۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۷:۳۱

انتقاد از ورود واگن‌های دست دوم/۹۰ میلیارد بدهی بانکی واگن پارس

انتقاد از ورود واگن‌های دست دوم/۹۰ میلیارد بدهی بانکی واگن پارس

مدیرعامل شرکت واگن پارس با انتقاد از ورود واگن‌های دست دوم به کشور گفت: بدهی بانکی این شرکت به ۹۰ میلیارد تومان و بدهی مالیاتی به ۱۷ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد محمدی در جمع خبرنگاران با اشاره به قرارداد ساخت ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری با یک شرکت حمل و نقل ریلی، گفت: در سال گذشته این قرارداد برای ساخت ۲۸ دستگاه واگن بود که امسال به ۱۰۰ واگن افزایش یافت.

وی همچنین به قرارداد ساخت ۲۵۰۰ دستگاه واگن باری اشاره کرد و گفت: در شرکت واگن پارس ۲۰ نوع واگن باری ساخته می‌شود که هر شرکتی بنا به درخواست می‌تواند سفارش دهد. محمدی مبلغ این قرارداد را ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: زمانی که مبلغ پیش‌فروش قرارداد به ما پرداخت شود، کار ساخت را شروع می‌کنیم که حدود یک سال تحویل این واگن‌ها زمان می‌برد.

مدیرعامل شرکت واگن پارس به قرارداد دیگری با یک شرکت حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: قرارداد ساخت ۲۰۰ دستگاه واگن باری لبه کوتاه شش محوره با یک شرکت حمل و نقل ریلی بسته شد که آن را تحویل دادیم و برای ۲۰۰ دستگاه دیگر قرارداد نیز بسته شده اما هنوز نهایی نشده است.

وی در خصوص قراردادی که سال گذشته برای ساخت ۱۰۰ دستگاه واگن با رجا به امضا رسید، گفت: این قراداد با حضور وزیر راه و شهرسازی امضا شد اما به دلیل مشکلات مالی، متوقف ماند و هیچ واگنی برای این شرکت ساخته نشده است.

محمدی با اشاره به مشکلات مالی این شرکت افزود: از سال ۸۲ تاکنون بدهی مالیاتی این شرکت پرداخت نشده که با مبلغ جرایم، به ۱۷ میلیارد تومان رسیده است. همچنین بدهی بانکی این شرکت با احتساب جرایم، ۹۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت واگن پارس دلیل این مشکل را فسخ قرارداد تولید واگن با کشور کوبا اعلام کرد و گفت: در دولت گذشته به دلیل برخی مسائل، معاون اول رئیس‌جمهور قرارداد ساخت ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری اتوبوسی را با کشور کوبا لغو کرد که همین موضوع ۶۶ میلیارد تومان خسارت به شرکت وارد کرد.

وی با اشاره به همکاری با شرکت هواپیماسازی ایران گفت: بر اساس قرارداد با این شرکت، ۱۱ دستگاه مدرن که با استفاده از فناوری داخل هواپیما تولید می‌شود، ساخته خواهد شد. محمدی همچنین به ساخت ۱۱ دستگاه واگن کلاسیک اشاره کرد و گفت: این ۲۲ دستگاه واگن برای یک شرکت حمل و نقل مسافری ریلی ساخته می‌شود که در ۱۱ دستگاه واگن آن فناوری‌های پیشرفته، صوتی و تصویری، مسافت‌یاب، نمایشگر سرعت و دیگر تکنولوژی‌ها به کار می‌رود.

مدیرعامل شرکت واگن پارس با انتقاد از ورود واگن‌های دست دوم به کشور اظهار داشت: شبکه ریلی کشورهای پیشرفته در حال تغییر و افزایش سرعت است؛ به همین دلیل‌ آنها به دنبال مشتری فروش واگن‌های قدیمی خود هستند.

وی افزود: برخی شرکت‌ها واگن‌های از رده خارج کشورهای پیشرفته را خریداری می‌کنند که این در نهایت برای ما بحران‌زا می‌شود. محمدی با اشاره به اینکه همه شرکت‌های تولیدکننده واگن در ایران با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند، بیان کرد: هر واگن دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و نمی‌توان با ۲۵ درصد پیش پرداخت کار را شروع کرد بنابراین نیاز به تسهیلات کم بهره در این بخش داریم.

کد خبر 2583716

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha