۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۲۹

بهشتی:موزه ها محصول پایداری جوامع هستند

بهشتی:موزه ها محصول پایداری جوامع هستند

رئیس کمیته ملی ایکوم با بیان اینکه موزه ها محصول پایداری جوامع هستند، گفت: هر چقدر موزه ها نقش خود را بهتر انجام دهند، جامعه را بیشتر به سمت پایداری پیش می برند.

به گزارش خبرنگار مهر، هشتمین دوره انتخاب موزه برتر با شعار موزه ها برای جامعه پایدار ۲۸ اردیبهشت ماه در موزه هنرهای معاصر توسط کمیته ملی ایکوم برگزار می شود. به همین مناسبت سید محمد بهشتی رئیس این کمیته که اکنون ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی را نیز برعهده دارد، یک نشست خبری در این باره برگزار کرد و گفت: هر سال ایکوم شعاری برای توجه به جنبه های مختلف موزه ها و نسبت آن با محیط پیرامون خود دارد. موضوعات مختلفی که ایکوم مطرح می کند هیچ مغایرتی با شعارها و موضوعات سالهای قبل و بعدش ندارد. همه این شعارها از یک جنس هستند. امسال موضوعی که ایکوم جهانی انتخاب کرد نسبت بین موزه و پایداری است. امروزه به مناسبت های مختلف کلمات پایداری و ناپایداری را شنیده ایم و می دانیم که توسعه پایدار بهتر از توسعه ناپایدار است. ولی در اینکه فرق این دو با هم چیست خیلی تامل جدی نکرده ایم.

وی گفت: سابقه تاریخی بشر حکایت از این دارد که هر زمانی هر جامعه ای که در وضعیت ثبات قرار داشته، فرهنگ در آن جامعه نیز فرصت عرض اندام داشته است. موزه ها محصول پایداری جوامع هستند و در عین حال موزه ها عامل پایدار جوامع‌اند. هر چقدر موزه ها نقش خود را بهتر انجام دهند جامعه را بیشتر به سمت پایداری پیش می برند. موزه ها مانند ستون هایی هستند که باعث استحکام جوامع می شوند.

بهشتی تصریح کرد: عملا شعاری که امسال مشخص شده یک ضلع دیگر از منشور موزه را مطرح می کند. امیدوارم ما هم در کشورمان شاهد رشد و شکوفایی موزه ها باشیم.

رئیس کمیته ایکوم گفت: در دولت گذشته شرایط ناپایداری برای موزه ها ایجاد شده بود. ایکوم نقش لنگری برای کشتی طوفان زده موزه ها ایفا می کرد. امروزه با توجه به اینکه آرام و قراری در موزه ها شکل گرفته، باز شاهد جنبه دیگری از موجودیت ایکوم هستیم و متاثر از قرار و آرام حاضر، فعالیت های خود را گسترش می دهد و انعکاس آن در موزه برتر متجلی می شود.  

کد خبر 2566848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha