۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۵۲

در گفتگو با مهر عنوان شد:

کشاورزان نگران نصب کنتورهای حجمی نباشند/پرداخت مطالبات گوجه کاران

کشاورزان نگران نصب کنتورهای حجمی نباشند/پرداخت مطالبات گوجه کاران

میناب - رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: دغدغه های کشاورزان در خصوص نصب کنتورهای حجمی لحاظ می شود و جایی برای نگرانی نیست.

ناصر حیدری پوری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت آبیاری اراضی کشاورزی در استان هرمزگان بیان داشت: مسئولان وزرات نیرو اعلام کرده اند در مرحله اول کنتورهای حجمی در اراضی کشاورزی و باغات نصب می شود و در زمان اعمال قانون نیاز آبی محصولات در دشت های مختلف از جهاد کشاورزی استانها استعلام خواهد شد و نگرانی ها و دغدغه های کشاورزان در خصوص نصب کنتورهای حجمی لحاظ شده است.

حیدری پوری گفت: کنتورهای حجمی بر اساس مقررات سند ملی آب است و کشاورزان نگران جیره بندی و کاهش تولیدات محصولات نباشند. در سند ملی آب برای ۶۰۹ دشت و ۴۰۰ محصول نیاز آبی اسحصال و کارشناسی شده و سعی شده تا شاخص های منطقه ای و آب و هوای استانها در این سند لحاظ شود.

وی عنوان کرد: جهاد کشاورزی مسئول شرایط فنی نیاز آبی محصولات است و تاکید کرده ایم که مفاد این سند رعایت شود و سلیقه ای نباشد و اگر تنش آبی برای گیاه در دوره رشد به وجود بیاید خسارت سنگین به کشاورز و محصول در میزان گلدهی و باردهی وارد می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در خصوص پرداخت مطالبات گوجه کاران هرمزگان، بیان داشت: طی جلسه ای که با صفایی مدیر کل تعاون روستایی های کشور داشته ایم وی اعلام کرده به زودی به صورت تنخواه بدهی کشاورزان به حساب تعاون روستایی هرمزگان واریز می شود.

وی گفت: مشکلی که وجود دارد این است که اطلاعات کشاورزان هنوز به طور کامل وارد سامانه نشده و این کار در حال انجام است و با اتمام این کار  ظرف ۱۰ روز آینده تنخواه را از تعاون روستایی کشور دریافت خواهیم کرد و از طریق سامانه مطالبات کشاورزان گوجه کار استان را پرداخت می کنیم.

حیدری پوری خاطرنشان کرد: مجموع مطالبات کشاورزان بابت  گوجه خریداری شده  آنها توسط سازمان تعاون  روستایی استان شش  میلیارد تومان است و هزینه حمل محصول گوجه فرنگی به کارخانجات استان های  اصفهان و فارس ۳ میلیارد تومان بوده که به رانندگان  پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان بیان داشت: ما به دنبال راهکارهایی هستیم که عواقبی که سال گذشته وجود داشت، کمتر شود و باید به سمت کاشت محصولاتی برویم که در زمینه آنها صنایع نیز وجود دارد و اگر با هوشمندی عمل نکنیم ضربه ای که کشاورزان خواهند خورد بسیار بیشتر از ضربه ای است که به بخش صنعت و خدمات است.

حیدری پوری در ادامه گفت: اینکه گفته می شود دست به دست هم دهیم کاری در عرصه کشاوری صورت گیرد این کار نه توسط  جهاد به تنهایی تحقق این امر ممکن است و نه توسط  کشاورزان به صورت تنها و تحقق این هدف نیازمند خرد جمعی و همدلی با استفاده از تجربه و روش های علمی است.

وی عنوان کرد: در سنوات گذشته کسی این ریسک را نپذیرفته که بیایبد بگوید من می خواهم این کار را به صورت عملیاتی انجام دهم. گذشت، زمانی که محصول را کشاورز تولید می کرد و تولید محصول کمتر از نیاز جامعه بود، و به راحتی وارد بازار مصرف می شد و به فروش می رسید، در حال حاضر محصولی که تولید می شود از تقاضایی که در بازار دارد خیلی بیشتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان افزود: اشتباهات و سهل انگاری های در مجموعه استان شده، در تک تک محصولات صنایع مرتبط با آن را نداریم ولی حرکت رو به جلو است و در شهرستان میناب دو موافقت اصولی صادر شد. طی شش ماه اخیر در گاوبندی کارخانه رب گوجه فرنگی با ظرفیت ۲۰۰ تن افتتاح شد.

حیدری پوی خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه صنایع وابسته پیاز در استان نیز  اقدامات مناسبی صورت نگرفته است. تنها واحد فرآوری در بندرلنگه است. در حالی که قطب های تولید پیاز مناطق دیگر استان هستند.

وی بیان داشت: عمده کار در زمینه الگو و تنوع کشت توسط کشاورزان صورت می گیرد. مسئولان جهاد بخشی از کار را انجام می دهند ولی بخش اعظم اجرای آن با کشاورزان است. وجود کشاورزی پایدار در مناطقی چون هشت بندی توکهر، چراغ آباد ، جغین و سایر نقاط استان این است که باید شرایط اقلیمی در تنوع و الگوی کشت در نظر داشته باشیم.

وی گفت: در دشت ارزئیه کرمان از ۹ هزار هکتار کشت هندوانه به هزار هکتار کاهش داده اند و در دشت زرندیه استان مرکزی کشاورزان پمپ های خود را خاموش کرده اند و این به معنای آن است که تهدید جدی است. شرایط اقتصادی در تنوع و الگوی کشت محصولات مناطق مختلف در نظر گرفته می شود.

وی در ادامه به مقایسه بین بازدهی گندم و گوجه فرنگی اشاره کرد و افزود: هزار و ۶۰۰ تن گندم با شش هزار و ۵۰۰ تن گوجه فرنگی برابری می کند. به قول وزیر جهاد کشاورزی محور توسعه بخش کشاوری گندم است. برای تناوب زراعت، تقویت خاک و کاهش هزینه ها بسیاری از کارشناسان پیشنهاد دارند کشت گندم صورت بگیرد.

حیدری پوری تصریح کرد: منظور ما این نیست که کشاورزان اصلاً کشت نکنند بلکه اگر تقسیم بندی مناسبی در کشت محصولات داشته باشیم، قطعاً محصولی که تولید خواهد شد متناسب بازار آن وجود خواهد داشت.

وی همچنین گفت: جهادکشاورزی انتظار دارد مواردی که به عنوان الگوی کشت و تنوع کشت به کشاورزان پیشنهاد می شود، با کمک آنها عملیاتی شود و هر جا که اشتباه است کشاورزان بگویند اشتباه است تا اصلاح گردد.

وی در ادامه افزود: جهاد کشاورزی قصد دارد کاری را مشترکاً با کشاورزان اجرا کند و اگر در این مسیر ۱۰ درصد در طرح موفق بشویم توفیق بالایی برای سال اول است.

وی با بیان اینکه راهبرد برنامه اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب ان را ابلاغ کرده اند برنامه ای ۱۰ الی ۱۱ ساله است، اظهارداشت: در دانه های روغنی ۹۰ درصد اتکاء به بیرون وجود دارد. برنامه ریزی است تا این وابستگی کمتر شود و بیشتر محصول در داخل کشور تولید شود و خود اتکایی در این محصول توسط  کشاورزان حاصل می شود نه مسئولان.

وی در خصوص بیماری جاروک جادوگر و پرداخت خسارت به باغداران به مهر گفت: بر اساس مستنداتی که در مجموعه بانک کشاورزی و ستاد مدیریت بحران استانداری وجود دارد، تسهیلاتی که کشاورزانی دریافت کرده اند و با آمدن بیماری جاروک جادگر متضرر شده اند تا سال ۸۹ تسویه شده است.

وی گفت: در بحث خشکسالی و خسارت ها و حوادث مترقبه موضوع متفاوت است، ولی در بیماری جاروک چیزی که اسناد سازمان جهادکشاورزی و ستاد بحران استان اعلام کرده حدود ۳۲ میلیارد تومان از وجوه کشاورزان خسارت دیده از سال ۸۹ تا کنون مانده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: در کنار این موضوع یک سری اقداماتی با امضاء استاندار هرمزگان انجام شد و به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شد. تسهیلات بانکی کلیه کشاورزان استان به مبلغ ۲۴۱ میلیارد تومان در تمام بانک های عامل استان به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شده و تقاضا شده سود و دیرکرد این تسهیلات از اعتبارات سازمان مدیریت بحران تامین شود تا بتوانیم استمحال سه ساله ای که خواهیم گذاشت داشته باشیم.

کد خبر 2581730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha