۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۷:۴۲

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی:

وضعیت نگهداری اسناد در کشور نامطلوب است

وضعیت نگهداری اسناد در کشور نامطلوب است

مشهد- معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور گفت: در حال حاضر اسناد کشور در وضعیت بسیار نامناسبی نگهداری می شوند و بسیاری از آنها بدون دلیل از بین می رود.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا امیرخانی ظهر شنبه در مراسم گرامیداشت روز اسناد ملی که در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد اظهار داشت: از لحظه ای که یک نامه دولتی شماره می خورد سند محسوب شده و هیچ شخصی حق از بین بردن آن را ندارد.

وی تاکید کرد: دستگاه های اجرایی موظف هستند تا نامه های اداری و اسناد را بعد از ۴۰ سال به سازمان اسناد ملی تحویل دهند و افرادی که به این شیوه عمل نکنند متخلف محسوب می شوند.

وی اذعان کرد: وقتی از سند صحبت می شود تمامی نگاه ها به اسناد تاریخی معطوف می گردد در حالی که این موضوع بخش کوچکی از کار سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

امیر خانی با اشاره به اینکه نام سازمان اسناد و کتابخانه ملی پیش از این سازمان آرشیو ملی بود افزود: باید اذعان داشت این نامگذاری پیش از  این صحیح تر بوده است.

 وی ادامه داد: اسناد برای هر کشوری از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و لذا اگر اسناد کامل و آرشیو مناسبی در کشور وجود داشته باشد می‌توانیم از بسیاری از وقایع جلوگیری کنیم.

نقش سند در جامعه کمرنگ است

امیرخانی با اشاره به اینکه استفاده از اسناد می تواند در پیشبرد بسیاری از اهداف و تصمیم گیری های علمی و دقیق به ما کمک بکند بیان کرد: به طور مثال یک سد احداث می شود  آنوقت در میانه راه متوجه می شویم که موجب اسیب به مناطق حفاظت شده است.

وی با بیان اینکه نقش سند در جامعه ما کم رنگ شده افزود: البته این موضوع جنبه تاریخی دارد.

وی ادامه داد: بعد از حمله مغول و تیمور با وجود اینکه ایران درگیر جنگ سراسری بزرگی هم نبوده ولی در عمل از گذشته های دور اسناد مکتوب چندانی وجود ندارد و این در حالی است که حتی در جنگ های جهانی، آرشیو های اروپائیان در برابر تخریب حفاظت شده است.

وی تنها دوره ای را که بسیاری از دست خط ها و تلگراف هما توسط اداره سلطنتی نگهداری شده منتسب به دوران ناصرالدین شاه عنوان کرد و گفت: حتی بخشی از اسناد دوره پهلوی نیز معدوم و از دسترس ما خارج شده است.

وی گفت: متاسفانه ارزش اسناد در کشور ما به حدی تنزل داشته که حتی برخی از ادارات برای افزودن به تعداد اتاق هایشان اسناد جمع آوری شده را  دور ریختند.

کد خبر 2575443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha