۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۱۷

در برنامه «حذف و اضافه» مطرح شد:

بخشنامه تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد تسهیل کننده یا غیرقانونی ؟

بخشنامه تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد تسهیل کننده یا غیرقانونی ؟

معاون حقوقی دانشگاه آزاد معتقد است بخشنامه تشکل های دانشجویی، تسهیل کننده است اما در مقابل معاون سیاسی بسیج دانشجویی تاکید دارد بخشنامه دانشگاه آزاد غیرقانونی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مناظره تلویزیونی برنامه «حذف و اضافه» با موضوع بررسی بخشنامه جدید دانشگاه آزاد پیرامون فعالیت تشکل های دانشجویی و با حضور سجاد ریحانی، معاون سیاسی سازمان بسیج دانشجویی کشور و دکتر علیرضا مصدق، مدیرکل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

ریحانی- معاون سیاسی سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: ما پیش از این در پروسه چند ماهه ای از سال قبل فعالیت بسیج دانشجویی را پیگیری کردیم اما متاسفانه از طرف دانشگاه آزاد پاسخی دریافت نکردیم. متاسفانه در ۱۶ آذر سال گذشته در یک پروژه محدودسازی که از سال قبل آن و در قالب پیشنهاداتی در دانشگاه آزاد طرح می شد، در ۱۶ آذر به صورت بخشنامه ای به واحدهای دانشگاه آزاد پیرامون بسیج دانشجویی ابلاغ شد.

وی افزود: دغدغه اساسی این است که دانشگاه ما به صورت کلی نباید به جولان گاه جریان های سیاسی مختلف تبدیل شود. لذا من احساس می کنم بهتر بود به جای معاون حقوقی در خدمت معاون فرهنگی دانشگاه می بودیم به خاطر آنکه فکر می کنیم این بخشنامه در یک پازل سیاسی طرح ریزی شده است.

مدیرکل حقوقی دانشگاه آزاد : بخشنامه دانشگاه آزاد تسهیل کننده فعالیت تشکل ها است

در ادامه دکتر مصدق - مدیرکل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی در همین باره گفت: بنده خواهشم این است که در مرتبه اول نگاه رسانه را درباره این بخشنامه بی طرفانه تر کنیم. بخشنامه ای که صادر شده آنقدر در غلیان رسانه ای قرار گرفته من فکر می کنم محتوا و عنوان فراموش شده است. این بخشنامه، بخشنامه تسهیل فعالیت تشکل های اسلامی- سیاسی و دانشجویی است، با تقویت رویکرد فرهنگی. در این بخشنامه ۱۴ صفحه ای تماما واحدهای دانشگاهی ملزم و مکلف شده اند که تسهیلات ایجاد کنند برای تشکل های دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی و سایر تشکل ها. دوستان ما در بسیج دانشجویی هیچ وقت نگفتند بخشنامه ای که عنوان اش حمایت و ایجاد تسهیلات برای دانشجویان است، کجای آن محدودیتی ایجاد کرده تا ما پاسخگوی آن باشیم؟

معاون بسیج دانشجویی: ایجاد چالش در تعامل مسئولان با تشکل ها بر اثر بخشنامه

ریحانی - معاون سیاسی سازمان بسیج دانشجویی کشور ادامه داد: اولا ما تا پیش از ابلاغ بخشنامه جدید هیچ گونه مشکلی را در بدنه تشکل های دانشگاه آزاد نداشتیم. یعنی راحت و سهل بسیج دانشجویی و دیگر تشکل ها به عنوان بازوان توانمند فعالیت های فرهنگی در دانشگاه آزاد فعالیت داشتند. اما متاسفانه صادر شدن چنین بخشنامه ای مسئولین واحدهای دانشگاه آزاد را در تعامل با تشکل ها دچار چالش کرده است. مقدمه همان چیزی که معاون حقوقی گفت جای سوال دارد. وی مستحضر است که بسیج دانشجویی به صورت واضح دارای قانون از مجلس شورای اسلامی در سال ۷۷ و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۷۹ و اصلاحیه آن در سال ۸۸ است. به صورت واضح چنین بخشنامه ها و دستورالعمل هایی گویای خاص بودن تشکل  بسیج دانشجویی است.

بسیج دانشجویی را متهم به درخواست فراقانونی کردند

وی افزود: دوستان در یک فرافکنی رسانه ای احساس کردند که باید بسیج دانشجویی را متهم کنند به درخواست فراقانونی. در صورتی که دکتر مصدق مستحضرند که شکایت ما به محکمه قانونی گویای این است که ما اساسا انتظارات فراقانونی نداریم. ما می گوییم همان چیزی که قانون گفته است. دانشگاه آزاد نمی تواند تشریح کننده و تفسیرکننده جزئیات قانونی باشد که مجلس مصوب کرده است. در صورتی که دوستان آمدند آن را تشریح کردند و در آنجا محدودیت هایی را برای بسیج دانشجویی متصور شدند. به عنوان مثال بسیج دانشجویی به صورت رسمی عضو شورای فرهنگی دانشگاه است، در صورتی که این موضوع در بخشنامه محدود شده است.

تمام واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد دارای پایگاه بسیج دانشجویی و اساتید هستند

در ادامه دکتر مصدق اظهار داشت: متشکرم از وی که برای نخستین بار شفاف کرد که اشکال ادعایی وی و بسیج دانشجویی کجا هست. من اولا عرض کنم که دانشگاه آزاد اسلامی همواره از بسیج دانشجویی و اساتید حمایت کرده است، به طوری که ما امروز در تمام واحدهای دانشگاهی پایگاه بسیج دانشجویی و اساتید داریم. در حالی که این برای دیگر تشکل های یک سوم است. دوما بخشنامه ای که صادر شده است در تمام بندهای آن تسهیلات برای تشکل های دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی ایجاد شده است. پس ظاهرا ایرادی ندارد و اینکه دوستان ما در همه جا اعلام کرده اند که این بخشنامه غیرقانونی است، پس تنها به یک بند از آن ایراد دارند. ما کاملا با دوستانمان معتقد هستیم که کاملا باید به قانون عمل شود؛ چه درخصوص بسیج دانشجویی و چه درمورد سایر تشکل ها.

قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی ملاک صدور بخشنامه بود

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان دارای ۴۰۰ واحد است که در کل کشور گسترش پیدا کرده است. ما می بایستی یک رویه واحدی را ایجاد کنیم تا همه مسئولین واحدها در مقابل موضوعات واحد، تصمیمات واحدی بگیرند که دقیقا منطبق بر قانون باشد. ما قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی را ملاک صدور این بخشنامه قرار دادیم و سر سوزنی از آن تجاوز نشده است. آئین نامه اجرایی این قانون که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در ماده ۹ و ۱۰ آن دقیقا حدود فعالیت بسیج دانشجویی دقیقا تصریح شده است. از دوستان نیز دعوت کردیم که به هیئت نظارت و شورای فرهنگی بیایند اما دعوت ما را نپذیرفتند. این موضوع یک موضوع سیاسی و فراقانونی نیست و در یک گروه کارشناسی قابل بحث و هضم است.

این بخشنامه برای واحدها و تشکل های دانشجویی موجب مشکل شده است

در ادامه ریحانی بیان داشت: آنچه ما عرض می کنیم نیز مطالبه قانونی ایست و مصاحبه هایی که دوستان انجام داده اند، همان بعد سیاسی و فرافکنی ای است که بسیج دانشجویی مطالبه فراقانونی دارد. جنابعالی حقوقدان هستید و مستحضرید که کار غیرقانونی حتی یک مورد هم باشد جای سوال و تردید دارد. ما در بدنه تشکل ها تا پیش از این هیچ مشکلی نداشتیم و از زمانی که این بخشنامه  تاکید می کنم «غیرقانونی» با مفادی که غیرقانونی است براساس قانونی که مصوبات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، موجب مشکل هم برای واحدها و هم برای تشکل بسیج دانشجویی شده است.

وی  خاطرنشان کرد: ما نیز ۳ هزار دفتر در سراسر کشور داریم و اگر بخواهیم براساس قانونی و یکسان عمل کنیم، باید از دستورالعمل یکسان برخوردار باشیم.

کد خبر 2667103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha