۲۶ آذر ۱۳۸۴، ۱۳:۰۱

/ گزارش اختصاصي به انگيزه پخش از تلويزيون /

انجمن شاعران مرده ؛ عشق و زندگي

انجمن شاعران مرده ؛ عشق و زندگي

خبرگزاري "مهر" - گروه فرهنگ و هنر : فيلم سينمايي "انجمن شاعران مرده" به كارگرداني "پيتر وير" كه شب گذشته (جمعه 25 آذر) از شبكه سه سيما پخش شد، جلوه اي از عشق و زندگي است.

به گزارش خبرنگار تلويزيوني "مهر"،  فيلم سينمايي " انجمن شاعران مرده "  ( Dead Poets Society ) كه در سال 1989 ميلادي ساخته شده است، دوازدهمين تجربه كارگرداني پيتر وير - فيلمساز استراليايي اصل - درعرصه توليد فيلم بلند سينمايي به شمار مي رود. اين كارگردان كه نخستين ساخته سينمايي اش را در سال 1971 توليد كرده بود، جزو فيلمسازاني است كه در طي سال هاي فعاليت اش رشد قابل توجهي را در اين عرصه از خود نشان داده است. وير تاكنون نويسندگي، تهيه كنندگي، كارگرداني و حتي بازيگري را تجربه كرده و همين گستردگي فعاليت به او براي ساخت آثار كمك قابل توجهي نموده است.

" انجمن شاعران مرده " كه در ژانر كمدي و ملودرام ساخته شده با متني از تام شولمن به تصوير درآمده است. داستان فيلم به سال 1959 برمي گردد. در يكي از دبيرستان هاي قديمي كه جزو مشهورترين مدارس آن كشور به شمار مي رود، سخت گيري، رعايت سنت ها و تاكيد بر نوعي نظم خشك و شيوه هاي تدريس كلاسيك و غير قابل تغيير به عنوان اصول مورد توجه مديران و معلمان مدرسه رعايت مي شود. در اين حين معلم ادبيات و زبان انگليسي به نام جان كيتينگ وارد مدرسه مي شود. وي از شاگردان قبلي همين مدرسه بوده است و روش هاي ابتكاري و غيرمعمولي در تدريس دارد. حضور او در مدرسه به ايجاد شادابي و تحرك در ميان شاگردان كلاس منجر مي شود. در اين بين  7 تن از دانش آموزان مدرسه به تقليد از گروه انجمن شاعران مرده يك گروه را تشكيل مي دهند. نيل تاد كه از شاگردان ممتاز اين گروه است و پدرش در نظر دارد او را به دانشكده پزشكي بفرستد، به دنبال بازيگري مي رود. با وجود موفقيت او در اين امر، پدرش به شدت مخالفت مي كند و نيل دست به خودكشي مي زند. مديران مدرسه براي اينكه از اين رسوايي رها شوند، كيتينگ را قرباني مي كنند.


پيتر وير

در اين فيلم جان ويليامز، رابرت شين لئونارد، اتان هاوك، جاش چالرز، گل هنسن، ديلن كوزمن، الون روگيرو و جيم واترسن از جمله بازيگران اصلي اين فيلم هستند. در اين اثر ويليامز - به تعبير منتقدان امريكايي - يكي از بهترين بازي هاي دوران فعاليت هنري خود را انجام مي دهد. اين فيلم از دو جهت اثر شاخصي به شمار مي رود؛ يكي اينكه منتقدان سخت گير آمريكايي كمتر فيلم را مورد حمله قرار مي دهند و با آنكه فيلم يك ملودرام غمبار به شمار مي رود كه پايان بندي سنگين فيلم روي ساير دقايق شاد و پرتحرك آن سايه مي اندازد، اما به شدت مورد توجه و تشويق نويسندگان سينمايي قرار مي گيرد و آن را اثري احساسات برانگيز تلقي نمي كنند. هر چند كه بسياري از منتقدان اين فيلم را براي نوجوان تا اندازه اي زيان آور مي دانند.

ويژگي دوم اين فيلم به استفاده از اصول روانشناسي نوين و تعليم و تربيت بر مي گردد. اين اثر به اندازه اي تاثير گذار تلقي مي شود كه تا سالها بعد به عنوان يكي از آثار تصويري مناسب براي روانشناسان مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد و برنامه ريزان تحصيلي و مديران مدارس امريكا به تماشاي اين فيلم تشويق مي شوند. اين مساله به علت توجه خاص فيلم به امور تربيتي است كه از زبان جان كيتينگ بيان مي شود و  به صورت هاي مختلف و تصويري و بر اساس اصول علمي ارايه مي گردد.


رابين ويليامز ( سمت چپ )

به گزارش خبرنگار تلويزيوني مهر ، " انجمن شاعران مرده " به جشنواره هاي بسياري دعوت شد و به جوايز بسياري دست يافت. در جشنواره اسكار سال 1990  اين فيلم اسكار بهترين نويسنده را به دست آورد و نامزد دريافت جايزه بهترين بازيگر مرد ( رابين ويليامز ) و بهترين كارگردان و بهترين فيلم شد. در جشنواره بفتا جايزه بهترين فيلم را به دست آورد و نامزد دريافت جايزه بهترين بازيگر مرد ( رابين ويليامز ) و بهترين كارگرداني، تدوين و فيلمنامه اصلي شد. همچنين اين فيلم جايزه جشنواره سزار فرانسه، به عنوان بهترين فيلم خارجي را از آن خود كرد و در جشنواره گلدن گلاب نامزد دريافت جايزه بهترين كارگرداني، فيلم ملودرام، بازيگر مرد فيلم ملودرام ( رابين ويليامز ) و بهترين فيلمنامه شد. اين فيلم جايزه بهترين كارگرداني جشنواره بين المللي فيلم ورشو و جايزه جشنواره پرده طلايي آلمان را دريافت كرد.

فيلم سينمايي " انجمن شاعران مرده " در زمان اكران خود فقط در آمريكا به فروش بيش از 94 ميليون و 544 هزار دلار دست مي يابد كه در زمان خود ركورد بسيار قابل توجهي به شمار مي رود. البته وير 10 سال بعد يعني در سال 1998 با اكران فيلم سينمايي " ترومن شو " به فروش 125 ميليون دلاري دست مي يابد. اما با توجه به هزينه ها و زمان اكران، همچنان " انجمن شاعران مرده " اثري شاخص و پر فروش به شمار مي رود.

اين فيلم جمعه شب 25 آذر ماه در قالب مجموعه برنامه صد فيلم از شبكه سه سيما پخش شد.

کد خبر 266518

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha