۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۴۶

رییس سازمان صدا و سیما:

صدا و سیما حق مالکیت معنوی را محترم می شمرد

صدا و سیما حق مالکیت معنوی را محترم می شمرد

رییس رسانه ملی در دیدار با معاون دبیر کل سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) بیان کرد در رسانه ملی بخش زیادی از بودجه خود را صرف کپی رایت و حق تولید کنندگان می کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون دبير كل سازمان جهانی مالكيت فكری (وايپو) با ریيس رسانه ملی ديدار و درباره مسائل مربوط به حقوق مالكيت فكری و كپی رايت تبادل نظر كرد.ند

محمد سرافراز رییس رسانه ملی در اين ديدار با اشاره به ساختار و منابع مالی و انسانی اين سازمان گفت: بخش عمده ای از بودجه رسانه ملی چه در داخل و چه در خارج از كشور صرف كپی ‌رايت فيلمها و سريالهای مختلف، برنامه‌‌های مستند و حق پخش برنامه های ورزشی و مسابقات فوتبال جام جهانی و ديگر برنامه های راديويی و تلويزيونی می شود.

وی تاكيد كرد: يكی از مشكلات ما در اين زمينه اين است كه كسانی كه حق پخش بازی های فوتبال جام جهانی را به عهده دارند تابع رعايت قوانين و  ضوابط در اين زمينه نيستند و هر طور كه می خواهند قيمت‌گذاری می كنند.

یوتویوب و فیس بوک هرطور می خواهند عمل می کنند

ریيس رسانه ملی بیان کرد: ما به هر حال برای خريد كپی رايت اين مسابقات دچار مشكلاتی می شويم و هر دوره نسبت به قبل با افزايش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی قيمت ها مواجه هستيم و موافقيم كه معاهده ای برای جلوگيری از تضييع حقوق سازمان های رسانه ای و پخش كننده منعقد شود .

ریيس رسانه ملی با اشاره به عملكرد شبكه های مختلف ماهواره ای و اينترنتی كه برنامه های شبكه های مختلف صدا و سيما را بدون مجوز پخش می كنند، گفت: اين شبكه ها به صورت غيرقانونی از برنامه های ما كسب درآمد می كنند و ما بر اين باوريم كه حقوق مالكيت فكری در سطح بين‌المللی همه شبكه ها را شامل شود و نبايد رعايت آن محدوده خاصی را شامل شود.

 سرافراز با اعلام آمادگی برای برپايی دوره‌های آموزشی برای آشنايی با حوزه‌ها و مباحث مختلف حقوقی مالكيت فكری توضیح داد: سازمان صدا و سيما متاسفانه در زمينه امور ماهواره و پخش های مختلف تجارب تلخی در سطح بين المللی داشته است، برای نمونه، شبكه های اجتماعی مانند يوتويوب و فيس بوك قوانينی را ايجاد كرده اند كه هر طور می خواهند عمل كنند.

صدا و سیما

ریيس رسانه ملی بیان کرد: مثلا شبكه پرس تی وی در يوتويوب به دليل شكايت يك NGO يهودی در آمريكا كه خواستار قطع آن شده بود، قطع شد و همينطور بارها در فيس بوك اين اتفاق افتاد در حالی كه تصاوير و ويدئوهای گروه داعش كه همه دنيا از جمله انگليسی ها و آمريكايی ها آن را تروريست می دانند به راحتی در معرض ديد جهانيان قرار می گيرد.

وی تاكيد كرد: نمی دانم ضوابط آن ها چطور شبكه های اطلاع رسانی ما را ممنوع می كند و اين ‌گونه تصاوير جنايی وحشتناك را مانع نمی شود.

ریيس رسانه ملی ادامه داد: البته شبكه های ما متوقف نشده است و به شكل ها و نام‌های مختلف برنامه های خود را در جهان پخش می كند.

سرافراز گفت: به نظر ما بايد مقرراتی در سطح بين المللی برای رعايت حقوق مالكيت فكری در همه بسترهای پخش از جمله بستر اينترنت ايجاد شود .

کپی رایت شاهرگ حیاتی صنعت دستری به مطالب است

معاون دبير كل سازمان جهانی مالكيت فكری نيز در اين ديدار گفت: هر كشور بايد به صورت مستقل درخصوص كپی رايت سياستگذاری كند  در واقع خريد حق رايت چالشی جدی برای سازمان های عموم است چون كپی رايت در حقيقت شاهرگ حياتی صنعت دسترسی به مطالب و محتوا است.

وی ادامه داد: اين حق موجب دسترسی بيشتر مردم به فرهنگ و در واقع گامی به جلو در حوزه مديريت رسانه ها است. كپی رايت يك شمشير دولبه است كه از يك طرف برای استفاده كاربران رسانه ها فراهم کننده فرصت است و از طرف ديگر با فشار دادن يك دكمه ضوابط كپی رايت نقض می شود.

معاون دبير كل سازمان جهانی مالكيت فكری با اشاره به اين كه سازمان جهانی مالكيت فكری اميدوار است نقطه كانونی و همگرايی در اين زمينه ايجاد كند گفت: در واقع اين سازمان بهترين وسيله است كه بتوانيم در اين حوزه پرچالش كاری انجام دهيم چون هيچ كشوری به تنهايی قادر نيست از پس آن بربيايد و بايد همكاری در سطح چند مليتی صورت گيرد.

آنه لير در پایان با تاكيد بر عملكرد بدون ضابطه برخی شبكه های اجتماعی مانند فيس بوك گفت:‌ من كاملا با ديدگاه شما در خصوص شبكه های اجتماعی موافقم، آن ها هر كاری می خواهند انجام می‌دهند و ما می توانيم در اين سازمان مباحث مورد نظر درخصوص بايدها و نبايدها را مطرح كنيم، اما نمی توانيم معاهده ای وضع، يا قوانين بين المللی اعمال كنيم و در واقع سازمان سياسی نيستيم، اما می توانيم مطالب را تبيين كنيم.

کد خبر 2571905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha