۲۷ آذر ۱۳۸۴، ۱۵:۰۲

در سالروز "وحدت حوزه و دانشگاه" در دانشگاه تهران عنوان شد :

ايمان بايد مولد دانش و دانش بايد مولد ايمان باشد

ايمان بايد مولد دانش و دانش بايد مولد ايمان باشد

رئيس دانشگاه تهران گفت: هدف وحدت حوزه و دانشگاه اين است كه عدم تجانس و عدم تعادل از بين برود. نبايد تصور كرد كه وحدت حوزه و دانشگاه مي خواهد، دانشگاه بيايد و معنويت و دين را از حوزه بگيرد. بلكه همان طور كه در حوزه هاي علميه، ايمان بايد مولد دانش باشد در دانشگاه ها نيز علم بايد مولد ايمان باشد كه اين يكي از معاني وحدت حوزه و دانشگاه است و امروز سخت مورد نياز آن هستيم .

به گزارش خبرنگار حوزه و دانشگاه "مهر"، آيت الله "عباسعلي عميد زنجاني" در سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران گفت: افرادي كه با نگاه يك پروژه به نهاد پربركت وحدت حوزه و دانشگاه نظر دارند لابد اين سوال را مطرح مي كنند كه آيا بعد از گذشت نزديك به سي سال اين وحدت تحقق پيدا نكرده است؟ وحدت حوزه و دانشگاه يك مرحله و يك پروژه نيست و در حقيقت چندين پروژه متوالي است و مثل برنامه هاي توسعه مي ماند و نمي شود پرسيد كه اين توسعه چه موقع قرار است كه تحقق پيدا كند.

رييس دانشگاه تهران در خصوص ميزان اهميتي كه تاكنون به وحدت حوزه و دانشگاه داده شده است، خاطرنشان كرد: احيانا شاهد يك خيزش ساليانه هستيم كه در روز 27 آذر مراسمي برگزار و سپس به فراموشي سپرده شود.

اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: يكي از كارهايي كه اميد توفيق آن را داريم اين است كه ستاد برگزاري بزرگداشت  27 آدر به يك برنامه تبديل شود و اين به آن معناست كه هر ساله برنامه هايي براي سال آينده تدوين شود كه وحدت حوزه ودانشگاه را ارزيابي كند.

رييس دانشگاه تهران با اعلام آمادگي شخصي خود در جهت احياي كارهاي انجام شده در گذشته و حركت در جهت پيشبرد آرمان وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: فرزندان شهيد آيت الله مفتح كه خود از شخصيت هاي علمي و عملي هستند شايسته ترين افراد براي دنبال كردن اين ايده هستند. در اين خصوص كاركرد دانشگاه ها و حوزه ها و بخصوص مراكزي كه با نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در ارتباط هستند قابل توجه است.

آيت الله "عباسعلي عميد زنجاني" گفت: اگر به سالهاي 1358 و 59 برگرديم شاهد نخستين روزهاي انقلاب فرهنگي و تشكيل ستاد انقلاب فرهنگي به امر امام (ره) هستيم كه تصور غالب در ستاد انقلاب فرهنگي براين اساس بود كه انقلاب فرهنگي به مفهوم اسلامي يعني تربيت اساتيد عالم و مومن.

عضو سابق شوراي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: فكر غالب اعضاي شوراي انقلاب فرهنگي، انقلاب فرهنگي يا اسلامي شدن دانشگاه ها به اين معني بود كه در آينده به جاي اساتيدي كه دل به غرب و شرق دارند و الحادي و لاييك فكر مي كنند اساتيدي متعهد و مومن در همه شاخه ها و رشته ها داشته باشيم.

وي به مسئله " تخصص" و "تعهد" و ملازمه آن دو در روزهاي اوليه تشكيل شوراي انقلاب اشاره كرد و گفت: دانشگاه تربيت مدرس بر اين اساس تاسيس شد تا دانشگاهي باشد كه وظيفه اش تربيت مدرسين مومن باشد. امروز با خيل عظيمي در دانشگاه ها روبرو هستيم كه مومن و متعهد هستند و كمتر مي شود اساتيدي را پيدا  كرد كه لاييك و يا بي تفاوت نسبت به دين باشند.

رييس دانشگاه تهران ضمن اشاره به اينكه هيچ مغايرتي بين محض بودن يك علم و تدين عالم آن وجود ندارد تصريح كرد: در رشته هاي مختلف و حتي در علوم محض داراي اساتيد بزرگواري هستيم كه حتي از من روحاني نيز متدين تر هستند. به عنوان مثال زاهدي را ملاحظه كنيد كه رياضي دان است و تدين و تعهدش را هم دارد.

آيت الله "عباسعلي عميد زنجاني" گفت: تعامل بين علم و دين بخشي از وحدت حوزه و دانشگاه است كه بايد بيش از گذشته باشد و اين تعامل تشديد شود. بازتاب علم در دينداري و خداشناسي و همچنين بازتاب عبوديت خدا در رشد و توسعه علم بيشتر شده است.

وي در اين خصوص ادامه داد: هيچ علمي نمي تواند لاييك باشد حتي علوم محض. علم كشف واقعيت است و واقعيت آنچه كه هست با خداست. در عرصه هستي جايي را نمي شود پيدا كرد - نه در عين و نه در ذهن - كه بي خدا باشد. علم از مقوله انساني است پس علم هم بايد هدفدار باشد و ارزش هاي انساني را به انسان بشناساند.

اين استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر تعامل ايمان و علم يا دين و علم را اينگونه نگاه كنيم به اين نتيجه مي رسيم كه ايمان نتيجه اش علم است و علم نيز نتيجه اش شناخت خدا و ايمان است.

آيت الله "عميد زنجاني" به حوزويان يادآور شد: آنچه كه در حوزه ها كم است خروجي هاي راهبردي و كاربردي علوم حوزوي است كه جامعه ما با مظاهر عيني و عملي علوم حوزوي آشنا نيست. اگر حوزه عينيت خارجي داشته باشد تحولات عظيمي را در دانشگاه ايجاد مي كند.

اين استاد دانشگاه گفت: خوشبختانه وزارت علوم به اين نتيجه رسيده كه به علوم انساني بهاي كمتري داده مي شود و من هم در دانشگاه تهران به اين نتيجه رسيده ام و حقيقت اين است كه امكانات و تسهيلات به صورت قطرات به علوم انساني مي رسيده است. اميد است حوزه هاي علوم انساني فعال تر باشند و به علوم انساني بهاي بيشتري داده شود.

رييس دانشگاه تهران ادامه داد: امروز جنگ تاريخي  "تعهد" و "تخصص" را كنار گذاشته ايم و بازگشت به آن دوران به هيچ وجه درست نيست. اميد است كه در پژوهش  و فناوري هم شاهد شكوفايي دو بال دين و علم باشيم به طوري كه علم مولد دين و دين مولد علم باشد.

کد خبر 267181

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha