۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۶:۲۹

«سرگذشت پزشکی در ایران» در نمایشگاه عرضه می شود

«سرگذشت پزشکی در ایران» در نمایشگاه عرضه می شود

کتاب «سرگذشت پزشکی در ایران» نوشته احسان رضایی و یاسر مالی که به تازگی چاپ شده است، برای عرضه در نمایشگاه کتاب تهران امسال آماده شد.

به گزارش خبرگزار مهر، این کتاب که مروری بر تاریخ و تمدن کشورمان، از دید دانش پزشکی است، به توصیف ظهور علم پزشکی، روش های آموزش پزشکی در دوران های مختلف، اصول اخلاقی پزشکی در هر عصر و پیشرفت ها و ناکامی های علمی در هر برهه از تاریخ کشورمان می پردازد.  این کتاب در ۱۲ فصل، تاریخ پزشکی ایران را از پزشکان افسانه ای تا به امروز روایت می کند.

در هر فصل به بررسی یک دوره تاریخی پرداخته شده و تحولات علمی با توجه به ویژگی های سیاسی آن دوره بررسی شده است. سپس مهمترین چهره های علم پزشکی ایران در آن عصر معرفی و به ابتکارت و ابداعات هر کدام از این دانشمندان در زمینه پیشبرد علم پزشکی و درمان اشاره شده است.

در این کتاب با انبوهی از اولین ها مواجه هستیم: مثلا اولین گزارش تاریخ در مورد بهداشت آب به وسیه جوشاندن آن، در زمان هخامنشان بوده است. اولین نمونه از مدارس خاص پزشکی در دانشگاه جندی شاپور در زمان ساسانیان شروع به کار کرده است. اولین توصیف از شکستگی بِنِت (نوعی شکستگی خاص در مچ دست) توسط ابن سینا انجام شده و اولین بار یک پزشک ایرانی به اسم ابن نفیس، گردش خون را به شکل امروزی آن کشف کرد و توضیح داد.

متن کتاب روان و برای خواننده عمومی که هیچ آشنایی قبلی با اصطلاحات پزشکی ندارد نوشته شده است. به علاوه در این کتاب، رگه هایی از طنز هم به چشم می خورد.  

این کتاب از سری کتاب های مجموعه «تمدن و فرهنگ ایرانی» چاپ شده است که نشر افق انتشار آن را به عهده دارد. ویژگی این کتاب ها زبان ساده، حجم کم و همراهی متن با تصویر است. تاکنون شش جلد از این مجموعه دربرگیرنده‌  «سرگذشت شعر»، ‌ «سرگذشت نقاشی»، «سرگذشت موسیقی»، «سرگذشت سینما»، «سرگذشت تئاتر» و «سرگذشت بازیگری» منتشر شده و کتاب «سرگذشت پزشکی»  از سری دوم این مجموعه‌ است. نویسندگان این کتاب، در حال کتاب «سرگذشت رزم در ایران» را در دست نگارش دارند.

کد خبر 2569256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha