۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۶:۵۰

توسلی نیا:

۲۰ درصد شركت های تعاون روستایی خراسان شمالی غیرفعال هستند

۲۰ درصد شركت های تعاون روستایی خراسان شمالی غیرفعال هستند

بجنورد- مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: متأسفانه در حال حاضر ۲۰ درصد از شركت های تعاون روستایی این استان غیر فعال هستند.

علیرضا توسلی نیا در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به این كه سازمان تعاون روستایی وظایف حاكمیتی، سیاست گذاری، هدایت، حمایت و نظارت در بخش کشاورزی را برعهده دارد، افزود: در این راستا تمامی وظایف اجرایی اعم از خرید و فروش محصولات كشاورزی و نهاده های دامی و زراعی به اتحادیه و تشكل های تعاونی واگذار شده است.

وی اضافه کرد: اکنون ۱۲۰ شرکت تعاون روستایی در خراسان شمالی زیرمجموعه سازمان تعاون روستایی استان بوده که از این تعداد ۲۰ درصد غیرفعال هستند.

این مسئول ادامه داد: از ۱۲۰ شركت موجود در استان، ۶۰ شركت متعلق به تعاونی روستایی، ۲۳ شركت تعاونی كشاورزی، دو شركت تعاونی روستایی زنان، ۴۰ شركت تعاونی تولید و چهار شركت نیز جزء شركت های سهامی زراعی هستند.

توسلی نیا با بیان اینكه در خراسان شمالی ۹ اتحادیه تعاونی در قالب اتحادیه های شرکت های تعاون روستایی شهرستان، تعاون روستایی استان و كشاورزی استان فعال هستند، افزود: این اتحادیه ها  فراگیرترین تشكل اقتصادی در روستاها به شمار می روند كه با تمركز بر سرمایه های خرد و ارائه خدمات كشاورزی و همچنین تولید و خرید محصولات كشاورزی نقش زیادی را در اقتصاد ایفا می كنند.

توسلی نیا گفت: انجام خریدهای توافقی، توافقی حمایتی و تضمینی، عرضه محصولات كشاورزی به صورت مستقیم در غرفه ها و تامین نهاده های دامی، زراعی و باغی از مهمترین فعالیت های تاثیرگذار در بازار محصولات كشاورزی است که از سوی شرکت های تعاون روستایی استان انجام می شود.

وی با اشاره به فعالت های بازرگانی این شرکت ها در سال گذشته، گفت: خرید توافقی ۶۱۰ هزار و ۲۱۳ تن محصولات کشاورزی، خرید تضمینی ۱۳۰ هزار و ۸۶۸ تن محصول و نیز عرضه هفت هزار و ۷۲۳ تن محصولات درنمایشگاه ها و غرفه ها از جمله این فعالیت ها بوده است.

توسلی نیا اظهار كرد: خریدهای توافقی و تضمینی محصولات كشاورزی با كمك به اقتصاد روستایی و جلوگیری از ایجاد ضایعات در میوه ها و محصولات باغی، تاثیر بسزایی در اقتصاد روستاییان دارد.

وی با اشاره به وجود دو اتحادیه تعاونی تولید شهرستان و یك اتحادیه تعاونی تولید استان، افزود: تعاونی های تولید به عنوان یك تشكل اقتصادی تولیدی، جزء كارآمدترین بخش تولید نظام كشاورزی محسوب می شوند كه تعداد قابل توجهی از بهره برداران عضو آن هستند.

توسلی نیا اظهار كرد: تاسیس تعاونی تولید در خراسان شمالی به منظور دست یابی به اهدافی چون اصلاح ساختار نظام بهره برداری كشاورزی، ارتقاء بهره وری عوامل تولید، تخصیص و بهره برداری بهینه منابع و افزایش كمی و كیفی تولید محصولات كشاورزی صورت گرفته است.

وی گفت: در حوزه فعالیت های خدمات فنی سازمان تعاون روستایی استان نیز توزیع كود شیمیایی، سموم دفع آفات نباتی، توزیع سایر نهادها، توزیع بذور، توزیع نهادهای دامی، تامین و توزیع ۱۲ دستگاه ماشین آلات كشاورزی و تامین و توزیع ۳۸ دستگاه ادوات و دنباله بندی های كشاورزی در سال گذشته از سوی این سازمان صورت گرفته است.

توسلی نیا افزود: علاوه بر این سال گذشته اجرای طرح های كشاورزی نیز در سه هزار و ۹۵۰ هكتار توسط سازمان تعاون روستایی استان انجام شد.

مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی در خاتمه اظهار کرد: در حال حاضر یك صندوق تعاون روستایی در استان فعال است.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالی بیش از ۹۱۵ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از ۴۸ درصد آنها در روستاها سکونت دارند.

کد خبر 2585826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha