۵ دی ۱۳۸۴، ۱۴:۰۰

وزارت امور خارجه عراق خبر داد:

امضاي توافقنامه هايي براي كاهش بدهي هاي عراق به سه كشور اروپايي

وزارت امور خارجه عراق امروز اعلام كرد كه اين كشور اخيرا توافقنامه هايي با اسپانيا، دانمارك، و سوئيس با هدف كاهش بدهاي ها به اين سه كشور به ميزان 80 درصد امضا كرده است.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، موفق مهدي سفير عراق در فرانسه اين توافقنامه ها را با مقامات دانمارك و سوئيس بر اساس مصوبات باشگاه پاريس در نوامبر سال گذشته امضا كرد.

بر اساس اين بيانيه، مجموع طلب هاي دانمارك و سوئيس و اسپانيا از عراق به ترتيب به حدود 54 ميليون دلار و 250 ميليون دلار و يك ميليارد و 800 ميليون دلار مي رسد.

جان اسنو وزير خزانه داري آمريكا رضايت خود را از توافقنامه هايي كه دولت عراق با همه طلبكاران از رژيم مخلوع صدام امضا كرده بود، ابراز كرد.

وي همچنين از موافقت صندوق بين المللي پول با اعطاي وام به عراق ابراز خرسندي كرد.

عادل عبدالمهدي معاون رئيس جمهوري عراق 23 نوامبر پيش بيني كرد تا بدهي هاي عراق از 130 ميليارد دلار به حدود 15 تا 20 ميليارد دلار تا پايان سال جاري ميلادي كاهش يابد.

مهدي الحافظ وزير برنامه ريزي سابق عراق ميزان بدهي هاي كشورش بر اساس گزارشهاي صندوق بين المللي پول را 120 ميليارد دلار برآورد كرد.

وي افزود : از مجموع بدهي هاي عراق 39 ميليارد متعلق به دولت هاي عضو باشگاه پاريس، بيش از 60 ميليارد دلار به كشورهاي عربي به ويژه عربستان و كويت و باقي مانده آن بدهي به شركتها وموسسات خارجي غير دولتي مربوط است.

اخيرا در جريان سفر ابراهيم الجعفري نخست وزير عراق به توكيو، دولت ژاپن با بخشش 80 درصد ديون عراق به اين كشور موافقت كرد كه بدين ترتيب89/5 مليارد دلار از كل بدهي 3/7ميليارد دلار عراق به توكيو بخشيده شد .

پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري توافقنامه اي رسمي امضا شود كه بر اساس آن ژاپن وامي را به ارزش 5/3ميليارد دلار براي كمك به بازسازي عراق ارائه كند .

اين توافقنامه پس از موافقت اعضاي باشگاه پاريس و كشورهاي طلبكاربا بخشيدگي بدهي هاي خارجي عراق درنوامبر گذاشته صورت گرفت. ژاپن هم يكي از بزرگترين كشورهاي طلبكار در باشگاه پاريس بود.

اعضاي باشگاه پاريس همچنين سال گذشته با بخشدوگي 80 درصد بدهي هاي عراق به اعضاي آن موافقت كردند.

کد خبر 270399

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha