۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۵۷

نفس دشت‌های دشتستان به شماره افتاد/ لزوم پرکردن چاه‌های غیرمجاز

نفس دشت‌های دشتستان به شماره افتاد/ لزوم پرکردن چاه‌های غیرمجاز

بوشهر - حفر تعداد زیادی چاه‌های غیرمجاز در شهرستان دشتستان باعث شده تا دشت‌های این شهرستان با کم‌آبی شدید روبرو شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان دشتستان یکی از قطب‌های کشاورزی استان بوشهر است که حدود چهار میلیون و ۵۰۰ اصله نخل در این شهرستان وجود دارد و خرما به عنوان مهمترین محصول کشاورزی در این شهرستان محسوب می شود.

شیوه آبیاری نخلستان‌های دشتستان عمدتا به صورت غرق‌آبی است که این روش آبیاری باعث می‌شود تا آب راندمان پائینی داشته باشد و آب بسیاری زیادی در سطح نخیلات شهرستان دشتستان مصرف می شود.

یکی از مشکلات مهم در سطح شهرستان دشتستان، حفر چاه‌های متعدد و غیرمجاز است که اضافه برداشت آب از این چاه‌ها باعث فقیر شدن سفره‌های زیرزمین شده و دشت‌های این شهرستان را با خطر ممنوعه شدن مواجه کرده است.

چاه‌های غیرمجاز پر می‌شوند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر ظهر پنجشنبه در نشست با مسئولان شهرستان دشتستان اظهار داشت: در استان بوشهر طی سال‌های اخیر شاهد خشکسالی‌های پیاپی بوده‌ایم که بحران آب را باید به خوبی مدیریت کنیم.

شاپور رجایی با بیان اینکه در سطح استان بوشهر ۱۳ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه وجود دارد، اضافه کرد: هشت هزار حلقه چاه مجاز است و پنج هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان داریم.

http://media.mehrnews.com/d/2015/03/25/4/1626416.jpg?ts=1431984381705

وی به وضعیت آب در شهرستان دشتستان نیز اشاره کرد و ادامه داد: یکی از اولویت‌های مهم ما پر کردن چاه‌های غیرمجاز است که در این راستا چاه‌های غیر مجازی که از سال ۸۵ به بعد حفر شده‌اند، باید پر شوند.

لزوم استفاده از روش‌های صحیح آبیاری و اصلاح الگوی کشت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر به روند مستمر خشک‌شدن منابع آبی شهرستان دشتستان اشاره کرد و بیان داشت: شاهد افت شدید در منابع آب زیرزمینی هستیم و در صورت تداوم این روند طی سال‌های آینده شاهد خشک شدن کامل سفره‌های آب دشت‌های دهرود و تنگ ارم دشتستان خواهیم بود.

وی بر لزوم استفاده از روش‌های صحیح آبیاری و همچنین اصلاح الگوهای کشت در دشتستان تاکید کرد و افزود: در سال‌های گذشته شاهد توسعه گسترده نخیلات بوده‌ایم که این روند نگران کننده است و باید متوقف شود.

رجایی به ممنوع شدن کاشت نخل در استان بوشهر اشاره کرد و گفت: کشاورزان در صورتی که بخواهند نخل جدید را جایگزین نخل‌های پیر کنند، باید با مجوز جهاد کشاورزی اقدام کنند و حق کاشتن هر نخلی را ندارند.

http://media.mehrnews.com/d/2015/03/25/4/1626417.jpg?ts=1431984381705

بیلان منفی آب در دشت‌های دشتستان

فرماندار شهرستان دشتستان نیز گفت: دشتستان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی استان بوشهر است که افراد زیادی از طریق کشاورزی در این شهرستان امرار معاش می‌کنند و ما از همه ظرفیت‌ها برای کمک به فعالیت کشاورزان استفاده خواهیم کرد.

ارسلان زارع به مشکلات خشک‌شدن منابع زیرزمینی آب اشاره کرد و ادامه داد: مقابله با چاه‌های غیرمجاز را به صورت جدی در دستور کار داریم و باید حفر چاه جدید متوقف شود و چاه‌های غیرمجاز نیز پر شوند.

وی به وجود ۹ دشت آبی در شهرستان دشتستان اشاره کرد و بیان داشت: در دشت‌های شهرستان شاهد بیلان منفی آب هستیم و این موضوع می‌تواند کشاورزی شهرستان را با مشکل روبرو کند.

فرماندار دشتستان ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در دستور کار قرار بگیرد، اصلاح شیوه‌های آبیاری و همچنین اصلاح شیوه‌های کشت است.

کد خبر 2586994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha