۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۴۳

سیدرضا میرشجاعی در گفتگو با مهر:

حضور تصویرگران حرفه‌ای در نمایشگاه اعتماد ناشران را افزایش می‌دهد

حضور تصویرگران حرفه‌ای در نمایشگاه اعتماد ناشران را افزایش می‌دهد

تصویرگری که رئیس نمایشگاه بولونیا، اثرش را برگزید معتقداست: شرکت آثار تصویرگری حرفه‌ای می‌تواند میزان اعتماد ناشران به تصویرگران را افزایش داده و باعث رو آوردن آن‌ها به تالیف به جای ترجمه شود.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: سیدرضا میرشجاعی تصویرگر و نقاشی است که از سه سال گذشته وارد فضای حرفه‌ای  شده و تاکنون با بیش از ۱۰ مجله همکاری داشته و آثارش در ۵ عنوان کتاب کودک و نوجوان به چاپ رسیده است.

وی از سال ۲۰۱۱ تاکنون نیز با سه نشریه اسپانیایی و انگلیسی همکاری کرده و در حال حاضر نیز مدیر هنری نشر شفیق است.

این تصویرگر که یکی از سه اثرش توسط روبرتا کینی در نمایشگاه تصویرگری کودک و نوجوان امسال انتخاب شد، در گفتگوی زیر به برخی از ویژگی‌های این نمایشگاه اشاره کرده است:

* شکل‌گیری یک گروه آزاد تصویرگری را که یک نمایشگاه واقعی را برای اولین بار در نمایشگاه کتاب برپا کردند، چطور ارزیابی می‌کنید؟

برپایی این نمایشگاه اتفاق بسیار خوبی است. برگزاری نمایشگاهی از آثار تصویرگران ایرانی که با کارهای خوب و البته متوسط برگزار شد که البته بهتر بود از کارهای حرفه‌ای بیشتری در آن استفاده می‌شد تا در مقابل چشم ناشران جلوه حقیقی تصویرگری را به نمایش بگذارد، آن‌ها به این هنرمندان بیشتر اعتماد کنند و دست از کتاب‌های ترجمه شده بردارند و رو به تولیدات جدید و حرفه‌ای بیاورند.

متاسفانه تعداد زیادی از ناشران بخش کودک و نوجوان، در این زمینه، تخصصی ندارند و فقط به فروش کار و سود اقتصادی توجه می‌کنند. همچنین از طرفی تصویرگران فعال هم به دنبال بالا بردن سطح کاری خود و فرهنگ و هنر جامعه هستند و در این مسیر به مکمل‌هایی چون نویسنده و ناشر حرفه‌ای نیاز دارند.

* این نمایشگاه چه تاثیری در رشد تصویرگری کودک و نوجوان می‌تواند داشته باشد؟

طبیعی است که نمایشگاهی به این وسعت قطعا دیده می‌شود. هرچند نمایشگاهی است که در قلب نمایشگاهی دیگر قرار دارد. اگرچه در خوب بودن آن شکی نیست اما از کیفیت آن نمی‌شود تعریف چندانی کرد.

زیرا نارضایتی برخی از افراد شرکت کننده را به دنبال داشته است. بنابراین درست است که این نمایشگاه از تنوع زیادی در کارها برخوردار است اما بهتر بود کمی حرفه ای تر برگزار می‌شد.

* برای ارتقا کیفی و برگزاری بهتر این نمایشگاه در سال‌های آینده چه پیشنهادی دارید؟

اولین نمایشگاه با تمام کاستی‌ها و حاشیه ها به لطف خدا و همکاری و همدلی دوستان و البته زیرپا خالی کردن اسپانسرهای محافظ کار و سودجو برگزار شد.

برای ارتقای سطح کیفی این نمایشگاه در ادامه باید با حرفه‌ای‌ها همکاری کرد. تصویرگران حرفه‌ای در انجمن مردم نهاد تصویرگران شمار زیادی دارند، اما اثرشان در نمایشگاه به دلیل تعداد زیاد کارهای غیر حرفه ای گم شده است. بنابراین اگر آثاری حرفه ای ارائه شود قطعا ناشران اعتماد بیشتری به این حوزه خواهند کرد.

* اما مسئولان چه حمایتی می‌توانند برای ارتقا این نمایشگاه و نیز تصویرگری کودک و نوجوان داشته باشند؟

به نظرم همین که آن‌ها سد بین راه نباشند، کافی است اما از تعداد دیگری از این عزیزان که دغدغه فرهنگ و هنر را دارند، درخواست واقع بینی دارم. آن‌ها باید بدانند که دنیا رو به تخصص آورده است و باید اجازه دهند متخصصان مسئول بخش کار خود باشند. شاید مسئول گوشه گیری و عدم حضور بسیاری از هنرمندان همین مسئولان به ظاهر دلسوز باشند.

* تصویرگری در ایران چه ظرفیت‌هایی دارد که مورد توجه قرار نگرفته است؟

تصویرگری در حال حاضر به شدت رو به رشد است البته این را هم بگویم که تعداد زیادی از هنرمندان ما به دلیل مشکلات مالی و درگیری با موسسات، نشریات، دفاتر مجلات و... از پیشرفت بازمانده اند. در پایان باید اضافه کنم که خواستن توانستن است و صداقت جزئی از زیر هدف‌های ما انسان ها. ما انسان ها مسئول کارهای یکدیگر نیستیم فقط می‌توانیم نیرویی باشیم برای رشد خود و دیگران، البته رشد به معنای حقیقی نه به ظاهر و حبابی.

کد خبر 2581395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha