۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۱۹

روشنی:

واگذاری امتیاز تکثیر و فروش بذر پنبه در کشور آغاز شد

واگذاری امتیاز تکثیر و فروش بذر پنبه در کشور آغاز شد

گرگان- رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور از آغاز واگذاری امتیاز و فروش ارقام تجاری پنبه به شرکت ها و اتحادیه های تعاونی پنبه کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، قربانعل روشنی ظهر یکشنبه در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی فرآیند تولید بذر پنبه اظهار کرد: در واگذاری ها طرف قرارداد موسسات و شرکت های تولید کننده موسسه تحقیقات پنبه است و واگذاری از سال آینده آغاز می شود.

وی افزود: ارقام ارمغان، ورامین، بختگان، خرداد و گلستان از ارقام قابل واگذاری است که به شرکت های مزرعه نمونه ارتش، شرکت کشت و صنعت انابد آستان قدس رضوی، اتحادیه تعاونی های کشاورزی پنبه و دانه های روغنی کشور، شرکت پنبه کاران زرین دشت و شرکت بهدشت بشرویه واگذار می شود.

روشنی با بیان این که قرارداد تکثیر بذور بین پنج تا هشت سال است، افزود: موسسه ضمن نظارت بر کار تکثیر بذور به ویژه در سال های اولیه قرارداد بیشتر بحث های تحقیقاتی را دنبال می کند.

پیش بینی کشت۲۰ هزار هکتار پنبه در استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان هم در این جلسه گفت: سال گذشته سطح زیر کشت پنبه در استان ۱۲ هزار و ۷۰۰ هکتار بود که ۳۰ هزار تن محصول پنبه تولید شد.

سهراب سهرابی افزود: برنامه امسال کشت پنبه در استان با توجه به شرایط تنش کم آبی در استان و کاهش آب های زیرزمینی و سموم مورد نیاز ۲۰ هزار هکتار پیش بینی شده است.

وی از ارائه طرح راهبردی نجات پنبه امور زراعت وزارت جهاد و استانداری خبر داد و گفت: در یک افق ۱۱ ساله در نظر داریم تا سطح زیر کشت پنبه را از ۱۲ هزار و ۷۰۰ به ۴۰ هزار هکتار برسانیم.

سهرابی افزود: برای کاهش آفات و بیماری های لاعلاج مزارع، پایداری تولید و تناوب کشت پنبه نیاز ضروری است و در حال حاضر استان گلستان رتبه سوم کشت پنبه در کشور را دارا است.

کد خبر 2577143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha