۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۵۶

«پرواز ایکار» را در قاب تصویر ببینید/ تلاش برای بازگشت یک اسطوره

«پرواز ایکار» را در قاب تصویر ببینید/ تلاش برای بازگشت یک اسطوره

نمایش «پرواز ایکار» نوشته حسین پاکدل و کارگردانی محمد حاتمی که به تلاش یک نویسنده برای یافتن شخصیت اصلی رمانش می پردازد، تا ۱۵ اردیبهشت ماه در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می رود.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «پرواز ایکار» به کارگردانی محمد حاتمی اجرای خود را از ۱۸ فروردین ماه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است.

نمایش پرواز ایکار

این نمایشنامه نوشته حسین پاکدل است که بر اساس رمانی از ریمون کِنو به همین نام به نگارش در آمده است. نمایش ساختاری فانتزی دارد و واقعیت و خیال را در کنار هم قرار می دهد اما اغلب رویدادهای نمایش حال و هوایی کاریکاتورگونه دارند.

نمایش پرواز ایکار

در «پرواز ایکار» نویسنده ای از خودراضی و مغرور با بازی روح الله کمانی که معتقد است سایر نویسندگان به علت موفقیت در کارش به او حسادت می‌کنند شخصیت رمانش را که ایکار نام دارد گم می کند. در واقع ایکار از دست او فرار کرده است به همین علت نویسنده که اوبر نام دارد برای پیدا کردن شخصیت گم شده‌اش به سراغ کارگاه عجیب و غریبی می رود تا برای بازگرداندن ایکار به او کمک کند...

نمایش پرواز ایکار

در این نمایش ایکار یا همان ایکاروس برگرفته از اسطوره قدیمی یونان باستان است و برای فرار از سرنوشت تراژیکش از دست خالقش فرار کرده است.

نمایش پرواز ایکار

ایکاروس در اسطوره های یونان باستان فرزند ددالوس هنرور و مخترع دربار مینوس شاه بوده است. ددالوس برای دربار شاه، لابیرنت پیچیده‌ای را طراحی می‌کند که هرکسی وارد آن می‌شود در آن سردرگم شده و نمی‌تواند از آن رهایی یابد تا آن‌که روزی تسیوس که به عنوان قربانی وارد لابیرنت شده بوده، می تواند از لابیرنت فرار کرده و حاصل خلاقیت ددالوس را بی‌اعتبار کند.

مینوس شاه نیز بر ددالوس خشم می‌گیرد و قصد جان او را می‌کند. ددالوس نیز که کشتی‌ها از سوار کردن او سر باز می‌زدند، با به هم بستن پرهای پرندگان به وسیله‌ موم برای خود و پسرش ایکاروس دو جفت بال می سازد اما ایکاروس در حین پرواز مغرور می شود و با نزدیکی بیش از حد به خورشید بال های مومی‌اش آب شده و در دریا فرو می افتد و غرق می شود اما ددالوس نجات پیدا می کند و با ترفندهایی مینوس شاه را نیز از میان برد.

نمایش پرواز ایکار

ایکاروس نماد غرور بشر برای دست یافتن به ناشناخته‌ها و وجهه‌ای از بلندپروازی انسان معاصر در کشف نادیده‌ها و ناشناخته‌ها و تلاش برای رسیدن از طبیعت به فرا طبیعت است.

نمایش پرواز ایکار

در این اثر نمایشی بازیگرانی چون امیر کاوه آهنین جان، سینا رازانی، بهنوش بختیاری، روح الله کمانی، تینو صالحی، علیرضا مهران، الهام دهقانی، عماد سالکی، پریسا فلاح زاده، سامان مظلومی و محمد حاتمی به ایفای نقش می پردازند.

نمایش پرواز ایکار

طراحی لباس متناسب با شخصیت ها و فضاسازی نمایش و رنگ آمیزی صحنه به همراه استفاده از موسیقی زنده در کار از ویژگی های مثبت این اثر نمایشی است. 

نمایش پرواز ایکار

محمد حاتمی تاکنون در نمایش هایی چون «شهرزاد» به کارگردانی امیر دژاکام، «هفت شهر عشق»، «رستم و سهراب»، «شمس پرنده» به کارگردانی پری صابری، «نقل قول عاشقان» به کارگردانی سیاوش طهمورث، «افشین و بودلف هر دو مرده‌اند» به کارگردانی قطب‌الدین صادقی و «۲۳۴۲ روز بد» به کارگردانی بهروز غریب‌پور به ایفای نقش پرداخته است.

نمایش پرواز ایکار

 وی همچنین کارگردانی نمایش هایی چون «شب آوازهایش را می‌خواند»، «علی کوچیکه»، «حضور در آینه پریشان»، «خوابگردها»، «لیرشاه»، «سه گانه اورنگ» و «آرامسایش» را بر عهده داشته است.

نمایش پرواز ایکار

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از تهیه کننده: حجت سید علیخانی، آهنگساز: بهرنگ معتمدی، طراح صحنه: ناصح کامگاری، طراح لباس: هلیا شکری، طراح ماسک و کلاه گیس: کیمیا اشرفی، طراح پوستر و بروشور: پریسا فلاح زاده، عکاس: بابک برزویه، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: محمد وفایی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: هلیا کریمی، منشی صحنه: نازیار عمرانی
مدیران صحنه: پوریا اخوان، محمد روحبخش، نوازندگان: ویلنسل: بهرنگ معتمدی، فلوت: ترانه پوریوسف، گیتار: حمیدرضا کیانی، درامز: امیر صدیقیان.

نمایش پرواز ایکار

نمایش «پرواز ایکار» تا ۱۵ اردیبهشت ماه هر روز ساعت ۱۸ با مدت زمان ۱۰۰ دقیقه میزبان علاقمندان تئاتر در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر خواهد بود.

کد خبر 2560734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha