۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۴۹

لقمان پور:

۲۰هزار همیار طبیعت در کشور آموزش دیدند

۲۰هزار همیار طبیعت در کشور آموزش دیدند

سمنان - معاون ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری و آموزش سازمان جنگل های کشور گفت: ۲۰هزار دانش آموز در طرح همیاران طبیعت در کشور آموزش دیدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومي اداره كل منابع طبيعي و آبخیزداری استان سمنان، مجید لقمان پور با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت فرهنگ سازی پیرامون منابع طبیعی در دوران دبستان خاطرنشان کرد: در همین راستا تاکنون افزون بر ۲۰ هزار دانش آموز در کشور در طرح همیار طبیعت شرکت و آموزش های لازم را دیده اند.

وی برای افزایش چشمگیر شمار همیاران خبر داد و افزود: در همین راستا تفاهمنامه ای با وزارت آموزش پرورش و وزارت کشور منعقد شده که قرار است با اجرایی شدن آن برای توسعه فرهنگ منابع طبیعی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی شاهد شمار همیاران دانش آموز باشیم.

این مقام مسئول از برنامه سازمان جنگل ها همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه های معاونت ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری و آموزش سازمان جنگل های کشور از هدفگذاری این معاونت برای دو برنامه اجرایی گسترده در کشور خبر داد و اظهار کرد: در همین راستا هفته گذشته کارگاه تسهیل گری مدیریت جامع یا یکپارچه حوضه های آبخیز در سطح ملی در یزد برگزار شد که علاوه بر مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط، بسیاری از مردم محلی در این کارگاه که بصورت پایلوت کشوری برگزار شد حضور یافتند.

لقمان پور ادامه داد: آموزش تسهیل گری و افزایش سطح کیفی ارتباط مدیران و تعامل با مردم از نکات محوری این کارگاه ها است چرا که مدیران در تعامل بیشتر و بهتر با مردم محلی و مشارت بیشتر آنها می توانند ضمن تسهیل در تصمیم گیری و تصمیم سازی از توان جوامع محلی بیشتر بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری در مناطق جنگلی و خصوصا در بلوط های زاگرس و اورس های استان سمنان ناشی از تغییرات اقلیمی و در نتیجه تنش های ایجاد شده بوجود آمده است، اظهار کرد: همکاران ما در سازمان جنگل ها و مراتع کشور خوشبختانه بر این بیماری فائق آمده و در حال حاضر مانع از پیشروی بیشتر بیماری در مناطق جنگلی شده اند.

معاون ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری و آموزش سازمان جنگل های کشور ادامه داد: معمولا گونه های مختلف گیاهی متاثر از تنش های اقلیمی، با مشکلاتی روبرو می شوند که بطور مشخص در سالیان اخیر دو گونه ارزشمند بلوط و اورس با مشکلاتی روبرو بودند که سازمان جنگل ها با اقدامات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی که انجام داد مانع از تخریب بیشتر این جنگل ها و توسعه بیماری در این مناطق جنگلی شده است.

لقمان پور در پاسخ به پرسشی گفت: سازمان جنگل ها با تولید نهال های مقاوم و کاشت آنها در عرصه های جنگلی آلوده، قطع سرشاخه های آلوده درختان و سوزاندن و امحاء آنها و اقداماتی از این دست مانع از پیشروی بیماری در جنگل های بلوط شد.

وی تصریح کرد: همچنین اقداماتی از این دست در مناطق جنگلی اورس در استان سمنان و استان های همجوار شروع شده که قطع سرشاخه های آلوده و جلوگیری از خروج شاخه های آلوده به دیگر مناطق از جمله آنها است.

معاون ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری و آموزش سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه مشکلاتی از این دست در بسیاری از جنگل های داخل و یا خارج کشور بوجود می آید افزود: مشکلاتی از نوع بیماری در بخشی از جنگل های شمال نظیر خشک شدن شمشادها نیز وجود دارد اما از آنجا که سطح جنگل های شمال گسترده تر است کمتر به چشم می آید.

وی در خاتمه، وجود ریزگردها و آلودگی های زیست محیطی و تغییرات اقلمی را در شیوع اینگونه بیماری ها در برخی مناطق جنگلی ایران و از جمله غرب کشور را بی تاثیر ندانست و افزود: در همین راستا آن دسته از جنگل های بلوط که به کانون های ریزگردها و آلودگی هایی که عمدتا منشاء خارج از کشور دارند، نزدیکتراند آسیب ها و آلودگی های بیشتری دیده اند.

کد خبر 2562966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha