌اند،آنهم با پولی اندک و فقیرانه، اسم «هنر و تجربه» گذاشته‌ایم. من مخالف فیلمسازی نیستم. هر کسی مجاز است هرچه بسازد به شرطی که پروانه ساخت و قابلیت اکران داشته باشد، چون اگر این قابلیت را نداشته باشد می‌شود مثل وضعیت الان «هنر و تجربه» که جز فیلم «ماهی و گربه» و «پرویز»، هیچکدام از دیگر فیلم‌ها مخاطب نداشته‌اند. «هنر و تجربه» جایگاه سینمای خصوصی را هم در اکران نابود کرده است.

علم الهدی در پاسخ به صحبت‌های فرح‌بخش ضمن اظهار تعجب و بیان اینکه از عجایب روزگار است که جریانی هفت ماهه، بخش خصوصی را نابود کند، گفت: جریان سینمای قبل از انقلاب با بعد از آن تفاوت ماهوی دارد و نمی‌توان آنها را قیاس کرد. سینمایی که «هنر و تجربه» به دنبال آن است سینمایی است که می‌خواهد با جنس اندیشه، به معنای خلاقیت و نوآوری بر پرده سینماها، آنهم به صورت خیلی محدود، به نمایش دربیاید.‌ هر چه جلوتر می‌رویم عده‌ای دوست ندارند تا جریانی سالم که با مخاطب درگیر است شکل بگیرد و اگر برنامه‌های مشابه آن با شکست مواجه شدند به خاطر همین عدم اهتمام کلیت سینما بود که دوست نداشت این نوع سینما شکل خود را پیدا بکند.

وی یادآور شد: در طی هفت ماه گذشته، ضریب بهره‌وری «هنر و تجربه» در حوزه فیلم‌های بلند، نزدیک به ۴۰ درصد بوده است و در حوزه فیلم‌های مستند، نزدیک به ۲۰ درصد. من دلایل و منطق اشارات آقای فرح بخش را خیلی متوجه نمی‌شوم. هنر و تجربه دارای ۷۰۰ صندلیست که از جریان تجاری‌ای که آقای فرح بخش از آن حرف می‌زنند تنها ۱۵۰ صندلی در اختیار گروه هنر و تجربه است. 

علم‌الهدای در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا منظور او این است که در حال حاضر مخاطبان هنر و تجربه بیشتر از سینمای تجاری است؟ تأکید کرد: بحث تعداد با ضریب اشغال تفاوت دارد. 

در ادامه فرح‌بخش با اشاره به نیمه کاره گذاشتن کارهای مدیریتی توسط مدیران دولتی و ابراز نگرانی از این که هنر و تجربه به بدنه سینما و بخش نحیف خصوصی ضربه می‌زند، پیشنهاد داد: هنر و تجربه به جای گرفتن سینمای آزادی، باید سینمای کانون و امثالهم را بگیرد. من ۲۰ سال پیش در فرانسه سینمایی به نام اتوپیا دیدم که مدیر آن به من گفت دولت فرانسه سالی ۴۰۰ هزار فرانک به ما می‌دهد تا این سینما را باز نگه دارم و فیلمهای انتخابی خودم را نشان دهم. هنر و تجربه هرگز به چنین جایگاهی نمی‌رسد و آقای ایوبی به زودی می‌فهمد که چه کلکی خورده است. هزینه‌هایی که اعلام می‌شود این گروه تاکنون خرج کرده اطلاعات غلط است. در قبل از انقلاب، یک تک سینمای بهمن اینگونه فیلم‌ها را نمایش می‌داد و موفق هم بود.

علم‌الهدی در بخشی از این برنامه تلویزیونی خطاب به فرح‌بخش به عنوان تهیه کننده بخش خصوصی گفت: آقای فرح‌بخش نگرانی شما را درک می‌کنم. در سینمای ایران، جریان بساز و بفروش، نگران سینمای اندیشه است. همچون وضعیت شهرسازی، سینمای ایران نیز دست بساز و بفروش‌هاست. اما فیلم‌سازهای هنر و تجربه اندیشه دارند.

فرح‌بخش در واکنش به این سخنان گفت: کدام اندیشه؟ من چند روز پیش فیلمی از هنر و تجربه دیدم که به سازنده‌اش گفتم من تمام گناهانم بخشیده شد که توانستم دو ساعت این فیلم را تحمل کنم. باید بگویم آقای ایوبی آدم باهوشی هستند اما سه چهار مدیری که از دوره‌های قبلی سینمای ایران با خود آورده‌اند ام‌الفساد حوزه کاری او هستند.

علم‌الهدی نیز در ادامه سخنان فرح‌بخش افزود: من نگرانی شما را درک می‌کنم چون سینمای هنر و تجربه جای شما رو تنگ کرده است. اگر نگرانی‌تان شخصی نیست و نگران سینما هستید، فیلم خوب بسازید تا مردم بروند و ببینند. بحث اینجاست که فیلم‌هایتان را مردم نمی‌روند تا ببینند.

وی در پاسخی مبنی بر اینکه چرا فیلم‌های هنر و تجربه در سینماهای عام مثل سینما فرهنگ و آزدی نمایش پیدا می‌کنند؟ گفت: سینمای آزادی که از ۵ اردیبهشت کنار گذاشته شده و سینما فرهنگ ۲ اضافه می‌شود.  پیشنهاد سینما عصر جدید به مدیریت آقای فرح‌بخش برای اضافه شدن این سینما به گروه هنر و تجربه از سوی شورای این گروه به دلیل قیمت پیشنهادی بالای آقای فرح‌بخش پذیرفته نشد.

در این بخش فرح‌بخش این ادعای علم‌الهدی را رد کرد. علم‌الهدی افزود: از ۱۴۰ هزار ظرفیت صندلی سینمای بدنه، تنها ۱۵۰ صندلی از جریان بدنه سینما در اختیار ماست. سینما کوروش که به دنبال فیلم‌های بیشتر برای اکران است. موزه سینما و خانه هنرمندان هم پاتوق فرهنگی هستند و سینما محسوب نمی‌شوند.

فرح‌بخش در واکنش به این سخنان گفت: شما کارمندی و من سرمایه گذار و صاحب فیلم. شما با یک سری رانت خوارهای دهه شصت می‌توانی ایوبی را گول بزنی اما من را نمی‌توانی. شما مدیر کاربلدی نیستی و در جاهای قبلی هم که بودی به سینما ضربه زده‌ای.

وی به انتقاد ازعملکرد رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد در زمینه راه‌اندازی گروه هنر و تجربه پرداخت و یادآور شد: آقای ایوبی آدم فرهیخته‌ای است اما مدیرانی مثل آقای علم الهدی دوره‌اش کردند و هنر و تجربه را راه‌انداختند.

علم‌الهدی نیز در واکنش به این سخنان فرح‌بخش، گفت: اگر حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به شما وام‌های کلان می‌داد، الان از او انتقاد نمی کردید. من درک می‌کنم شما احساس خطر می‌کنید.۱۵۰ صندلی شما را نگران کرده است؟

فرحبخش نیز با بیان اینکه من از این پول‌ها نگرفتم و زمانی که به برخی از افراد ۲۰۰ میلیون، ۲۰۰ میلیون وام می دادند، به ما ۲۰ میلیون وام دادند، واکنش خود را به سخنان علم‌الهدی نشان داد.

علم الهدی در پاسخ به پیشنهاد استفاده از برخی سینماها برای گروه هنر و تجربه به فرحبخش گفت: جایی که شما باشید ما نمی‌توانیم باشیم چون در نگاه‌مان تضاد وجود دارد. جریان سینمای هنر و تجربه جریان معماران آینده سینمای ایران هستند که شکل و شمایل سینما را تغییر می‌دهند و بساز و بفروش‌ها در اقلیت قرار می‌گیرند.

فرح‌بخش در پایان سخنان خود و در واکنش به سخنان علم‌الهدی تصریح کرد: آقای علم الهدی هنر و تجربه با مدیریت شما شارلاتانیزم است، کاراکتر شما شارلاتان است.

علم‌الهدی نیز در پایان سخنان خود گفت:تهیه‌کننده «شارلاتان» شما بودید.

کد خبر 2560717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha