۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۱۹

بحران درآمد بین خانوارهای ایلامی/ اشتغال پایداری که ایجاد نشد

بحران درآمد بین خانوارهای ایلامی/ اشتغال پایداری که ایجاد نشد

ایلام-در حالی که استان ایلام به عنوان یکی از مناطق محروم کشور به شمار می رود هم اکنون خانوارهای ایلامی برای حداقل درآمدها در بحران هستند و در این بین متاسفانه اشتغال پایداری به خوبی ایجاد نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که امروزه در نقاط مختلف کشور مردم نسبت به موقعیت استان خود دارای درآمدهای پایدار هستند، ولی در ایلام متاسفانه سطح درآمد بسیار پایین است و جوابگوی خانوارهای ایلامی نیست.

هم اکنون بیش از نیمی از مردم استان ایلام تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و همین نکته حکایت از فقر و محرومیت در استانی دارد که متاسفانه هر سال نیز عمق بحران درآمد در استان بیشتر می شود.

به گفته کارشناسان نبود اشتغال پایدار و چشم مردم به کارهای دولتی باعث شده سطح درآمد مردم استان ایلام بسیار پایین باشد و در سالهای اخیر شاهد وضعیت بد استان ایلام به لحاظ درآمدی باشیم.

کشاوری و دامداری که شغل اصلی مردم استان است در سالهای اخیر نتوانسته به خوبی سطح درآمد مردم را بالا ببرد و دلیل آن هم روشهای سنتی و قدیمی در این دو بخش است که به کار گرفته می شود و فقط زحمت برای مردم دارد و درآمد نصیب دلالان می شود.

ایلام مملو از سوپرمارکت و آرایشگاه زنانه

علیرضا عباسی از شهروندان استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در استان ایلام و حتی مرکز استان سطح درآمد مردم پایین است و در این استان فقط شغلهای دولتی وجود دارد و خبری از شغلهای دیگر شرکتهای خصوصی نیست.

وی بیان داشت: هم اکنون درآمد مردم استان ایلام طوری شده که اگر به هر یک خانه های مردم سری بزنید، در کنار خانه خود یک سوپرمارکت و یا یک آرایشگاه زنانه  ایجاد کرده اند و از این طریق امرار معاش می کنند.

سوپر مارکت

عباسی عنوان کرد: خود بنده هم اکنون فوق لیسانس دارم ولی چند سالی که یک سوپرمارکت در سطح شهر ایجاد کرده و در آن مشغول به کار هستم که درآمد بنده حداکثری روزی ۴۰ هزار تومان است.

این شهروند ایلامی عنوان کرد: متاسفانه شغلهای خدماتی در سطح استان نیز به سوپرمارکت و آرایشگاه زنانه در استان خلاصه شده چراکه شغلهای دیگر به دلیل نبود درآمد مردم برای خرید جوابگو نیست.

وی بیان داشت: اکثر فارغ التحصیلان استان متاسفانه در استان ایلام مشغول همین کارها شده اند و در انتظار هستند که روز روزگاری آگهی استخدامی توسط یک نهاد دولتی ارائه شود تا در آن شرکت کنند.

عباسی بیان داشت: در استان ایلام خبری از کارخانه های بزرگ نیست و خانوارهایی زیادی هم وجود دارند که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و از این طریق امرار معاش می کنند.

کارگری ساختمانی هم در ایلام کساد شده است

مهدی ویسی از کارگران ساختمانی در سطح شهر ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه هم اکنون درآمدی برای کارگران ساختمان در سطح شهر وجود ندارد چراکه ساخت و سازی در سطح شهر نیست.

وی بیان داشت: در سالهای گذشته کار خوب بود و روزی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان کار می کردیم ولی هم اکنون روزی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کار می کنیم و این در حالی است که در خانه دو دانشجو و  دو دختر مجرد دارم، حال چطور با این درآمد زندگی خود را بچرخانم.

این کارگر ساختمانی بیان داشت: مردم در سطح شهر درآمد ندارند و در روستاها و شهرهای دیگر استان هم مردم از خشکسالی در حال مهاجرت به شهر هستند این در حالی است که خود شهر شغلی ندارد.

ویسی بیان داشت: واقعا در استان ایلام درآمد و کاری وجود ندارد و مردم نمی توانند از پس مخارج کمرشکن زندگی بر بیایند که این خود باعث افسردگی مردم شده است.

نگاه مردم ایلام به شغلهای دولتی است

علیرضا پوراحمد از کارشناسان مسائل اقتصادی در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نوع نگاه در استان ایلام به شغل متاسفانه نگاه خوبی نیست چراکه همه دنبال شغلهای دولتی هستند.

وی بیان داشت: فرهنگ کار باید در استان تغییر کند و جوانان استان به مهارتهای مختلف و ایجاد شغل های متنوع و مهارتی روی بیاورند، البته در این بین مسئولان باید رشته های فنی و حرفه در استان گسترش دهند.

پور احمد بیان داشت: متاسفانه بنیه اقتصادی استان ایلام بسیار ضعیف است و تولید در استان ایلام در یک کلمه «تعطیل» است و این استان نیازمند اشتغال از مزیتهای کشاورزی، دامداری، فرش بافی، گلیم بافی و..است.

وی عنوان کرد: متاسفانه شاهد این هستیم که روستاهای استان به دلیل وضعیت بد کشاورزی و دامداری  به دلیل خشکسالی در حال آمدن به شهرها برای شغلهای کاذب هستند.

۶۲ هزار در ایلام تحت پوشش کمیته امداد هستند

ضیا رضایی مدیر کل کمیته امداد استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در گذشته بیش از ۱۰۷ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد بوده که این میزان امروز به ۶۲ هزار نفر رسیده است.

وی عنوان کرد: در بحث شغل و اشتغال پایدار برای مددجویان کمیته امداد استان نیازمند همکاری مسئولان و مدیران بانکها هستیم.

رضایی حجم خدمات کمیته امداد در بخشهای مختلف از جمله ازدواج، فرهنگی، آموزشی، اشتغال، مسکن، سالمندان، ایتام و..را بالا ذکر کرد و گفت: قطعا این حجم فعالیت نیازمند مشارکت مردم، خیرین، مسئولان و..است و اعتبارات پاسخگوی این همه نیاز نیست.

وی بیان داشت: به رغم همه تلاش در بحث مسکن هم اکنون بیش از ۸۰۰ خانوار تحت پوشش این نهاد از مسکن بی بهره  مانده اند و در همین سال گذشته ۳۲۰ میلیارد ریال برای خدمات مختلف کمیته امداد صرف شده است.

وی اشتغال را مهمترین اولویت کمیته امداد استان ایلام برای مددجویان ذکرد و گفت: قطعا برنامه و اولویت اساسی خود را برای توانمندسازی مددجویان بیشتر انجام می دهیم تا خانوارهای تحت پوشش به سطحی از درآمد برسند که خودکفا شوند.

رضایی بیان داشت: کمیته امداد استان ایلام در تلاش است با ایجاد شغل پایدار برای بیشتر مددجویان آنها را خودکفا کند تا خانوارها توانایی درآمدزایی برای خود داشته باشد که البته در این راه کمیته امداد تسهیلاتی در اختیار مددجویان قرار می دهد.

وی بیان داشت: مهمترین راهکار برای کاهش فقر و افزایش درآمد بین خانوارهای مددجوی ایلامی اشتغال پایدار است که قطعا این مهم باید به طور جدی پرداخته شود.

این مسئول عنوان کرد: طی سالهای اخیر بیش از ۱۸ هزار شغل توسط کمیته امداد برای مددجویان ایجاد شده که  ۲۴ هزار نفر دیگر توانایی خودکفا شدن دارند و متاسفانه ۳۸ هزار نفر به دلیل سن بالا و برخی مشکلات دیگر قابلیت بازتوانی ندارند.

اشتغال پایدار با مزیتهیا استان امکان پذیر است

در استانی مثل ایلام که مشکلات ریشه ای و بنیانی دارد  قطعا مشارکت دولت و بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال پایدار در استان بسیار ضروری است و اول همه دولت باید شرایط اشتغال را ایجاد کند و بعد شرکتهای مختلف در استان سرمایه گذاری کنند.

مردم ایلام هم اکنون یک زندگی عادی با حداقل درآمد شاید بین ۸۰۰ تا یک میلیون تومان داشته باشند و این رقم چیزی به پیشرفت و توسعه استان بیشتر نمی کند، قطعا این استان نیاز فضاهای کسب و کار جدید است.

فعال بودن و تغییر نگاه خود مردم استان ایلام نیز در این بین بسیار حائز اهمیت است و باید برای رفع محرومیت و کاهش فقر در استان تلاش کنند هرچند در این بین عده ای نیز برای درآمد به شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند.

کد خبر 2585767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha