۱۹ آذر ۱۳۸۴، ۱۴:۱۰

روحاني در مراسم بزرگداشت شهداي سانحه هوايي اخير؛

شهداي سانحه هوايي جان خود را بر سر تثبيت اقتدار ملي و دفاع از ميهن تقديم كردند// اصحاب رسانه با تلاش و ايثارگري خود، اقتدار و ثبات ايران را تضمين مي كنند

شهداي سانحه هوايي جان خود را بر سر تثبيت اقتدار ملي و دفاع از ميهن تقديم كردند// اصحاب رسانه با تلاش و ايثارگري خود، اقتدار و ثبات ايران را تضمين مي كنند

حسن روحاني رييس مركز تحقيقات استراتژيك گفت: امنيت هوايي خواست به حق ملت ايران است و همه اركان حاكميت، بايد براي تحقق اين خواسته، علت سقوط هواپيماي c-130 را با كمال دقت بررسي و نتيجه آن را به افكار عمومي اعلام كنند.

به گزارش خبرنگار سياسي "مهر" روحاني كه در مجلس بزرگداشت شهداي سانحه سقوط هواپيماي سي 130و در مدرسه‎ عالي شهيد مطهري‎ سخن مي گفت، افزود: در همه دنيا حتي در جوامع صنعتي حادثه پيش مي آيد، اما اگر مي توان حادثه را پيش بيني و از بروز آن پيشگيري كرد، نبايد در اين زمينه كوتاهي شود.

وي ادامه داد: چنانچه سقوط هواپيماي سي 130 يك حادثه بوده است، كسي حرفي ندارد و همه ما از جمله خانواده هاي معظم عزيزاني كه در اين حادثه شهيد شده اند، از اين كه فرزندان ملت در راه خدا جان باختند، به آنها افتخار مي كنيم ولي اگر مشخص شود افرادي با كوتاهي در انجام وظايف خود باعث اين سانحه دلخراش شده اند، بايد بر اساس قانون و عادلانه با آنها برخورد شود.

دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اين كه "مردم انتظار دارند كه حقيقت بروز سوانح هوايي از نخستين آن كه در سال 58 در مشهد اتفاق افتاد تا آخرين آن كه در پانزدهم آذر ماه جاري بود، روشن شود" متذكر شد: دقت و سرعت در بررسي علت بروز اين سانحه و اعلام عمومي آن مي تواند به رواج شايعات در جامعه خاتمه دهد.

روحاني در ادامه با ابراز همدردي با بازماندگان و همكاران داغديده شهداي سانحه هوايي اخير تاكيد كرد: احساسات جمعي و عواطف ملي كه در همنوايي مردم با خانواده هاي عزادار بروز كرد، در كنار همه تلخي ها يك شيريني داشت و به دشمنان ما نشان داد كه ملت ايران همچون يك پيكره، ملت واحد و يكپارچه هستند.

رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به هدف مسافران هواپيماي سي 130 ارتش جمهوري اسلامي از انجام سفر" گفت: همه مي دانند كه اين عزيزان براي انعكاس اخبار يك رزمايش راهي مرزهاي آبي كشور بودند، اما شايد اين سوال پيش آيد كه برگزاري يك رزمايش در زمان صلح چه اهميتي دارد كه بايد براي آن هزينه پرداخت.

روحاني افزود: رزمايش دفاعي در حساس ترين مرز كشور، نوعي دفاع نظامي و در واقع اقدامي بازدارنده است كه چنانچه انجام نشود، دشمن به خود جرات مي دهد كه به توطئه عليه كشور انديشده و براي ما نقشه بكشد.

وي ادامه داد: جنگ هشت ساله پايان يافته است، اما 25 سال است كه نيروهاي مسلح ما در مرزهاي اين كشور براي پاسداري از تماميت ارضي ما مستقر و مشغول خدمت هستند و سفر عزيزان ما به سوي مرزبانان عزيز، سفر به ميدان رزم و در مسير جهاد با دشمنان بود.

"مساله رزمايش در شرايط امروز كشور به منزله جهاد و جنگ و فداكاري در راه خدا و امنيت است و عزيزان ما كه به سوي اين ميدان جهاد در شرق ايران شتافتند، جان خود را بر سر تثبيت اقتدار ملي و دفاع از ميهن تقديم كردند".

رييس مركز تحقيقات استراتژيك، در ادامه به "حضور اصحاب رسانه" در "‌جمع شهداي سانحه هوايي اخير" اشاره كرد و اظهار داشت: رسانه ها نقش و جايگاه ويژه اي در همه كشورها به ويژه در جمهوري اسلامي ايران دارند و رسانه هاي امروز نسبت به دو دهه گذشته، توسعه باور نكردني يافته اند.

روحاني افزود: اكنون نقش رسانه ها متفاوت شده است و رسالت خبرنگاران منحصر به "اطلاع رساني و آگاهي بخشي به مردم و جامعه يا آموزش عمومي و حتي ايجاد فضاي مناسب براي فعاليت هاي فرهنگي و سياسي و اجتماعي" نيست، بلكه قدرت رسانه ها از اين امور فراتر و برتر است.

وي خاطر نشان كرد كه "امروز رسانه ها قادرند جريان سازي و يك حادثه يا مجموعه حوادث را به جرياني مداوم تبديل و افكار عمومي را تهييج كنند و اگر بتوانند اين رسالت خود را در جهت صيانت از منافع ملي انجام دهند، بالاترين و بزرگ ترين خدمت را به جامعه انجام داده اند".

دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر "نقش پيامبرانه صاحبان رسانه در جامعه" به توانمندي اصحاب رسانه ها در ايجاد اميد و نااميدي در جامعه و بزرگ نمايي و كوچك نمايي مسايل و سياه نمايي ها اشاره كرد و از اصحاب رسانه خواست كه براي احياي جامعه و تحريك روحيه خود باوري ملي در جهت پيمودن مسير اهداف عالي نظام نقش خود را ايفا كنند. 

روحاني گفت: رسانه ها با انتقاد سازنده و دلسوزانه به حاكميت و مسوولان كشور، مي توانند راه اصلاح و سازندگي را به آنها نشان دهند و با پرهيز از فرصت سوزي اجازه دهند كه مديران ما از فرصت ها براي اجراي مطلوب برنامه هاي بلند مدت استفاده كنند.

وي همچنين به رسانه ها توصيه كرد از تخريب و به انزوا كشاندن چهره هاي خدمت گذار و پر تلاش جامعه كه از آنها به عنوان "سرمايه هاي ملي" ياد كرد، خودداري كرده و با ايجاد وحدت و انسجام در كشور، شكاف هاي اجتماعي را ترميم نمايند.

رييس مركز تحقيقات استراتژيك متذكر شد: امروز در شرايطي هستيم كه رسانه ها بايد بكوشند با ايجاد وحدت ميان همه كساني كه با سلايق مختلف، قانون اساسي را قبول داشته، منافع ملي را درك مي كنند و تابع مقام معظم رهبري هستند، جامعه را به سوي همبستگي ملي رهنمون شوند.

روحاني اضافه كرد: حاكميت و نظام هر چه قدر هم كه قوي باشد، وحدت و انسجام ميان گروه ها ضرورت است و نبايد اجازه داد تعارض و تقابل ميان جناح هاي سياسي موجود در كشور فعال شود، بلكه همه بايد خود را در پيشبرد ايران سهيم دانسته و تعاون را در دستور كار خود قرار دهند.

وي نقش رسانه ها را در اين همگرايي يادآور شد و از اصحاب رسانه به عنوان نقطه مركز "تعامل ميان دولت و ملت، گروه هاي سياسي و حاكميت و جامعه و ايران و جهان امروز" ياد كرد و ادامه داد: رسانه ها با تبيين مطالبات ملت و ديدگاه هاي حاكميت و همچنين از طريق انتقال پيام ايران به دنيا و دريافت پيام جهانيان و انعكاس آن در داخل كشور، براي فردا امانت داري مي كنند.

روحاني تاكيد كرد كه صاحبان رسانه در حقيقت تاريخ سازند و با انجام درست وظايف خود، نقش اساسي خويش را در اين مقطع حساس در كشور و جهان ايفا مي كنند و مردم نيز با تكريم شهداي رسانه، نشان دادند كه اين نقش را به درستي درك مي كنند.

 وي افزود: مردم با اعلام وفاداري خود، تصريح كردند كه مي دانند اصحاب رسانه با كار، جهاد، تلاش و ايثارگري خود، اقتدار و ثبات ايران را تضمين مي كنند و اين مساله مسووليت اصحاب رسانه ها را سنگين تر خواهد كرد.

دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از سخنان خود، از كاركنان ترابري نيروهاي مسلح به عنوان "مظلوم ترين و خدوم ترين افراد اين نيروها" ياد كرد و متذكر شد: اگر امروز ملت ايران شب را به راحتي سر بر بالين مي گذارد و اگر دشمن به خود جرات نمي دهد كه به تاسيسات حساس ما حمله كند، به خاطر حماسه ها و فداكاري هاي نيروهاي مسلح افتخار آفرين است.

روحاني افزود: اگر نيروهاي مسلح توانستند در دوران دفاع مقس كارنامه خوبي ارايه دهند و با انجام عمليات هاي مختلف، دشمن را سر افكنده كنند، به علت حمايت ها و پشتيباني ها و مجاهدت هاي نيروهاي ترابري به ويژه ترابري نيروي هوايي ارتش بود كه امروز  مردم ما به احترام شهداي بزرگوار آنها ارادت و همبستگي خود را با قواي مسلح ما نشان دادند.

کد خبر 263559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha