۶ مهر ۱۳۸۲، ۱۶:۰۵

محمد عالي پيام، طنز پرداز:

طنز در كشور ما غريب است

طنز در كشور ما غريب است

برگزار كنندگان جشنواره طنز بايد تفاوت ميان طنز و فكاهي را بدانند و هر كسي را وارد برنامه هاي طنز نكنند.

به گزارش خبرگزاري "مهر"، محمد عالي پيام در گفت و گو با ستاد خبري جشنواره بين المللي طنز گفت: طنز به مفهوم واقعي خود ، موفق خواهد بود ولي  طنز در كشور ما غريب است. مردم فكر مي كنند هر چيزي كه آنها را بخنداند طنز است.
وي افزود:  اگر در اين جشنواره سعي شود كه معناي حقيقي طنز مشخص و براي مردم معلوم شود، موفق خواهيم بود. كساني بايد برگزار كننده اين جشنواره باشند كه به تعريف طنز واقف باشند و نبايد هر چيزي را وارد برنامه هاي طنز كنند و فرق كمدي و طنز را بدانند.
عالي پيام با اشاره به طنز شعر حافظ اظهار داشت:  بخش زيادي از موفقيت حافظ در اشعار طنز وي است و اگر زبان طنز را از شعر حافظ بگيريم، مانند شاعران معمولي مي شود. ادبيات ما سراسر طنز است، اما كساني كه متولي طنز مي شوند از طنز حقيقي گريزانند. چون طنز تنها بيان مسايل سياسي واجتماعي شده است. برگزار كنندگان هميشه با فكاهي و كمدي موافق اند چرا كه كمدي عميق نبوده و در زير ساخت خود چيزي براي گفتن ندارد.
عالي پيام ادامه داد:  بايد اول بدانيد كه براي چه جشنواره برگزار مي كنيم و بعد بگوييم چه كار كنيم. اگر دغدغه ما طنز باشد بايد دقت بيشتري هم داشته باشيم. برگزاري جشنواره بايد با حضور كارشناسان و صاحبنظران برگزار شود و كساني كه در طنز حقيقي دستي دارند، در مورد برنامه ها تصميم بگيرند. بايد هدف از برگزاري طنز را بدانيم و برگزاري جشنواره طنز توسط طنازان بسيار عالي است.
فرهنگ عامه ارتباط زيادي دارد و از هر نوع ادبي ديگري به مردم نزديك تر است. همانطور كه از تاريخ تحولات اجتماعي پيداست اين نوع ادبي در دوره هاي حساس با بهره گيري از پشتوانه هاي بالقوه زبان و فرهنگ پرچمدار ادبيات متعهد بوده است. متاسفانه در دوره كنوني حقيقت طنز در برداشت هاي سطحي كه از اين هنر در جامعه رواج پيدا كرده، گمشده است و اگر جشنواره هايي كه در اينباره  برگزار مي شود به معرفي حقيقت طنز و نقش موثر آن در پيشبرد زبان و ادبيات بپردازد، بدون شك يك كار بزرگ صورت گرفته است. اگر در اين جشنواره بتوانند اين تفكر را كه نبايد به طنز به صورت سطحي برخورد كرد رواج دهند، خوب است. 

کد خبر 27141

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha