۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۵۹

گزارش خبری؛

حال ناخوش ایلام در گرد و غبار و گرما/بیکارها بیکارتر شدند

حال ناخوش ایلام در گرد و غبار و گرما/بیکارها بیکارتر شدند

ایلام-گرد و غبار که ۱۱ سال است تمام استان ایلام را به نابودی کشانده، این بار نیز در اوج گرما، رمق زندگی را از مردم گرفته و در این استان که بیکاری موج می زند، مردم بیکارتر شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام که به دلیل زیبایی های خدادادی و طبیعی به عروس زاگرس در کشور مشهور است، امروز به عروس سیاه بخت به دلیل گرد و غبارهای شدید شهرت یافته است.

استانی محروم که در اوج خشکسالی و کم آبی و البته گرمای هوا، به یک منطقه مهاجر فرست در کشور تبدیل شده چرا که اگر در زمانهای قدیم مردم به علت بیکاری از استان می رفتند، امروز گرد و غبار آنها را فراری داده است.

ایلام که در بیکاری نیز در ردیف اول استانهای کشور قرار گرفته، امروز گرد و غبار نداشته های استان را نیز گرفته و مردم رمقی برای کار ندارند و فرار را بر قرار ترجیح می دهند.

گرد و غبار طی دیروز و امروز نیز وارد استان ایلام شده که در اوج گرما، مردم به سختی نفش می کشند و همه فعالیتهای اقتصادی را در استان متوقف کرده و البته در استانی که بیکاری موج می زند، مردم در خانه ها بیکارتر شده اند.

گرد و غبار شدید در خوزستان

عده ای زیادی از کارگران ساختمانی که اطراف میدانهای شهر بودند هم از شدت گرد و غبار به خانه ها پناه برده اند و این قصه تلخ مردمانی است که در هشت سال جنگ تحمیلی خط مقدم جبهه های جنگ بودند.

مردمی که در زمان هشت دفاع مقدس از آتش، موشک، تانک و ...نترسیدند، فرار نکردند و پای کشور ایستادند، ولی امروز بیش از ۱۱ سال است که گرد و غبار چنان به آنها ضربه وارد کرده است که توان زندگی را آنها گرفته است.

طبق بررسی های به عمل آمده استان ایلام به دلیل نزدیک بودن به کشور عراق بیشترین ضربه از گرد و غبار خورده و علاوه بر مردم، درختان بلوط استان با ۶۴۰ هزار هکتار نیز در حال نابودی و خشک شدن هستند.

شهرستانهای مهران و دهلران در جنوب استان ایلام در فصل تابستان گرمای آنها به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد می رسد و نزدیک تر از سایر شهرستانهای استان به عراق هستند، آسیب زیادی از گرد و غبار متحمل می شوند.

گرد و غبار سه روزه در استان ایلام

یوسف شیخ الملوکی مدیر کل هواشناسی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی روزهای اخیر شرایطی ناپایدار در استان ایلام  شکل گرفته که منجر به گرد و غبار همراه با ورزش باد شدید در استان شده است.

وی بیان داشت: دیروز در استان ایلام و چند منطقه شاهد بارش باران بودیم که در شهرستان ایوان و ایلام بیشترین میزان بارندگی ثبت شده است.

گردو غبار در هشت بندی

این مسئول عنوان کرد: این جو ناپایدار از ظهر دیروز به گرد و غبار در ایلام و چهار شهرستان استان منجر شد و هم اکنون نیز در اکثر مناطق استان گرد و غبار وجود دارد.

مدیر کل هواشناسی استان ایلام تصریح کرد: طبق بررسی های به عمل آمده گرد و غبار تا سه روز آینده در استان ایلام وجود دارد که همراه با شدت و ضعف در مناطق مختلف است.

شیخ الملوکی اضافه کرد: البته بعد از اتمام گرد و غبار پیش بینی می شود یک سامانه بارشی وارد استان ایلام شود که منجر به تمیز شدن هوای استان می شود.

وضعیت هشدار در همه مناطق ایلام

مازیار سلیمان نژاد مدیر کل محیط زیست استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از دیروز که گرد و غبار در استان ایلام شکل گرفته وضعیت هوای شهرستانهای ایلام، ایوان، دره شهر در حال هشدار قرار گرفته است.

وی بیان داشت: با توجه به غلظت گرد و غبار پیش بینی می شود که وضعیت هشدار را از امروز برای بیشتر شهرستانهای استان داشته باشیم.

مدیر کل محیط زیست استان ایلام افزود: طی روزهای آینده گرد و غبار در استان ایلام روند افزایشی خواهد داشت و با توجه به هشدار وضعیت هوا از مردم عزیز و به خصوص سالمندان تقاضا داریم کمتر در محیط حضور پیدا کنند.

گرد و غبار شدید در خوزستان

سلیمان نژاد تصریح کرد: گرد و غبار بیشتر از مرزهای غربی وارد استان ایلام می شود و منشا اصلی گرد و غبار در استان خارجی است.

اختلال در برق و تلفن و اینترنت در استان ایلام به دلیل گرد و غبار

گرد و غبار به خودی به خود بسیار بد است ولی متاسفانه بدتر از آن اینکه این وضعیت منجر به قطعی برق و تلفن و اینترنت در استان ایلام می شود و  هر وقت این وضعیت در استان برقرار است، به طور خودجوش استان به کما می رود.

طی روزهای اخیر متاسفانه اختلال در شبکه های مخابراتی و اینترنت به صورت گسترده در بیشتر مناطق مشاهده شده است و الیته این نشان از ضعف زیرساختهای استان دارد.

گرد و غبار قصه بی پایانی است که متاسفانه دولتها شعارهای زیادی را برای حل این معضل ارائه می دهند ولی هیچ کدام عملی نشده است و حتی در یک استان محروم مثل ایلام خدمات قابل توجهی برای مردم نیز ارائه نمی شود.

کد خبر 2569666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha