۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۱۴

تراز تجاری کشاورزی بهبود یافت

تراز تجاری کشاورزی بهبود یافت

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: تراز تجاری بخش کشاورزی در سال ۹۳ از منفی ۸ میلیارد دلار به منفی ۵.۵ میلیارد دلار بهبود یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن رکنی در همایش سراسری اصلاح نژاد دام با عنوان پیشرفت ژنتیکی، توسعه پایدار و امنیت غذایی اظهارداشت: در گذشته کشاورزی ایران معیشتی بود و تولیدکنندگان بیشتر برای تامین نیاز خود اقدام به تولید می کردند اما امروزه شرایط جدیدی ایجاد شده و همین سبب می شود یک واحد تولیدی همه جوانب را در نظر داشته باشد و باید به حضور در بازارهای بین المللی توجه کند، ضمن اینکه ایران طی سالیان اخیر به بازارهای جهانی ورود کرده و از کشوری که واردکننده محصولات دامی و پروتئینی بوده، به صادرکننده این محصولات تبدیل شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه لازمه صادرات توان رقابت با جهان است، گفت: در این راستا باید بسیاری مسائل را اصلاح کنیم، بهره وری و کیفیت را افزایش دهیم، ضمن اینکه در کشور ما فرصت‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از بخشی از این فرصت‌ها می توان دستاوردهای مهمی به دست آورد. به عنوان مثال، ایران نسبت به بسیاری از کشورهایی که بارندگی های خوبی دارند انرژی خورشیدی بهتری دارد.

وی، میانگین بارندگی در کشور را ۲۵۰ میلی متر عنوان کرد و افزود: در بسیاری از مناطق کشور میزان بارندگی بیش از ۵۰۰ میلی متر است اما از این میزان بارندگی آنچنان که باید استفاده شوداستفاده نشده است.

رکنی با بیان اینکه تراز تجاری بخش کشاورزی در سال ۹۲ منفی ۸ میلیارد دلار بوده است، گفت: تراز تجاری این بخش در سال ۹۳ با اتفاقات خوبی که افتاد، به منفی ۵.۵ میلیارد دلار بهبود یافت.

معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی با اشاره به دیگر دستاوردهای این وزارتخانه در زمینه تولیدات دام و طیور، اظهار داشت: طی سال گذشته از حدود دو میلیون تن تولید مرغ در کشور ۶۷ هزار تن آن صادر شد، ضمن اینکه این صادرات نسبت به سال ۹۲، ۴۸ درصد افزایش پیدا کرد و رکود صادرات مرغ ایران را شکست.

رکنی با بیان اینکه اگر بهره وری را افزایش دهیم با همین زیرساخت های موجود می توانیم یک میلیون تن تولید مرغ کشور را افزایش دهیم، اظهار داشت: در سال ۹۳، ۹۲۰هزار تن تخم مرغ در کشور تولید و ۷۰ هزار تن آن صادر شد که بیش از ۱۰ کشور همسایه متقاضی واردات تخم مرغ از ایران هستند و این فرصت بسیار خوبی برای کشور ما است، ضمن اینکه صادرات تخم مرغ در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، ۸۴ درصد افزایش داشته است.

وی در مورد تولید شیر و فرآورده های لبنی در کشور افزود: سال ۹۳ حدود ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن شیر در کشور تولید شد و حدود ۶۸۳ هزار تن شیر و انواع مواد لبنی از کشور صادر شد که این صادرات با افزایش ۲۵ درصدی نسبت به سال ۹۲ همراه بود.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: این وزارتخانه معتقد است باید سرانه مصرف شیر در کشور افزایش پیدا کند. در حال حاضر میانگین تولید شیر در کشور بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلوگرم و سرانه مصرف حدود ۹۸ کیلوگرم است که حتما باید ارتقا یابد.

رکنی، جمعیت دام سنگین کشور را ۸ میلیون راس عنوان و اضافه کرد: در حوزه بهبود ژنتیک و اصلاح نژاد گام های پایداری برداشته شده و از ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن شیر تولیدی کشور نزدیک به سه میلیون تن آن مربوط به دام های اصیل و انتخاب شده با روش ژنومیک است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۶۰۰ هزار راس دام سبک در سال ۹۳ از کشور صادر شده است افزود: ما به دنبال کاهش جمعیت دامی کشور در درازمدت هستیم همچنین به دنبال بهبود ژنتیک و افزایش بهره وری جمعیت دام موجود هستیم. ضمن اینکه حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون راس جمعیت گوسفند و ۲۰ میلیون راس جمعیت بز شیری کشور است. بنابراین یک درصد جمعیت دامی کشور در سال گذشته صادر شده است.

معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی، افزایش ۲۵ درصدی صادرات عسل در سال گذشته را یادآور شد و اظهار داشت: در سال ۹۳ حدود ۷۵ هزار تن عسل در کشور تولید و ۵ هزار تن آن صادر شده است.

رکنی در پایان افزود: شرکت نهاده های دامی جاهد و دیگر شرکت‌های فعال در زمینه اصلاح نژاد دام نقش موثری در پیشرفت های ژنتیکی جمعیت دامی کشور داشته اند، ضمن اینکه استفاده از دام‌های انتخاب شده با روش ژنومی سرعت این پیشرفت را افزایش داده به نحوی که جمعیت گاو هلشتاین ایران با گاوهای آمریکایی و اروپایی قابل مقایسه و رقابت است.

کد خبر 2586254

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha