۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۷:۳۲

در نشست خبری تشریح شد؛

تغییرات نمایشگاه کتاب فرانکفورت/ هر سال بین‌المللی‌تر می‌شویم

تغییرات نمایشگاه کتاب فرانکفورت/ هر سال بین‌المللی‌تر می‌شویم

توبیاس وس در نشست معرفی نمایشگاه فرانکفورت در نمایشگاه کتاب تهران گفت: تغییرات چند سال اخیر نشان می دهد که این نمایشگاه هرسال بین‌المللی تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست معرفی نمایشگاه کتاب فرانکفورت عصر امروز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت با حضور تویباس وس قائم مقام نمایشگاه فرانکفورت، اورسولا هلپ مسئول بخش آسیا و آفریقای این نمایشگاه و نیز علیرضا ربانی، برزو سریزدی و فتح الله فروغی در سرای اهل قلم در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

ربانی در ابتدای این برنامه گفت: سابقه نمایشگاه فرانکفورت به کشف ماشین چاپ در زمان گوتنبرگ برمی‌گردد. این نمایشگاه در زمان جنگ جهانی برگزار نشد و بعد از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۹ دوباره کارش را آغاز کرد. دوره پیش رویش هم، شصت و پنجمین دوره آن خواهد بود. تعداد زیادی از ناشران بین المللی، شاید عمده موفقیت شان را مدیون نمایشگاه فرانکفورت باشند. ناشرانی از کشورهای چین و ترکیه، نمونه های بارز این مساله هستند که تا ۱۵ سال پیش در سطح اندکی در این نمایشگاه حضور داشتند ولی حالا به مدد شناخته شدن در این نمایشگاه، کارشان توسعه پیدا کرده است.

وی افزود: امضای لیسانس و تبادل رایت از جمله فعالیت‌های رایج در این نمایشگاه است. نمایشگاه فرانکفورت بیشتر مجالی برای خرید و فروش رایت کتاب بین ناشرها و کشورهاست. در این نمایشگاه، ترجمه را به عبارتی، به ناشر خارجی یارانه می‌دهند. متاسفانه در ایران، قدم مثبتی در این باره برداشته نشده و امیدوارم که با برگزاری چنین نشست هایی بتوانیم این موضوع را در کشورمان تقویت کنیم. یکی از موانع مهمی که در این راه داریم، مساله کپی رایت است.

در ادامه فتح الله فروغی به روایت تبادل و تعامل کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با آکادمی فرانکفورت پرداخته و گفت: در سال های گذشته با همکاری مدیریت نمایشگاه فرانکفورت، تورهای آموزشی یک روزه داشتیم و امیدوارم امسال هم بتوانیم در این دوره نمایشگاه فرانکفورت این تورها را داشته باشیم.

نمایشگاه فرانکفورت مرکز بزرگ خرید و فروش حق ناشر است

توبیاس وس به عنوان سخنران بعدی این نشست گفت: تصمیم گرفتیم که در ابتدای برنامه، نمایشگاه فرانکفورت را با یک ویدئوی ۳ دقیقه و ۲۵ ثانیه را به صورت اجمالی معرفی کنیم. این دوره نمایشگاه، اکتبر امسال به مدت ۵ روز برگزار می‌شود. درباره این نمایشگاه باید بگویم که یک جامعه بین‌المللی صنعت نشر است و کار آن فقط کتاب نیست بلکه درباره محتوا هم هست؛ چه در مورد کتاب های چاپی چه الکترونیکی، چه ویدئو و فیلم. در زمان برگزاری، خیلی از بازیگران بین المللی در این نمایشگاه حاضر می‌شوند.

وی افزود: نمایشگاه فرانکفورت مرکز بزرگ خرید و فروش حق ناشر است؛ همچنین مرکزی برای واگذاری حق آثار به اشخاص ثالث. شما در این نمایشگاه پیشرفته ترین تکنولوژی های صنعت نشر را خواهید داد. بیان این نکته هم مهم است که این نمایشگاه، عمدتا برای بازدیدکنندگان تجاری است.

قائم مقام نمایشگاه فرانکفورت افزود: یعنی ۳ روز ابتدایی آن برای بازدیدکنندگان تجاری و ۲ روز پایانی اش برای بازدید عموم باز است. این نمایشگاه یکی از زیرمجموعه های انجمن کتابفروشان و ناشران آلمان است که حدود ۱۰۰ عضو دارد. هر وقت که به خارج از آلمان می رویم این سوال را می پرسند که این ۱۰۰ نفر در طول سال برای این ۵ روز، چه می کنند؟ ما در نمایشگاه، ۷ هزار و ۱۰۳ غرفه دار داریم که از این تعداد، ۴ هزار و ۱۶۹ از غرفه داران خارجی هستند؛ یعنی ۶۴ درصد از کل غرفه داران. در سال های گذشته، این نسبت پنجاه پنجاه بود و تغییرات سال های اخیر نشان می دهد که نمایشگاه فرانکفورت هرسال بین المللی تر می شود.

وس در ادامه گفت: در این نمایشگاه یک بیزنس کلوپ یا انجمن اقتصادی داریم که ۳ هزار عضو دارد. این کلوپ از ۱۲۰ کشور بازدیدکننده دارد و با احتساب فیس بوک، جمعا ۱۷۰ هزار نفر از آن بازدید می کنند. هر ساله ۹ هزار نفر ژورنالیست و خبرنگار برای پوشش نمایشگاه به فرانکفورت می آیند. بیان این نکته هم ضروری است که تغییرات عمده ای در این نمایشگاه در حال رخ دادن است و شرکت کننده ها، همسایگان جدیدی پیدا خواهند کرد.

زمان در این نمایشگاه اهمیت زیادی دارد

وی افزود: هدف ما از اعمال این تغییرات این است که اگر قراری در نمایشگاه دارید، رسیدن به محل قرارتان بیشتر از ۵ دقیقه طول نکشد. زمان در این نمایشگاه اهمیت زیادی دارد و می خواهیم دسترسی ها در سطح آن، به راحتی انجام شود. لازم است بدانید که سالن های ۳ و ۴ تغییری نمی کنند و ما هم به لحاظ جغرافیایی در همان مرکز و منطقه باقی می مانیم اما ناشران انگلیسی از سالن ۸ به سالن ۶ که در مرکز نمایشگاه قرار دارد، منتقل می شوند. مرکز نمایندگان نویسنده ها هم به سالن ۶/۳ منتقل شده و ناشرین آسیایی هم در سالن ۴ مستقر خواهند شد. در سالن ۵ هم ناشران آمریکایی جنوبی، آمریکا، اسپانیا، هلند، ایتالیا و جهان عرب را خواهیم داشت. ترکیه، یونان، کشورهای اسلامی و اروپای شرقی نیز در همین سالن حضور خواهند داشت.

در ادامه اورسولا هلپ نیز گفت: نمایشگاه فرانکفورت ۵ سالن دارد که در طبقات مختلف سازماندهی شده اند. اولین سوال ناشرانی که می خواهند در این نمایشگاه شرکت کنند، این است که برای حضور باید غرفه داشته باشیم یا به عنوان بازدیدکننده در آن حضور داشته باشیم؟ غرفه داری در این نمایشگاه سرمایه گذاری می خواهد. غرفه دار کتاب هایش را در مکانی که همه چیزش از پیش تعبیه شده، می چیند و میز و صندلی هم در این نمایشگاه اجاره داده می شود.  

مدیر بخش خاورمیانه نمایشگاه فرانکفورت ادامه داد: برای کسانی که برای اولین بار در این نمایشگاه شرکت می کنند، تسهیلاتی در نظر گرفته می شود. یک تور هم برای آن ها گذاشته می شود تا با بخش های مختلف این نمایشگاه آشنا شوند. هر متقاضی می تواند غرفه خود را به شکلی که می خواهد احداث کند. این اتفاق درباره غرفه ایران در نمایشگاه فرانکفورت افتاد و این غرفه با طراحی ایرانی چیده شد.

هلپ در ادامه تصاویر اسلایدی را نشان داد و غرفه های مختلف این نمایشگاه را که کوچکترین شان ۴ متر مربع مساحت داشت، به حاضران برنامه معرفی کرد.

کد خبر 2578337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha